Automat p? glatta (9-5)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 jan 2004, 19:58

Freshmaker skrev:Hei..

Har ikke erfaring far saab, men litt fra op** vectra GTS med 3,2 OG 211 hk, den klarar seg veldig bra til tross for glatte veier og offensiv kjøring (kjørt denne endel på vestlandet i vinter).. Blandt annet hatt en tur til Ålesund på glatte veier... Dette gikk som en lek... Vet ikke om dette sier deg mye, men.. Bare for å si det, tar ikke lang tid å bli vant til å måtte trøkke spaken i N heller, brukte dette endel på fatteren sin 900 sist vinter... Eneste jeg har å si om 9-5 aut., er vanvittig deilig å kjøre i en Aero (2001)
Har køyrt ein del 9-5 automat, men ikkje på vinterføre. Fin bil skal en køyre longt pr. dag noko eg håper eg kjem tilå gjere med tid og stunder. Einaste eg har å utsette på den er at kassa skiftar relativt seint, ihvertfall imotsetning til 9-3 SS. Skal eg ha effektiv giring er det betre å la bilen styre med det sjølv enn å fikle med manuell giring på dei aut. kassene som har det. Mulig det har litt med operatøren (les: meg) at det går seint, men det er nok slik en ven seg til. Trur eg hallar til at automat er greit om eg kjøper 2.3, vert det berre ein 2.0 er ikkje automat eit tema eingong. ;)

Er litt nyskerrig, kva veg køyrde du når du passerte Møre og Romsdal grense? Køyrde du Stigedalen (Folkestad-Volda og Festøy-Solevåg) eller køyrde du Maurstadeidet (Koparnes-Årvik og Hareid-Sulesund)?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Automat på glatta???

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 jan 2004, 20:12

Frode N220 skrev:Har selv en M99 9-5 2,0 t Est (LTT) med automat. I likhet med mange andre som tror og mener om ting de ikke har prøv - trodde jeg at dette kunne være et problem på vinterføre. Bilen min er slik jeg kjører rundt med den, ca 1800 kg tung. Den er skodd med 215/55R16 Nokian Hakkapeliitta 4. :roll:
Det viste seg fort at det ikke er noe problem med automat, tvert i mot. Under landevegskjøring vil nemlig en manuelt giret bil motorbremse når du slipper gassen (f eks inn i en sving). En automatisk giret bil ligger derimot på 0 (ruller fritt), dette oppfatter jeg slik at bilen er mye lettere å unngå understyring på. 9-5'en er en uhyre godt balansert bil så dette er uansett ikke noe problem. :lol:
Nettopp fordelen med å rulle fritt, samt god balanse, var noe av det som gjorde at 93'en og 96'en var så god til rallybruk...:idea:
W-programmet brukes unntaksvis i stigninger, hvor det er lett at bilen girer ned og spinner. Da kan det ofte være greitt at den er låst i 3de gir. Det samme gjelder på landevegskjøring, hvor dette kan skje ved gasspådrag i f eks utgangen av en sving...
W-programmet er essensielt, har ein frykta (av andre) bakke opp til huset der eg bur, og rundtom her eg kjem til å køyre er det mykje fjell.
Broderen har ein 9k 2.3T med automat, han brukar å låse den i andre når han skal opp bakken.
Frode N220 skrev:Når det gjelder valg av motor. Jeg valgte en bil som tilfredsstilte andre krav (automat, skinn, sølvgrå, 8 originale alu, lav km osv) i stedet for 2,3 t. Alle 9,5'ene har jo turbo og er således lettrimmete.
Forskjellen på t og T er at T har en bearbeidet motorstyring fra Hirsch. 2,0 T modellen ble aldri levert med automat, så der får du sitte å gire sjøl.
2.0t finns med automat, mulig 2.0T (180??hk) ikkje kunne fåast med automat. Sidan eg er so priviligert at eg kan kjøpe varebil på grøneskilt (har ikkje bruk for meir enn 1 sete, veldig sjeldan 2) er ikkje prisforskjellen so stor.
Frode N220 skrev:Saab 9-5 er ingen sportsbil, men en meget sporty familiebil. Vi er fem i familien (barn på 2 mnd, 4 og 6 år) og har nok plass. For oss er dette et langt bedre alternativ enn en diesel Mercedes eller Audi (for ikke å snakke om MPV'er).
Bilen er i første rekke en meget velfungerende og komfortabel landevegsmaskin som utfører de daglige småturene med letthet (litt lang - 10 cm lengre enn V70). Jeg foretrekker til mitt bruk derfor automatgir, styreservo og slike komfort-ting.
Derfor er det 9-5 eg er på jakt etter, muligens kan det vere 9k også men sjangsen for det er under 10%, bilen skal brukast til transport, men med muligheit for slitt meir aktiv køyring. Det kan nok verte aktuellt å stramme opp understellet ein smule eller to, då køyreegenskapane er betydlig kvassare då.
Frode N220 skrev:Jeg har selv tatt noen runder på dette med trimming, noe som ikke er like enkelt når det er automatgir med i bildet.
BSR sin PPC (215 hk/353 Nm - som gml Aero m automat) vil nok bli innkjøpt til våren, og være innprogrammert på sommeren (med originalprogram på vinteren). BSR sier selv at de er i stand til å tilpasse moment slik at motoren slakker ned riktig i forhold til giring.
Dessuten er bilen egentlig grei nok, den leverer bra med moment på lave turtall og det passer automaten ypperlig. Men når det er sagt; jeg hadde selv en 900 T 16 med ca 200 hk tidligere - og jeg vil gjerne at 9-5'en skal ligne litt på det. Men, med 500 kg mer å drasse på - skal det vel holde hardt. [/i]
Aero har vel kun hatt 230hk, og no 250hk?
Eg har ikkje noko planar om trimming (det seier alle, so det vert vel med tia tenkjer eg) i fysste omgong. Bilen skal somsagt vere transportmiddel, med muligheit for leik. På sommarstida har eg då 900-en, den skal ikkje selgast, og ikkje bade i saltsupe.

Takker for bra innspel / erfaringar.
Har nok kome til det at om rette bilen dukkar opp er det ikkje so nøye om det er aut. eller manuell. Og M01 2.3t har då 185hk, o det burde vere mulig å tilgodesjå aut.kassa med litt slur. ;)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 04 jan 2004, 20:17

Geir-Ståle N15 skrev:Hei, du tremg ikke å være bekymra for å kjøre automat, det fins ikke no bedre. Har kjørt d i mange år, forskjelige biler har enda ikke trengt N stilling ( utenom når jeg kjørte bakhjulstrekk ). En framhjulstrekker trekker seg inn hvis du gir litt gass. Men litt dyrere å kjøre, lit mindre effekt og litt tregere aks.
Er bortimot 100% landeveiskøyring bilen kjem til å verte brukt til, so den ekstra dl. automatkassa dreg skal den få lov til om det vert det.
Broderen har ein 9k 2.3T, og den har funka greit på vinterføre, sjølv utan Vinterprogram. Har vel like mykje å seie kva skalle som sit i førarstolen... ;) Har køyrt ein del 9-5 automat, men kun på bare vegar, so det er liksom vinterdelen eg var litt nyskerrig på. Det med at aksen er dårligare er klart, og det er litt kjipt å vente på at det skal gire også synes eg sjølv om det sikkert går like kjapt som når eg skal gire for eiga maskin.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 jan 2004, 20:43

Kjørte begge veiene.. Stigedalen en vei, og Maurstadeidet andre veien.. Skal oppover om 2 uker igjen, da med min egen bil... Se hvordan den klarer det...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Uklarheter - N6

Legg inn av Frode N220 » 04 jan 2004, 21:34

Når kassa står i W går bilen ikke LAVERE enn tredjegiret. Dette blir ikke det samme som å låse giret i 2., 3. el 4. Da går kassa ikke høyere enn det angitte giret.

Ja, 2,0 t finnes med automat (det er det jeg har selv), men 2,0 T finnes ikke med automat. Hirsch-elektronikken fra T går heller ikke å bruke på t'en. (Har sjekka både med Hirsch og Trollhättan).

Ja, det er riktig at Aero'n har hatt bare 230 / 250 hk i MANUELL versjon - automaten fra 99 hadde 210 hk og lavere dreiemoment.

Blir selv invitert på alle nybilpresantasjonene til SAAB. Her i høst når cab'en kom hadde jeg lovt småjentene å dra å prøvekjøre (de hadde sett invitasjonskortet - og da var det bare en ting å gjøre). Samtidig tok vi en tur med nye 9-5 Est Aero. Den hadde automat, med mulighet for å gire manuelt på rattet. Det gikk rasende godt (til og med fruen innså dette), men da det ble foreslått å bytte og det viste seg at mellomlegget ville bli det samme som vi gav for vår bil (kr 300 000) - ble det skrinlagt på stedet. SÅ mye har ikke vi bruk for et stivt chassis, 5-trinns automat og støyete 17" dekk.

Da tenker jeg det er på tide å hente 93'an - SAAB med sjel. Når jeg ser ut av vinduet, ser jeg at det nok begynner å bli en drøy uke siden 9-5'en ble brukt. Det er omlag 50 cm snø på den!. 900'en derimot - står der snøfri i all sin eleganse - de gamle er eldst!
Eller som en kollega, som er ihuga Amazon-tilhenger, sa: "Den 9-5 bli vel å regne som "kjedelig perfekt" i forhold til 93'ern?"
Ja, det kan vel på en måte sies slik...
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 jan 2004, 10:37

Freshmaker skrev:Kjørte begge veiene.. Stigedalen en vei, og Maurstadeidet andre veien.. Skal oppover om 2 uker igjen, da med min egen bil... Se hvordan den klarer det...
Når du då køyrde Maurstadeidet so køyrde du rett forbi her eg held til.
Held til ein plass mellom Hareid og Årvik ferjekai.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Uklarheter - N6

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 jan 2004, 10:42

Frode N220 skrev:Når kassa står i W går bilen ikke LAVERE enn tredjegiret. Dette blir ikke det samme som å låse giret i 2., 3. el 4. Da går kassa ikke høyere enn det angitte giret.

Ja, 2,0 t finnes med automat (det er det jeg har selv), men 2,0 T finnes ikke med automat. Hirsch-elektronikken fra T går heller ikke å bruke på t'en. (Har sjekka både med Hirsch og Trollhättan).

Ja, det er riktig at Aero'n har hatt bare 230 / 250 hk i MANUELL versjon - automaten fra 99 hadde 210 hk og lavere dreiemoment.

Blir selv invitert på alle nybilpresantasjonene til SAAB. Her i høst når cab'en kom hadde jeg lovt småjentene å dra å prøvekjøre (de hadde sett invitasjonskortet - og da var det bare en ting å gjøre). Samtidig tok vi en tur med nye 9-5 Est Aero. Den hadde automat, med mulighet for å gire manuelt på rattet. Det gikk rasende godt (til og med fruen innså dette), men da det ble foreslått å bytte og det viste seg at mellomlegget ville bli det samme som vi gav for vår bil (kr 300 000) - ble det skrinlagt på stedet. SÅ mye har ikke vi bruk for et stivt chassis, 5-trinns automat og støyete 17" dekk.

Da tenker jeg det er på tide å hente 93'an - SAAB med sjel. Når jeg ser ut av vinduet, ser jeg at det nok begynner å bli en drøy uke siden 9-5'en ble brukt. Det er omlag 50 cm snø på den!. 900'en derimot - står der snøfri i all sin eleganse - de gamle er eldst!
Eller som en kollega, som er ihuga Amazon-tilhenger, sa: "Den 9-5 bli vel å regne som "kjedelig perfekt" i forhold til 93'ern?"
Ja, det kan vel på en måte sies slik...
Jodå, prøvde cabben eg også, prøvde også den nye 2.3T, 220hk. Den imponerte ihvertfall meg, ikkje mykje forskjel i forhold til same årsmodell (M04) Aero... Aeroen var litt råare selfølgelig,og køyrde litt betre, men det trur eg hadde med at 220-en ikkje hadde sportschassis. Men slikt går då å ettermontere.
Grunnen til at eg vil ha 9-5 er nok fordi det er den nyare SAAB-en som gir mest av den gode følelsen som finns i dei gamle bilane. GM900/9-3 og 9000 gir ikkje den same gode følelsen.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 05 jan 2004, 10:49

Hvis en kjører litt aktivt på vinterføre og drar på gjennom svingene,
har jeg ofte opplevd at automaten plutselig girer ned midt i svingen.
Det er mildt sagt ubehagelig, og den spinner lett løs med understyring
som resultat.

Ved skrens med en SAAB skal man jo gi gass :D I nedoverbakker
kan det bli vel spennende, kanskje best å smette den i N da!

2,0t kan aldri matche bunndraget fra sin 300 ccm større søsken,
uansett trimmingsgrad. Med 2,3 literen ligger du og kjører på 1200
- 1500 omdreininger.

9-5 har aldri blitt levert med 2,0T på 175 hk, kun t med 150.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 jan 2004, 10:54

Trond N47 skrev:2,0t kan aldri matche bunndraget fra sin 300 ccm større søsken,
uansett trimmingsgrad. Med 2,3 literen ligger du og kjører på 1200
- 1500 omdreininger.

9-5 har aldri blitt levert med 2,0T på 175 hk, kun t med 150.
Nei, botndraget klarar en ikkje å få til ned trim, det er sikkert.

9-5 vart levert med ein 2.0T motor på 190hk som M99 (sjekka no), denne datt vekk på M00 meinar eg på. Mulig dei leverte ein 2.0T i M98, men der har eg ikkje nokre opplysningar.

Brukeravatar
Svein N13
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 249
Registrert: 11 mar 2003, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av Svein N13 » 07 jan 2004, 10:49

Har 9-5 Aero Automat 2000 modell stage 2 BSR/Speedparts. Fungerer bra om vinteren med TCS. Kjører dessverre på Contact 2 205/55-16 - for myke med for rette skuldre. Neste gang blir det Goodyear GW3. Kan bli litt vanskelig å temme rattet under aksellerasjon - mye bedre om sommeren med Dunlop SP9000, men vil ikke ha brede 17 tommere om vinteren (for lavt marktrykk på sne).

9-5 med automat fungerer bra ved optimalisering uansett modell. De fleste eksperter sier at automatkassen tåler moment bedre enn manuelle kasser så lenge vekslingene er myke (ligger i programvaren). Forøvrig mister du neppe mye aks med SAAB automat. De er kjent for å være blant de mest effektive i markedet.
Hilsen Svein
Life begins at 400 NM

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 07 jan 2004, 12:44

Det der med marktrykket spiller ingen rolle ved brede dekk
på vinterføre. Den totale friksjonen er den samme uansett
dekkbredde. Trykket minker mens kontaktflaten øker.

Grunnen til at det er bedre å kjøre med smalere dekk på
snø og slapseføre, er at dekkene synker lavere ned i snøen
og får grep i fastere underliggende snø/islag. Smale dekk
drenerer også mye bedre.

En ulempe på vinterføre med store felgdimensjoner er at
dekkene blir stivere sideveis. Myke dekkstammer som tillater
dekkene å vri seg sideveis hjelper til med å unngå skrens på
ujevnt underlag.

Teknikens Verden testet 9-5 med 215/55x16 og ga den dårlig
score på vinterføre. Deretter testet de samme bil med 195/65x15
og den fikk toppscore. De begrunnet det hovedsaklig med at
dekkene fikk vri seg mere sideveis.

Har forresten kjente som kjører med 225/45x17 vinterdekk på
sin 9-5 aero. Det har fungert bra med friksjonen, og dekkene er
på samme måte som våre altfor myke til heftig kjøring på bar
asfalt. Altså liten gevinst når det gjelder kjøreegenskapene.
Piggdekk har ofte hardere dekkstammer enn piggfrie.

God vinter :)
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Gjest

Legg inn av Gjest » 07 jan 2004, 13:01

Hei Trond!
Du motsier deg selv. Først sier du at marktrykket ikke spiller noen rolle og så sier du at smalere dekk synker lavere ned. Dette skjer fordi du får flere kilo per kvadratcentimeter altså høyere marktrykk per arealenhet.

Jeg er enig i bedre bunndrag fra 2,3 liter men 2,0 literen er en smidigere motor med mindre vibrasjoner og penere gange. Det er alltid fordel med minst mulig volum per sylinder her, mens mest mulig volum gir høyest dreiemoment. Er man fornøyd med ca 200 hk og 300 NM, så er en (tunet)2,0 liter å foretrekke, da du og får mindre forbruk.
Hilsen Svein

Brukeravatar
Svein N13
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 249
Registrert: 11 mar 2003, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av Svein N13 » 07 jan 2004, 13:03

Beklager!
Vet ikke når jeg ble gjest?
Hilsen Svein
Life begins at 400 NM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 jan 2004, 19:59

Svein N13 skrev:Har 9-5 Aero Automat 2000 modell stage 2 BSR/Speedparts. Fungerer bra om vinteren med TCS. Kjører dessverre på Contact 2 205/55-16 - for myke med for rette skuldre. Neste gang blir det Goodyear GW3. Kan bli litt vanskelig å temme rattet under aksellerasjon - mye bedre om sommeren med Dunlop SP9000, men vil ikke ha brede 17 tommere om vinteren (for lavt marktrykk på sne).

9-5 med automat fungerer bra ved optimalisering uansett modell. De fleste eksperter sier at automatkassen tåler moment bedre enn manuelle kasser så lenge vekslingene er myke (ligger i programvaren). Forøvrig mister du neppe mye aks med SAAB automat. De er kjent for å være blant de mest effektive i markedet.
Hilsen Svein
Oppsummerar litt her.
Trur ikkje automatkassa tåler so mykje dreiemoment, husk at 3.0 TiD ikkje vert levert med automat, i den prestisjebilen hadde SAAB nok ønska å selge bilen med automatkasse.
Ang. aksen so har eg prøvd 9-5 med lik motor med og utan automat, og automaten er _merkbart_ sløvare synes eg. Men det er ein komfort detalj, finn eg rette bilen spelar det ikkje noka rolle om det er automat eller manuell kasse i bilen har eg bestemmt meg for. ;)

TRC er eit valg eg har lyst på om det vert 9-5, men ikkje avgjerande.Men vil tru det kan vere kjekt å ha om vinteren.

2.0t har ein fin gange, stod å prata med ein kar her ein dag som hadde ein slik, v vart ståandes i to timar, og femman stod på tomgong heile tia. ;) Når du seier lavare forbruk er det vel når motoren er tuna går eg utifrå. Orginalt er bensinforbruket lavare til større motor en har.

Og Gjest vart du Svein når du gløymde å logge deg inn. :lol:

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 09 jan 2004, 13:41

Trenger ikke være helt enig med meg selv helle tiden... :)

En ulempe med automat som ikke nevnes her, er at de blir
svært dyre på eldre biler. De aller fleste 9000 med aut.
(både i og turbo) må inn til en større renovering av automaten
rundt 170' km som koster 10-20 lapper. Og ved 250' er det
brått slutt. Bare å skaffe ny kasse. 9-5 har automat fra annen
leverandør, men jeg tror ikke på mirakler.

Tradisjonelt har automatkasser tålt mindre moment enn manuelle.
2,3 turbo har blitt levert med lavere moment for automat helt siden
1990 (300 Nm mot 323 for man.) 9-5 aero leveres med lavere effekt
og moment med automat. I tillegg kan man ikke gi full gass på lave
turtall med automaten, da den girer ned.

Med min 93-modell manuellkasse kan jeg oppleve et uforståelig skyv
fra 1400 rpm i 70 i 5.giret (selv om det trolig spiser lager i girkassa).
Så får jeg heller bytte kasse når den tid kommer :D
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar