Jeg har for en tid tilbake gått til anskaffelse av en 900 Aero (i tilleg til min 67 mod 96 V4). Er veldig godt fornøyd. Jeg har aldri hatt turbo bil før og er ikke spesielt kjendt med hverken det eller "nyere" SAAB.
Har akkurat nå fått et motorproblem og jeg håper det er noen som har tips som kan hjelpe.
Motoren fusker/bremser ved hardt gasspådrag når turbotrykket kommer skikkelig opp. Det virker muligens som det blir for mye trykk / at det bir tenningsbank men jeg er usikker på dette og er veldig redd for å prøve for mye da dette trolig er skadelig for motoren. Utover dette går motoren normalt på tomgang men er muligens litt "rykkete" å kjøre i forhold til tidligere. Ellers er det en ting til som skjedde plutselig og som jeg tror henger sammen med det hele. Turbotrykkmåleren sluttet plutselig å virke. Dette skjedde mens motoren kikk med dra turbotrykk/gasspådrag. Håper noen har tips om hvodan gripe dette ann.
turbofusk/overladning ? 900 Aero 16 APC 1984 mod.
Moderator: Moderatorer
turbofusk/overladning ? 900 Aero 16 APC 1984 mod.
900 Aero 16 1984
96 V4 1967
TVR Tucan V8 1970
Porsche 928
Et par kjedelige bruksbiler
96 V4 1967
TVR Tucan V8 1970
Porsche 928
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Høres ut som tenningsproblem ja. Bytt plugger som Kristian sier, og sjekk vacuumklokka på fordeleren! Hvis den ikke virker som den skal vil du få problemer ved trykk. Evt kan vacuumslangen dit ha tatt kvelden.
At turbotrykksmåleren din ikke funker er sikkert fordi vacuumslangen har hoppa av eller sprekt. Hvis du skrur av høyttalerdekselet på venstre side på dashen så kommer du til. Sitter slangen på der så får du følge slangen hele veien til innsuget. Går gjennom torpedoveggen, via et t-stykke og til venstre sida på innsuget.
Kan med fordel bytte alt av vacuumslanger på en så gammel bil.
Imponerende liste med biler du har, forresten!!
At turbotrykksmåleren din ikke funker er sikkert fordi vacuumslangen har hoppa av eller sprekt. Hvis du skrur av høyttalerdekselet på venstre side på dashen så kommer du til. Sitter slangen på der så får du følge slangen hele veien til innsuget. Går gjennom torpedoveggen, via et t-stykke og til venstre sida på innsuget.
Kan med fordel bytte alt av vacuumslanger på en så gammel bil.
Imponerende liste med biler du har, forresten!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Hei.
På denne bilen så har du en trykktransmitter som sitter over sparkeplata over pedalene.... Hvis slangen til denne (den samme som går til måleren inne i bilen) hopper av eller noe lignende så vil bilen oppføre seg på samme måten som det du beskriver.... Har hatt dette problemet selv på en 85`aero....
På denne bilen så har du en trykktransmitter som sitter over sparkeplata over pedalene.... Hvis slangen til denne (den samme som går til måleren inne i bilen) hopper av eller noe lignende så vil bilen oppføre seg på samme måten som det du beskriver.... Har hatt dette problemet selv på en 85`aero....
- Viggen-51
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: 51
- Bil: 9-3 Viggen Cab.
- Sted: Nordmøre
- Kontakt:
Holder en knapp på denne teorien! Trykkvakt og tilhørende vakuum-slanger.Surbotaab N369 skrev:Hei.

Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)
Tusen takk for mange gode tips!!!
Jeg har nå fulgt tipsene, og helt riktig. Vakuum (og trykk?) slangen som går til måleren i dashbordet var hoppet av ved et T stykke nær torpedoveggen. Straks jeg festet slangen fungerte bilen helt som tidligere.
Vil snart bytte disse vakuumslangene da jeg ser de enkelte steder begynner å preges av bilens alder.
Jeg liker aero`en bedre og bedre! For meg er en av de viktigste gledene ved å eie "entusiastbiler" det å klare å vedlikeholde bilen selv (og forstå hvordan ting fungerer). Bilen virker veldig enkel/grei å holde. Dette turbosystemet er jo egentlig genialt/foran sin tid. Virker jo også som om det er stabilt og slitesterkt. Har også blitt vant med å kjøre med turbo (forsinkelse). Bilen er helt original og jeg opplever likevel svært rask i f. eks forbikjøringer, spesielt tatt bilens alder i betraktning.
Igjen, Tusen TAKK. Mvh. Erlend Hansen
Jeg har nå fulgt tipsene, og helt riktig. Vakuum (og trykk?) slangen som går til måleren i dashbordet var hoppet av ved et T stykke nær torpedoveggen. Straks jeg festet slangen fungerte bilen helt som tidligere.

Vil snart bytte disse vakuumslangene da jeg ser de enkelte steder begynner å preges av bilens alder.
Jeg liker aero`en bedre og bedre! For meg er en av de viktigste gledene ved å eie "entusiastbiler" det å klare å vedlikeholde bilen selv (og forstå hvordan ting fungerer). Bilen virker veldig enkel/grei å holde. Dette turbosystemet er jo egentlig genialt/foran sin tid. Virker jo også som om det er stabilt og slitesterkt. Har også blitt vant med å kjøre med turbo (forsinkelse). Bilen er helt original og jeg opplever likevel svært rask i f. eks forbikjøringer, spesielt tatt bilens alder i betraktning.
Igjen, Tusen TAKK. Mvh. Erlend Hansen
900 Aero 16 1984
96 V4 1967
TVR Tucan V8 1970
Porsche 928
96 V4 1967
TVR Tucan V8 1970
Porsche 928