Automat p? glatta (9-5)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Svein N13
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 249
Registrert: 11 mar 2003, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av Svein N13 » 16 jan 2004, 13:26

Problemet med moment og girkasser er når man girer. Hvis en 9-5 med automat er satt opp korrekt når det gjelder "å gå av gass" ved giring, så vil normalt automaten være mer holdbar enn en manuell kasse som er avhengig av sjåførens kløtsjbruk blant annet. Dette har med elektronikken å gjøre.

Min Aero automat har skikkelig bunndrag samtidig som giringen skjer mykt. At motoren holder 12-1500 omdreininger ved vanlig kjøring er vel litt lavt. 9-5 er giret til ca 45 km/1000 omdr på høyeste gir. Nevnte turtall representerer således ca 55-70 km/t.
Hilsen Svein
Life begins at 400 NM

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Re: Automat på glatta???

Legg inn av tranceman N366 » 13 jul 2004, 03:32

Frode N220 skrev: Jeg har selv tatt noen runder på dette med trimming, noe som ikke er like enkelt når det er automatgir med i bildet.
BSR sin PPC (215 hk/353 Nm - som gml Aero m automat) vil nok bli innkjøpt til våren, og være innprogrammert på sommeren (med originalprogram på vinteren). [/i]
Hvorfor skal du kjøre med orginalprogram på vinteren?

Leser at W får bilen til å starte i et høyere gir, noe som gir fordeler på vinter. Men det er oxo bra å ha på sommeren. Jeg har selv tatt løs i bakke med en tung henger på slep (da med gammelbilen Mazda 626 2.5i V6) og da er det nyttig å låse kassen i et høyere gir. Men dette kan du vel gjøre ved å sette den i 3. også?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Automat på glatta???

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jul 2004, 11:56

tranceman skrev:
Frode N220 skrev: Jeg har selv tatt noen runder på dette med trimming, noe som ikke er like enkelt når det er automatgir med i bildet.
BSR sin PPC (215 hk/353 Nm - som gml Aero m automat) vil nok bli innkjøpt til våren, og være innprogrammert på sommeren (med originalprogram på vinteren). [/i]
Hvorfor skal du kjøre med orginalprogram på vinteren?

Leser at W får bilen til å starte i et høyere gir, noe som gir fordeler på vinter. Men det er oxo bra å ha på sommeren. Jeg har selv tatt løs i bakke med en tung henger på slep (da med gammelbilen Mazda 626 2.5i V6) og da er det nyttig å låse kassen i et høyere gir. Men dette kan du vel gjøre ved å sette den i 3. også?
Han tenkjer nok på programmet til motoren, med BSR/Speedparts sin PPC kan du laste inn og ut trimprogrammet slik det passar deg, slik at når det er griseglatt, og om du synes det vert vel mykje effekt på glatta kan du køyre bilen tilbake til orginal. (fks. har bilen ein 2.0t/150hk orginalt, og han trimmar til 215hk, kan han veksle mellom desse to effektstega ved å "programere" bilen med PPC-en) Bilar som har program på girkassa er naturligvis urørt av dette, og kan velge både Sport, normal og winter sjølv om bilen har trim.

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

9-5 2,0 t aut m PPC steg 1

Legg inn av Frode N220 » 14 jul 2004, 22:03

Da har steg 1 vært på plass noen uker. Hadde håpet at dette ville hjelpe en smule på bunndraget. Automaten veksler altfor mye mellom 4. og lock-up i hastigheter mellom 75 og 90. Men, det ble ikke merkbar endring på lave turtall. Så den blir vel aldri som en 2,3...
Når den derimot får kommet seg opp i en 3500-4000 o/m blir det andre takter! Her kan det kalles merkbart. Motoren har fått en karakter som bilen fortjener. På lavt turtall silkemyk, men gir jeg den litt - får jeg mye tilbake. Vil derfor neppe bli noe behov for å ta ut programmet vinterstid. Kan heller bli aktuelt å ta det ut før ev service.

I tillegg er det jo fint med PPC'n at du kan oppdatere den via din egen PC! Ved å logge deg på hos BSR, kan du motta ny programvare som du legger inn.

Som tidligere nevnt så veier vogna minst noe over 1800 kg når vi kjører rundt (veide den i dag med meg og ungene - 1800 blank). Med stor ferielast, har vi vært over 2000!
Med dette i regnestykket har jeg lagt til sides min initielle skuffelse over trimminga. Jeg syntes nemlig først at det var "lite" ekstra. Nå er det tross alt en automat, men dog... Virker forresten som automaten girer "lettere" nå.
Det viser seg at det nok ble tilstrekkelig effekt. På tur over Dovre tilbake til Trøndelag fra Gardermoen etter en uke på Mallorca, fikk jeg testa at seedometeret faktisk fungerer helt til 250 (i allefall 245)!!!
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 338
Registrert: 04 jan 2004, 01:00
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 14 jul 2004, 22:09

OOOPS! Fikk feilmelding da jeg prøvde å godkjenne innlegget. Men, men, alle gode ting er 3 (4 el flere).
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 jul 2004, 22:11

Frode N220 skrev:OOOPS! Fikk feilmelding da jeg prøvde å godkjenne innlegget. Men, men, alle gode ting er 3 (4 el flere).
No problem, sletta dei overflødige innlegga. :D
Godt å vite at speedometeret virkar heile veien BTW... ;)

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Re: 9-5 2,0 t aut m PPC steg 1

Legg inn av tranceman N366 » 14 jul 2004, 23:57

Frode N220 skrev:Da har steg 1 vært på plass noen uker. Hadde håpet at dette ville hjelpe en smule på bunndraget. Automaten veksler altfor mye mellom 4. og lock-up i hastigheter mellom 75 og 90. Men, det ble ikke merkbar endring på lave turtall. Så den blir vel aldri som en 2,3...
Når den derimot får kommet seg opp i en 3500-4000 o/m blir det andre takter!!
Har også steg 1 på plass og synes, som deg, at endringen på lave turtall ble liten. Men når en tar en kick down i 80km/t så blir det "steikanes" med liv. Synes den veksler mye mellom 90 - 100 når det er mange bakker. Men det kan løse seg ved å sette den i 3.

Synes forøvrig det er artig å kjøre i 110 med litt over 2000 o/m. Det er bare koooselig :D

Skal også sette inn orginalprogrammet når bilen skal på service, tror det kan være lurt.

Har ikke fått sjekke om metret "virker", da jeg er kanskje litt forsiktig ennda. Det sies at en må kjøre de ekstra hestene inn, men hvor lenge er jeg ikke sikker på. Noen som vet??

Svar