Fixe små rustskader

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
shakudu
Innlegg: 20
Registrert: 31 jul 2006, 12:53

Fixe små rustskader

Legg inn av shakudu » 09 nov 2006, 12:11

Har fått noen tilfeller av overflaterust på en skjerm... hvordan går jeg frem for å fikse det?

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 09 nov 2006, 12:16

Pusse>>>grunne>>>lakke :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

shakudu
Innlegg: 20
Registrert: 31 jul 2006, 12:53

Legg inn av shakudu » 09 nov 2006, 12:19

matrox skrev:Pusse>>>grunne>>>lakke :wink:
Pusse med vanlig sandpapir?

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 09 nov 2006, 12:29

Dette kan sikkert folk på forumet her bedre enn meg. Men ja, vanlig sandpapir. Start med ett middels grovt papir, så med ett litt finere, så kan du ta finishen med ett veldig finkornet papir :)
Men lakkeringen er ofte litt mer knotete for ett pent resultat.
Bruker ofte å bli for mye lakk, så det begynner å renne av igjen. Da blir det ikke pent. Må også lakkere i flere omganger, men det står vel også på lakkboksen :)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 09 nov 2006, 13:48

Overflaterust ja:)

Fine greier NOT :wink:

Letteste er jo om du har et bilde da.. Så vi kan se litt..

Men du må pusse ned skikkelig, enten med en punktsandblåser, rondellskive ellerno bra no :wink: Så må du ha det helt reint.

Deretter må du maskere rundt, og grunne litt. Grunninga flyr ikke så mye, men når du skal lakkere kommer lakkstøvet til å legge seg over bilen din hvis du ikke er forsiktig og sånn. VIktig!

Husker ikke helt om du skal våtslipe etter du har grunna. Men jeg tror det.

Men etter det må du jo lakke da.. Små tynne strøk fra forskjellige vinkler, og deretter klarlakk.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 09 nov 2006, 19:07

Hei.

Framgangsmåte:

1: Fjærn all rust.... slip ned til bart metall.

2: Bruk kjemikalier til å fjærne siste rest av rust (feks Ferrobet)

3: Legg på grunning (masker rundt)

4: Fjærn maskeringa, slip ned grunninga (slik at det ikke er kanter etter maskeringa) men ikke slip igjenom grunninga.

5: Hvis det har bitt en forsenkning der rusta har vært så kan du gjerne legge i litt sparkel og slipe til dette.

6:Legg fyller og våtslip denne så alt er glatt. (kjenn med fingrene)

7: Lakk uten å maskere (men unngå unødig lakkstøv)

8: Bruk en skikkelig poleringsmaskin og rubb med vannløslig rubbing til alt er gjevnt (lakken må ha herda skikkelig før du rubber).

9: Poler.

10: Ta deg den siste øllen fra kassa, snu kassa og sett for å nyte synet av ett vellykket resultat :wink:

Dette er den beste metoden for å få det bra på, men det er endel jobb samt at man skal kunne det man driver med for å få det bra....

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 09 nov 2006, 19:59

Overflaterust er forholdsvis umulig å få bort som all annen rust . Greia er egentlig bare hvor god du er til å utsette det før det kommer igjen .
Det Surbotaab sier er bra , men for alle del , hopp bukk over sånn biltema driiiiiiiit og lignende . 1komponent er også fyfy , 2 komponent er bra :D . Rusta slipes med negerk*se , ikke sandpapir eller noe annet , eventuelt punktsandblåser , men den hadde jeg vært veldig forsiktig med. Plata strekker seg på null komma svisj. Da må du til å krympe og herje med plata og da har det plutselig blitt et stort prosjekt :p
Og ikke kjenn kun med fingre når du har sparklet etc , det skal kjennes med hele håndflata :wink:
Noe annet som er bra er fettlister , kanskje ikke såå pent , men genialt på hjulbuer . Tectyl i hue og ræva er også viktig.
Sikkert noe jeg har glemt .
Lykke til
Menne kom med bilder a, spennende å se :batman:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Svar