Bytte bremse skive og klosser på og900 "87
Moderator: Moderatorer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Bytte bremse skive og klosser på og900 "87
Er dette vanskelig og holder det med biltema deler?
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Det er ikke vanskelig, men ville holdt meg unna bremsedeler fra biltema. Har vært oppe på forumet tidligere, og jeg har dårlig erfaringer. Kan faktisk anbefale og kjøpe det hos SAAB, klossene er i alle fall rimelige der
Klosser er i alle fall veldig greit, men du må ha spesialverktøy for å skru tilbake stemplet med. Når det gjelder skive er det litt mer jobb og muligens litt mer banning over skruer som har rusta fast osv.. Men er en helt grei operasjon det også. Men jeg mener at hjullager må byttes sammen med bremseskive? Mener i alle fall det står det i Haynes??
Klosser er i alle fall veldig greit, men du må ha spesialverktøy for å skru tilbake stemplet med. Når det gjelder skive er det litt mer jobb og muligens litt mer banning over skruer som har rusta fast osv.. Men er en helt grei operasjon det også. Men jeg mener at hjullager må byttes sammen med bremseskive? Mener i alle fall det står det i Haynes??
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
ingen vits i å skifte hjulager når man skifter skiver.KongerudN344 skrev:Det er ikke vanskelig, men ville holdt meg unna bremsedeler fra biltema. Har vært oppe på forumet tidligere, og jeg har dårlig erfaringer. Kan faktisk anbefale og kjøpe det hos SAAB, klossene er i alle fall rimelige der
Klosser er i alle fall veldig greit, men du må ha spesialverktøy for å skru tilbake stemplet med. Når det gjelder skive er det litt mer jobb og muligens litt mer banning over skruer som har rusta fast osv.. Men er en helt grei operasjon det også. Men jeg mener at hjullager må byttes sammen med bremseskive? Mener i alle fall det står det i Haynes??
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Nå har jeg allerede kjøpt klosser fra Biltema grunnet tidspress om når de stengte:P Tenkte at jeg skulle klare og skifte de i morgen.. Skifter ikke skiver for de er ikke spesielt slitte. =) Kom gjerne med noen råd.
Hva slags spesialverktøy er det snakk om for og fixe dette?
Hva slags spesialverktøy er det snakk om for og fixe dette?
Sist redigert av Johan N828 den 11 nov 2006, 18:27, redigert 1 gang totalt.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Foran er det bare å løsne "omslaget" på klossen og pirke de ut, men du er avhengig av spes. verktøyet for å skru tilbake stemplet, litt god tålmodighet trengs også Kan være litt vrient dersom hulla i stemplet er litt "slitte", glepper fort over, men er bare å ta tida til hjelp. Bak er det bare å trykke inn stemplet med en skrutrekker etc. Lett som en plett!
Lykke til med biltemaklossene, mine holdt ca et halvt år
Og lykke til med jobben
Lykke til med biltemaklossene, mine holdt ca et halvt år
Og lykke til med jobben
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Det er ikke værre en at jeg bytter dem med klosser fra saab ettervert som det trengs da;)KongerudN344 skrev:Foran er det bare å løsne "omslaget" på klossen og pirke de ut, men du er avhengig av spes. verktøyet for å skru tilbake stemplet, litt god tålmodighet trengs også Kan være litt vrient dersom hulla i stemplet er litt "slitte", glepper fort over, men er bare å ta tida til hjelp. Bak er det bare å trykke inn stemplet med en skrutrekker etc. Lett som en plett!
Lykke til med biltemaklossene, mine holdt ca et halvt år
Og lykke til med jobben
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
då må du jo gjør alt om igjen. dobbelt atbeid for så liteJohanH skrev:Det er ikke værre en at jeg bytter dem med klosser fra saab ettervert som det trengs da;)KongerudN344 skrev:Foran er det bare å løsne "omslaget" på klossen og pirke de ut, men du er avhengig av spes. verktøyet for å skru tilbake stemplet, litt god tålmodighet trengs også Kan være litt vrient dersom hulla i stemplet er litt "slitte", glepper fort over, men er bare å ta tida til hjelp. Bak er det bare å trykke inn stemplet med en skrutrekker etc. Lett som en plett!
Lykke til med biltemaklossene, mine holdt ca et halvt år
Og lykke til med jobben
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Og du må også vaske felgene ca hver uke vis du vil holde den nesten rene for biltema klosser støver som bare det
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Et sted må det jo tross alt bli av belegget daEliah skrev:Og du må også vaske felgene ca hver uke vis du vil holde den nesten rene for biltema klosser støver som bare det
Beklager å måtte si det, men hadde jeg vært deg og visst det jeg vet om biltema klosser hadde jeg ikke satt dem på.... Så dårlige mener jeg faktisk at de er.... Kan jo ha vært meg som var uheldige med de jeg kjøpte da
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Er ikkje det ganske vanlig, altså å vaske felgane kvar veke???Eliah skrev:Og du må også vaske felgene ca hver uke vis du vil holde den nesten rene for biltema klosser støver som bare det
Ellers gjentek eg tipset mitt om voksing (vanlig flytande hardvoks) av felgane. Det gjer vaskejobben betydelig lettare!
Det er test av originale/uoriginale bremseklosser til en VW Golf i NAF's Motor 9/2006.
En 8-timers test som inneholder 20 ulike delprøver.
Sitat: "På et dynamometer med et svinghjul med en masse som tilsvarer vekten til en VW Golf er klossene testet etter en prosedyre som kalles AK-Master...Klossene skal først gjennom en vanlig innkjøring . Deretter tester som tilsvarer vanlig landeveiskjøring med undersøkelser som viser friksjonsnivået. Deretter prøves klossene i høyhastighetskjøring med gjentatte nedbremsinger for å se hvordan de gjenoppretter friksjonen. Klossene testes også etter at de har oppnådd høy temperatur for å se hvordan effekten avtar og trykket på pedalen må økes ved lengre tids bremsing".
Biltemas klosser fikk karakteren billigst og scoret 8 av 10 på både effekt ved høy hastighet og høy temperatur, men bare 6 (nest dårligst av 8 fabrikater) for fading/høyt pedaltrykk, hvilket stemmer bra med mine erfaringer med Biltemas klosser på tungt lastet Granada i lange svingete nedoverstrekk => aldri mer!
TBiel, Hamar
En 8-timers test som inneholder 20 ulike delprøver.
Sitat: "På et dynamometer med et svinghjul med en masse som tilsvarer vekten til en VW Golf er klossene testet etter en prosedyre som kalles AK-Master...Klossene skal først gjennom en vanlig innkjøring . Deretter tester som tilsvarer vanlig landeveiskjøring med undersøkelser som viser friksjonsnivået. Deretter prøves klossene i høyhastighetskjøring med gjentatte nedbremsinger for å se hvordan de gjenoppretter friksjonen. Klossene testes også etter at de har oppnådd høy temperatur for å se hvordan effekten avtar og trykket på pedalen må økes ved lengre tids bremsing".
Biltemas klosser fikk karakteren billigst og scoret 8 av 10 på både effekt ved høy hastighet og høy temperatur, men bare 6 (nest dårligst av 8 fabrikater) for fading/høyt pedaltrykk, hvilket stemmer bra med mine erfaringer med Biltemas klosser på tungt lastet Granada i lange svingete nedoverstrekk => aldri mer!
TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
åååkai.... Tydelig at ingen liker biltema:P Men det går greit for jeg har enda ikke fått satt dem på heller. Jeg skulle nemmelig i dag få fixa det men det klarte jeg ikke 100%. Jeg kom så langt som at jeg fikk av "styrepinnen" og var klar for og ta ut klossene. Men det gikk F ikke. Og hvordan klarer jeg og dra bremsene litt fra hverandre slik at jeg evt kan sette in de nye?
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
skal være et hakk i ytterkant av skiva som du enklere får ut klossene pga det blir vanskelig og få dem forbi slitekanten da du ikke kan presse inn stemplet, det må skrus inn når du får ut klossene.JohanH skrev:åååkai.... Tydelig at ingen liker biltema:P Men det går greit for jeg har enda ikke fått satt dem på heller. Jeg skulle nemmelig i dag få fixa det men det klarte jeg ikke 100%. Jeg kom så langt som at jeg fikk av "styrepinnen" og var klar for og ta ut klossene. Men det gikk F ikke. Og hvordan klarer jeg og dra bremsene litt fra hverandre slik at jeg evt kan sette in de nye?
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt: