varmeapparat 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: varmeapparat 9000

Legg inn av Tor N12 » 30 des 2006, 17:16

Tore_ skrev:
santo skrev:Hva er det som styrer temperaturen på klimannlegget er det den lille sensoren som har en liten vifte i seg
stemmer..
og den hører du at går hvis den er i orden...
den skal surre og gå i 4 minutter eller noe etter du har stoppet motoren.
Den kan godt være ødelagt selv om den går rundt... prøv med en annen
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

varmeapparat 9000

Legg inn av santo » 30 des 2006, 17:28

må i tilfelle få tak i en brukt en Bruker du et ohm meter når du måler

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

varmeapparat 9000

Legg inn av santo » 30 des 2006, 17:36

noen som har erfaring med at selve klimakontrollen er defekt går det an å teste denne via pc

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Re: varmeapparat 9000

Legg inn av Bendal N809 » 30 des 2006, 17:41

santo skrev:noen som har erfaring med at selve klimakontrollen er defekt går det an å teste denne via pc
Teste rett på PC trur eg ikkje går. Isåfall ikkje uten spesial utstyr. Men du kan jo køyre ein diagnose/kalibrering på det. Trykk inn auto og <-> samtidig. Då skal det teste seg sjølv og det kjem opp "0" i displayet. Etter ei stund går det enten tilbake på temperatur eller så får du opp antal feil som er på klimaanlegget. Med meg kom det kun kaldt luft ut frå stillet LO-27. Men på HI kom det varme. Har ikkje fått med meg i tråden din om du skriver noko om dette.

Med meg var det sjølve ACC (klima) panelet som var defekt.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

varmeapparat 9000

Legg inn av santo » 30 des 2006, 17:47

mente med sabb sin diagnose pc men det siste som ble sagt her om at du kan teste for å se om det kommer opp noen feilmeldinger ved å trykke på to taster samtidig er jo genialt :lol: men da må en vel vite hva feilkodene betyr

Brukeravatar
Tore_
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 28 des 2006, 02:56
Sted: Espa

Re: varmeapparat 9000

Legg inn av Tore_ » 30 des 2006, 17:53

santo skrev:mente med sabb sin diagnose pc men det siste som ble sagt her om at du kan teste for å se om det kommer opp noen feilmeldinger ved å trykke på to taster samtidig er jo genialt :lol: men da må en vel vite hva feilkodene betyr
da kommer det bare opp tall som indikerer antall feil på klima kontrollen din..
på saab kan dem lese feilkoder, også på klimakontrollen..
Sist redigert av Tore_ den 06 jan 2007, 21:03, redigert 1 gang totalt.
Tore

* -01 9-5 2,0 Turbo
* -95 9000 cse 2,3 Turbo og chip (solgt)
N739

"Noen kjører SAAB, andre kommer etter:D "

Brukeravatar
Bendal N809
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 130
Registrert: 03 sep 2006, 21:51
Sted: Fosnavåg/Ålesund

Legg inn av Bendal N809 » 30 des 2006, 17:54

Feilkodene får du nok dessverre ikkje opp rett på klimaanlegget. Kun antalet. Må bruke Saab sin diagnose "pc" for å få fram kva dei betyr. Med meg måtte dei bruke ISAT for å få ut det som var på klima, TECH2 fungerte ikkje for det.
'92 Saab 9000CC - Solgt og savna
--------------------------------------------
'00 VW Golf IV TDi 4motion Highline!
--------------------------------------------
'98 VW Golf IV 1,6l HIGHLINE - Solgt

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

varmeapparat 9000

Legg inn av santo » 30 des 2006, 18:02

ingen feilkoder så da er vel klimakontrollen iorden

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 01 jan 2007, 04:24

Hej Santo,

Du er nok ikke den enste som har dårlig varme i 9000.
La det väre sagt med en gang, om allting fungerer som det skall har 9000 en meget GOD varmekapacitet, ingen tvil om det.
Med andre ord har du ikke funnet feilen ennu.
Om jeg fatter rett har du byttet termostat ( egentlig ikke så ofte feil på den, langt oftere er problemet feil visning på instrumentet og det fixer du lett ), du har kontrollert spjellet ( ikke helt uvanlig att akseln går av eller att spjellmotorn står - men det rör i regel tidlige modeller med mange mil. Og så har du kontrollert ACC'n. Det finns ytterligere en enkel kontroll du kan gjöre - koble ut ACC-pumpen - og kör varmeapparatet på max, det hender iblant att kjöingen "henger" seg og er det kaldt ute kan resultatet bli lite varme i bilen. ( Samme effekt bör du vel egentlig kunne oppnå ved å stille in på EKON men jeg liker å gå til kilden og gå forbi all elektronikk ) Får du varme nu er det ACC'n i alle fall.

Er det like kaldt er det dessverre ikke så mye å velge på, da er nok problemet att selve varmeelementet avgir ikke nok varme.

Saab 9000 har hatt mange forskjellige utgaver av sine varmeapparater, med mer eller mindre bra resultat. For nyere biler ( som din ) har de forlatt de tynne flate elementrörene og erstattet disse med ganske grove runde rör som i utgangspunktet ikke har noe strömningsmotstand, vilket ikke er speciellt bra i ett element ( det finns jo ikke noen mekanisk termostat/varmekran lenger efter og 900). For å bremse på strömningen har man stoppet inn vridde plaststenger i hvert av rörene - ser ut som noen form av pasta som jeg ikke kan navnet på!!. Det fungerer finfint til de blir gamle, da brytes de i stykker og flyr runt med kjölevesken, eller så propper de seg i rörene så ingen väske kan sirkulere runt. I begge tilfellene blir resultatet dårlig varme...

Så jeg håper du har godt om tid, samt noen kroner over etter julen.
Speedparts ( svenske ) tar ca 1100-1200 kr for et element som er ganske billig og alt som behöves fanns med sist jeg kjöpte.
Kikker du i FAQ 9000 har Tor klistret in en beskrivning på jobben med å bytte som jeg skrev for mange år siden. Har du flaks går det fort, men har du uflaks blir du ikke uten sysselsettningsproblem.
Når du allerede har varmeapparatet ute, pass på å sjekke kullene på viftemotorn, er de kraftig slitte bör du passe på å skifte den også når du allikevel har allt ute.
Lycka till !!
Du kan vel fortelle hvordan det går for deg, alltid spennende å höre.

santo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 186
Registrert: 02 des 2006, 11:46
Medlemsnummer: N867
Bil: 900I 2,1 16V
Sted: kristiansand

varmeapparat 9000

Legg inn av santo » 01 jan 2007, 12:30

takkker for veiledningen skal ha bilen inn på saab for å kjøre en pc test så jeg er sikker på at det ikke er noe jeg har oversett Men jeg hadde faktisk tenkt å bytte register så vi får se hur de går !!

Brukeravatar
Tore_
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 28 des 2006, 02:56
Sted: Espa

Re: varmeapparat 9000

Legg inn av Tore_ » 06 jan 2007, 21:03

santo skrev:takkker for veiledningen skal ha bilen inn på saab for å kjøre en pc test så jeg er sikker på at det ikke er noe jeg har oversett Men jeg hadde faktisk tenkt å bytte register så vi får se hur de går !!

Hvordan har d gått med varmeapparatet ditt??
Tore

* -01 9-5 2,0 Turbo
* -95 9000 cse 2,3 Turbo og chip (solgt)
N739

"Noen kjører SAAB, andre kommer etter:D "

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: varmeapparat 9000

Legg inn av Gandulf N1535 » 24 nov 2008, 00:13

Låner denne tråden da jeg har fått problemer med v.app. mitt.

Først og fremst; den lille "vifta" ved setevarmebryterne har jeg aldri hørt gått rundt. Hvordan sjekker jeg om den er i orden?

Så til problemet:

Får ikke skikkelig varme i bilen, blir bare halvveis varmt, også med ACC stilt til "HI".
Fra før av har motortemp. ligget på kvart ved kjøring, og rundt halvveis ved tomgang over litt tid.
Nå får jeg ikke mer enn såvidt over null ved vanlig kjøring, og nesten bortimot kvart ved tomgang. Er dette symptomer på defekt termostat?

Noe annet jeg kan sjekke? Har feilsøkt på ACC'n ved å holde inne AUTO og Vent samtidig. Etter den hadde testet et lite minutt var resultatet ingen feilkoder.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: varmeapparat 9000

Legg inn av Tor N12 » 24 nov 2008, 00:47

Begynn nå i allefall med å bytte den termostaten da ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: varmeapparat 9000

Legg inn av Gandulf N1535 » 24 nov 2008, 01:09

Tor N12 skrev:Begynn nå i allefall med å bytte den termostaten da ;)
Jepp, I will! Siden prisforskjellen er så liten, samt for å slippe en uke postgang, bestiller jeg heller hos Mekonomen lokalt her i Mosjøen. Spørsmålet er hvilken jeg skal ha? Ser det er flere typer på Mekonomen sine sider; termostat, termostat ekstra varm, termostat vinter, termostat vinter ekstra varm.

Dette er vel egentlig ganske logisk :oops: men hvilken forskjell vil jeg merke i praksis med en 82grader vs. 90grader termostat?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: varmeapparat 9000

Legg inn av Eirik » 24 nov 2008, 12:11

Forskjellen ligger i når den åpner for sirkulasjon på systemet. Systemet vil være kjøligere med en 82 graders kontra 90. Nå vet jeg ikke hva som er standard, men jeg ville hold meg på 80-tallet.
25 Year anniversary of Saab 9000

Svar