spørsmål vedr. bytte av motor.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 jan 2007, 05:53

I bilen min er det Bosch- elektronikk og da må jeg vel få tak i en 900s- motor med samme leverandør?

Nei. Forskjellen ligger ikke i motoren men i elektronikken, dvs det som er av givere på motoren + dysene og styringsboksen. Lambda og tenningssystem (tenninga styres ikke av styringsboksen på disse gamle systemene) er samme mellom lucas og bosch.

Det ledningsnettet som må byttes- hva omfatter dette ? Må instrumentpanelet byttes evt. hva trengs av instrumenter i tillegg til det som er orginalt i min bil ?

Det ledningsnettet er en bunt ledninger som er trekt fra styreboksen i venstre forbrønn og fram til motoren, der den ligger over fuelrailen, med kontakter fordelt utover. Releene som inngår i systemet er de samme og kan sitte. Skaff deg et koblingsskjema før du begynner, det er kjekt å ha.
Alt annet av el i bilen inngår ikke i systemet.

Det nevnes at alt interiør må ut for å trekke ledninger- hva omfattes av demonteringen ?

Nei, det må det ikke. Du må ut med knepanelet (det som sitter i underkant av dashbordet), for å komme til, men that´s it.

Hva er I/C og APC ?

Som Eliah alt har sagt, men kan legge til at APC har separat ledningsnett som kun skal kobles til bilens øvrige ledningsnett på to punkter; tenningssignal fra tenningsmodulen i venstre innerskjerm, og strøm. Det skal ligge en ledning klar til dette fra sikringsboksen. Koblingsskjema til APC ligger i FAQ. Der står også mye om systemets virkemåte.

Dersom jeg velger blokk fra 900s- motoren og beholder innsug og topp fra egen 2.1motor: Passer dette mot hverandre 100 % ?

Ja. Bruk toppakning til B202 og innsugspakning til 2,1-litern.

Med evt. 2.1 topp- bør jeg kjøpe turbo og intercooler nytt?

Det ser jeg ingen grunn til så lenge turboen er i god stand.
Intercooleren bør du iaf vaske, men det er ingen slitedel. Men du bør absolutt vurdere å bruke en annen intercooler enn den originale.

Er det smart å basere seg på en 2.1topp som har gått 1800 mil?

Det er jo som nytt mann!! Men sjekk at den er plan, hvis du ikke vet at den er det!

Mange spørsmål her og flere kan det bli..

Vil råde deg til å melde deg inn i klubben vår! Da får du tilgang til FAQ og prosjektsidene. Du kan lære mye ved å lese om andres prosjekter, og det er folk som har gjort denne jobben før deg, og dokumentert med bilder.

Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar