EdHunter skrev:
2: På et bestemt ladetrykk (midt på det gule på orginalmåleren, har ikke gradert måler) høres en ulelyd, ganske kraftig. Høres omtrent ut som jeg har en stor ugle under panseret

Kan dette være en trykklekkasje, eller skal lyden være der?
3: Når motoren startes kald, kommer etter en liten stund en skingrende lyd. Høres ut som en kraftig 17 mai fløyte eller noe i den dur, og kommer fra høyre side av motorrommet. Forsvinner gradvis når motoren blir varm. Kan dette være vannpumpen som sliter litt? Vannet går vel i lukket krets når motoren er kald, kan det ha noe med dette å gjøre?
2:
Visst er det en ugle!
Det er avlastningsventilen din som tuter, den står bittelitt åpen, og den luftmengden som går gjennom resirkuleringsporten blir klemt, ballongprinsippet(som når du strammer til over enden på ballongen for å få den til å fløyte)! Dersom du gir mere gass er lyden vekk, sant?
Denne ventilen blir faktisk kallt "hooter valve", på engelsk, hooter betyr her ugle, altså ugleventil! (ikke puppeventil

, regner med at de fleste kjenner til uttrykket "hooters", som ikke er "ugler".)
Hooter er tilnavn/slang for ugle, på grunn av lyden de lager. Og slang for noen andre ting også, som nevnt....
3:
17.mai fløyten tror jeg er multireima ("viftereima"), dersom den er litt slakk eller har blitt tilgriset av olje, så kan den skrike ganske fælt, hadde det på min første 9000. Sjekk tilstanden på reima, om den er tilgriset, flisete eller slakk.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)