Register 9000 2.3i M90
Moderator: Moderatorer
Register 9000 2.3i M90
Hei jeg har en M90 9000 som trolig har slitt kjede eller kjedestrammer hvordan bytter jeg dette? må motoren ut eller er ikke det nødvendig?
Hvor er det billigst å kjøpe disse delene?
Hvor er det billigst å kjøpe disse delene?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Det er ikke samme motor men fremgangsmåten er lik.. Du kan riktignok gjøre dette med motoren i bilen men det er mye jobb om du skal gjøre det skikkelig å skifte alt. Mange drar bare igjennom ny kjede men da vil den ofte slites raskere ettersom drevene også er litt slitt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Japp, bare myyye jobb. Ut med innerskjerm på høyre side, så må registerdeksel, oljepumpe, dynamo, servopumpe, vannpumpe og ac-pumpe bort... bunnpanna må vel slippes litt ned...Jeppe skrev:men er det mulig å bytte drevene med motoren i?
Enkelt forklart

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg hadde nede mye for å tette en lekkasje på oljepumpen på bilen min her for en stund siden. Det var ikke så vanvittig mye arbeid å plukke ned innerskjermen og komme til på siden der, men jeg kan tenke meg at det er litt verre når du skal begynne å plukke ned deksler og alle pumpene som Tor sier.
Jeg mener dog det skulle være fullt mulig hvis du har løftebukk og godt med verktøy. Samtidig er det ikke en altfor stor kunst å plukke ut motoren hvis du har det rette utstyret, så det er vel litt smak og behag. Hvis du ikke har så mye utstyr tilgjengelig er dette uansett en enorm jobb enten du tar ut motor eller ikke...
Jeg mener dog det skulle være fullt mulig hvis du har løftebukk og godt med verktøy. Samtidig er det ikke en altfor stor kunst å plukke ut motoren hvis du har det rette utstyret, så det er vel litt smak og behag. Hvis du ikke har så mye utstyr tilgjengelig er dette uansett en enorm jobb enten du tar ut motor eller ikke...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Hvis du bytter til turbomotor må du bytte en hel del med det samme. Clutch, eksosanlegg, alt av innsug/vacuumslanger, APC, Jetronic, mm. Altså bør du helst ha en hel donorbil. Dra gjennom et nytt kjede du, de gjør det for 2500 inkl deler på SAAB.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Hvis du skal kjøpe den er det lurt å sjekke når registerkjedet sist er byttet og om hele registersatsen ble bytet (drev, glideskinner, strammer, mm. Balansekjedet holder 250-350 000 km. Hvis du ikke får god dokumentasjon på komplett byttet register så bytter du dette og fjerner balansekjedet før du setter inn motoren. Og girkassene får litt mere moment enn de har godt av, sjekk historikk og prøvekjør. Kjenn på turbinhjulet i turboen om det har aksielt slakk, isåfall er den defekt. 10.000 kr?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T