Register 9000 2.3i M90

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jeppe
Innlegg: 19
Registrert: 29 mar 2006, 17:20
Sted: Gran

Register 9000 2.3i M90

Legg inn av Jeppe » 15 jan 2007, 20:01

Hei jeg har en M90 9000 som trolig har slitt kjede eller kjedestrammer hvordan bytter jeg dette? må motoren ut eller er ikke det nødvendig?
Hvor er det billigst å kjøpe disse delene?

Brukeravatar
Jeppe
Innlegg: 19
Registrert: 29 mar 2006, 17:20
Sted: Gran

Legg inn av Jeppe » 15 jan 2007, 20:05

jeg vet ikke om det er samme motor.
hvilke av disse pakkene på speedparts er det som passer til min motor?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 jan 2007, 20:12

Det er ikke samme motor men fremgangsmåten er lik.. Du kan riktignok gjøre dette med motoren i bilen men det er mye jobb om du skal gjøre det skikkelig å skifte alt. Mange drar bare igjennom ny kjede men da vil den ofte slites raskere ettersom drevene også er litt slitt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Jeppe
Innlegg: 19
Registrert: 29 mar 2006, 17:20
Sted: Gran

Legg inn av Jeppe » 15 jan 2007, 20:13

men er det mulig å bytte drevene med motoren i?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 jan 2007, 20:17

Jeppe skrev:men er det mulig å bytte drevene med motoren i?
Japp, bare myyye jobb. Ut med innerskjerm på høyre side, så må registerdeksel, oljepumpe, dynamo, servopumpe, vannpumpe og ac-pumpe bort... bunnpanna må vel slippes litt ned...

Enkelt forklart ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Jeppe
Innlegg: 19
Registrert: 29 mar 2006, 17:20
Sted: Gran

Legg inn av Jeppe » 15 jan 2007, 20:19

Takk
dvs. at det er enklere og raskere å ta ut motoren :shock:? hadde jeg ikke trodd. hvor lang tid tar denne jobben ca?
er speedparts det billigste alternativet?

Hvilke 2.3turbo motorer er det som passer i denne?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 15 jan 2007, 20:42

Jeg hadde nede mye for å tette en lekkasje på oljepumpen på bilen min her for en stund siden. Det var ikke så vanvittig mye arbeid å plukke ned innerskjermen og komme til på siden der, men jeg kan tenke meg at det er litt verre når du skal begynne å plukke ned deksler og alle pumpene som Tor sier.
Jeg mener dog det skulle være fullt mulig hvis du har løftebukk og godt med verktøy. Samtidig er det ikke en altfor stor kunst å plukke ut motoren hvis du har det rette utstyret, så det er vel litt smak og behag. Hvis du ikke har så mye utstyr tilgjengelig er dette uansett en enorm jobb enten du tar ut motor eller ikke...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Jeppe
Innlegg: 19
Registrert: 29 mar 2006, 17:20
Sted: Gran

Legg inn av Jeppe » 15 jan 2007, 20:46

Innerskjermen er allerede av og den står på bukker. jeg har det meste av verktøy og det jeg ikke har får jeg låne.
men vurderer å sette inn en 2.3t motor hvis det ikke er så mye mer jobb.
er det noen som har en 2.3t motor som passer i min?

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 16 jan 2007, 00:13

Hvis du bytter til turbomotor må du bytte en hel del med det samme. Clutch, eksosanlegg, alt av innsug/vacuumslanger, APC, Jetronic, mm. Altså bør du helst ha en hel donorbil. Dra gjennom et nytt kjede du, de gjør det for 2500 inkl deler på SAAB.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jeppe
Innlegg: 19
Registrert: 29 mar 2006, 17:20
Sted: Gran

Legg inn av Jeppe » 16 jan 2007, 13:06

har trolig fått tak i donorbil med alt dette, inkl. de festene og det som skal til for putte det i min bil. det er en m90 2.3i med m91 2.3t motor og driverk, bremser + bilstein dempere og HKS fjører. motoren har gått ca 240 000. hvor mye tror dere den er verdt?

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 17 jan 2007, 22:55

Hvis du skal kjøpe den er det lurt å sjekke når registerkjedet sist er byttet og om hele registersatsen ble bytet (drev, glideskinner, strammer, mm. Balansekjedet holder 250-350 000 km. Hvis du ikke får god dokumentasjon på komplett byttet register så bytter du dette og fjerner balansekjedet før du setter inn motoren. Og girkassene får litt mere moment enn de har godt av, sjekk historikk og prøvekjør. Kjenn på turbinhjulet i turboen om det har aksielt slakk, isåfall er den defekt. 10.000 kr?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar