EU kontroll

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

EU kontroll

Legg inn av bZerk » 16 jan 2007, 20:42

Jeg driver å lurer på om jeg skal kjøpe en 91 mod. 9000 2.0 16v som det er montert turbo i. Alt virker greit gjort og bilen har meget god ytelse. Eier hadde papir på motortest på litt i overkant av 200 hk. Fikk beskjed at det var byttet APC boks. Har ikke så god greie på turbo biler så jeg blir litt usikker. Det forligger godkjenningspapirer på motorjobben. Det jeg lurer på det er med hensyn til EU godkjenning. Det sitter 3" eksos hele veien og katalystor er fjernet. Hva med CO utslipp? Må katalysator settes på plass? Bilen er også senket ca. 30 mm men kan ikke finne noe papir på dette. Har jeg noen sjans når denne bilen skal vises før utgangen av mars?
Sist redigert av bZerk den 16 jan 2007, 21:07, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 16 jan 2007, 21:24

Når det gjelder senkesett så kommer det helt ann på verkstedet... Jeg har selv fått igjennom bilen uten godkjenning av senkesett, men veit om flere andre som har måttet vise bilen med orginalfjærer...

Det SKAL stemples i vognkort, og sånn jeg har forstått det må bilen forevises hos biltilsyn med kopi av 4 - hjulskontroll!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 16 jan 2007, 22:54

Når du sier at det foreligger papirer på ombyggingen antar jeg at det er godkjent av biltilsynet, ergo at det er skrevet i vognkort? Hvis ikke kan du mest sansynlig bare glemme at den går gjennom på EU kontroll.

Jeg vil først si at om en bil går gjennom EU kontroll med slike "mangler" som katalysator og senking, beror helt og holdent på hvor du godkjenner den. Mine erfaringer er at NAF er VELDIG grundige på det meste, småverksteder på bensinstasjoner er oftest stedet å reise med en tvilsom bil.

Min egen erfaringer fra EU kontroll i desember;

Gikk ikke gjennom med 3" uten kat. Monterte sportskat fra speedparts og det ble godkjent. Gikk for så vidt gjennom på CO uten, men en bil som er typegodkjent med kat (som en 91 modell er), skal denne være montert og fungere.

Når det gjelder senking så stemmer det kongerud her sier, senkesett skal vises hos biltilsynet sammen med papirer på utført firehjulskontroll, og skrives inn i vognkort. TÜV papirer er ikke som mange tror synonymt med godkjenning, det sier bare at selve settet er godkjent for den aktuelle bilmodellen.
En løsning her er jo å ta EU kontrollen hos biltilsynet så godkjenner de senkingen samtidig, så slipper du betale dobbelt opp. Veldig greit å ha det godkjent, slipper problemer for eksempel i en forsikringssak senere...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 16 jan 2007, 22:58

Det er skrevet i vognkortet. Tror det står 147 kw. Takker ellers for infoen.

Brukeravatar
herman86-N693
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 197
Registrert: 13 jun 2006, 19:52
Medlemsnummer: N693
Navn: Andre
Bil: NG900R
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av herman86-N693 » 17 jan 2007, 23:11

Vis katalysator/senkesett ikke kommer igjennom på et verksted , går det da an å gå til neste å prøve der, eller sendes det inn skjema på at bilen har mangler til bil tilsynet ?
Andre - N693

Saab 900SE Turbo 97 (3d)

Tidligere biler:
Saab 9000CC Turbo 87 mod (2 år)
Saab 9000i CC 87mod (døde tidlig)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 17 jan 2007, 23:29

Daniel N683 skrev:Bruk NAF.. ikke verksted (med mindre du har kjenninger der som godkjenner bilen for deg..)
Hvorfor det om jeg tør spørre? Greit nok, noen useriøse verksteder lyver på seg litt feil for å kunne tjene penger på reparasjoner, men de aller fleste driver seriøst og er ærlige. Hvis han reiser til NAF kan jeg i alle fall GARANTERE at de gir feil på senking og kat, de er veldig grundige på sånt.
Jeg er enig i at NAF er bra hvis du vet du ikke har noen store feil på bilen, men når det foreligger sånne opplagte feil ville jeg funnet meg et verksted for å forsøke å snike meg unna.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 17 jan 2007, 23:33

Vil heller ikke anbefale NAF, i alle fall ikke når du har noe å "skjule".... Det samme gjelder skadetakst, de er veldig opptatt av at ting skal gjøres riktig og så billig som mulig... Vel og bra det kanskje, men kan bli litt for mye av det gode også...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
bZerk
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 12 nov 2006, 23:31
Navn: Geir
Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
Sted: Hedmark

Legg inn av bZerk » 17 jan 2007, 23:57

Det må være fint å kjenne noen som drivet et litt fleksibelt bilverksted. Blir i tvil om jeg skal gå for denne bilen. Blir det til at jeg må bytte eksos og fjærer, for deretter å bytte til det som satt der blir det veldig mange tusen når man ikke skrur så mye selv. Dvs. ligge ute i snøhaugen å skru bil er lite morro.

Svar