EU kontroll
Moderator: Moderatorer
- bZerk
- 1.2 bar
- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
EU kontroll
Jeg driver å lurer på om jeg skal kjøpe en 91 mod. 9000 2.0 16v som det er montert turbo i. Alt virker greit gjort og bilen har meget god ytelse. Eier hadde papir på motortest på litt i overkant av 200 hk. Fikk beskjed at det var byttet APC boks. Har ikke så god greie på turbo biler så jeg blir litt usikker. Det forligger godkjenningspapirer på motorjobben. Det jeg lurer på det er med hensyn til EU godkjenning. Det sitter 3" eksos hele veien og katalystor er fjernet. Hva med CO utslipp? Må katalysator settes på plass? Bilen er også senket ca. 30 mm men kan ikke finne noe papir på dette. Har jeg noen sjans når denne bilen skal vises før utgangen av mars?
Sist redigert av bZerk den 16 jan 2007, 21:07, redigert 1 gang totalt.
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Når det gjelder senkesett så kommer det helt ann på verkstedet... Jeg har selv fått igjennom bilen uten godkjenning av senkesett, men veit om flere andre som har måttet vise bilen med orginalfjærer...
Det SKAL stemples i vognkort, og sånn jeg har forstått det må bilen forevises hos biltilsyn med kopi av 4 - hjulskontroll!
Det SKAL stemples i vognkort, og sånn jeg har forstått det må bilen forevises hos biltilsyn med kopi av 4 - hjulskontroll!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Når du sier at det foreligger papirer på ombyggingen antar jeg at det er godkjent av biltilsynet, ergo at det er skrevet i vognkort? Hvis ikke kan du mest sansynlig bare glemme at den går gjennom på EU kontroll.
Jeg vil først si at om en bil går gjennom EU kontroll med slike "mangler" som katalysator og senking, beror helt og holdent på hvor du godkjenner den. Mine erfaringer er at NAF er VELDIG grundige på det meste, småverksteder på bensinstasjoner er oftest stedet å reise med en tvilsom bil.
Min egen erfaringer fra EU kontroll i desember;
Gikk ikke gjennom med 3" uten kat. Monterte sportskat fra speedparts og det ble godkjent. Gikk for så vidt gjennom på CO uten, men en bil som er typegodkjent med kat (som en 91 modell er), skal denne være montert og fungere.
Når det gjelder senking så stemmer det kongerud her sier, senkesett skal vises hos biltilsynet sammen med papirer på utført firehjulskontroll, og skrives inn i vognkort. TÜV papirer er ikke som mange tror synonymt med godkjenning, det sier bare at selve settet er godkjent for den aktuelle bilmodellen.
En løsning her er jo å ta EU kontrollen hos biltilsynet så godkjenner de senkingen samtidig, så slipper du betale dobbelt opp. Veldig greit å ha det godkjent, slipper problemer for eksempel i en forsikringssak senere...
Jeg vil først si at om en bil går gjennom EU kontroll med slike "mangler" som katalysator og senking, beror helt og holdent på hvor du godkjenner den. Mine erfaringer er at NAF er VELDIG grundige på det meste, småverksteder på bensinstasjoner er oftest stedet å reise med en tvilsom bil.
Min egen erfaringer fra EU kontroll i desember;
Gikk ikke gjennom med 3" uten kat. Monterte sportskat fra speedparts og det ble godkjent. Gikk for så vidt gjennom på CO uten, men en bil som er typegodkjent med kat (som en 91 modell er), skal denne være montert og fungere.
Når det gjelder senking så stemmer det kongerud her sier, senkesett skal vises hos biltilsynet sammen med papirer på utført firehjulskontroll, og skrives inn i vognkort. TÜV papirer er ikke som mange tror synonymt med godkjenning, det sier bare at selve settet er godkjent for den aktuelle bilmodellen.
En løsning her er jo å ta EU kontrollen hos biltilsynet så godkjenner de senkingen samtidig, så slipper du betale dobbelt opp. Veldig greit å ha det godkjent, slipper problemer for eksempel i en forsikringssak senere...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- herman86-N693
- 0.7 bar
- Innlegg: 197
- Registrert: 13 jun 2006, 19:52
- Medlemsnummer: N693
- Navn: Andre
- Bil: NG900R
- Sted: Tønsberg
- Kontakt:
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Hvorfor det om jeg tør spørre? Greit nok, noen useriøse verksteder lyver på seg litt feil for å kunne tjene penger på reparasjoner, men de aller fleste driver seriøst og er ærlige. Hvis han reiser til NAF kan jeg i alle fall GARANTERE at de gir feil på senking og kat, de er veldig grundige på sånt.Daniel N683 skrev:Bruk NAF.. ikke verksted (med mindre du har kjenninger der som godkjenner bilen for deg..)
Jeg er enig i at NAF er bra hvis du vet du ikke har noen store feil på bilen, men når det foreligger sånne opplagte feil ville jeg funnet meg et verksted for å forsøke å snike meg unna.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Vil heller ikke anbefale NAF, i alle fall ikke når du har noe å "skjule".... Det samme gjelder skadetakst, de er veldig opptatt av at ting skal gjøres riktig og så billig som mulig... Vel og bra det kanskje, men kan bli litt for mye av det gode også...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- bZerk
- 1.2 bar
- Innlegg: 258
- Registrert: 12 nov 2006, 23:31
- Navn: Geir
- Bil: 2005 Saab 9-5 Vector 2.2 TiD
- Sted: Hedmark
Det må være fint å kjenne noen som drivet et litt fleksibelt bilverksted. Blir i tvil om jeg skal gå for denne bilen. Blir det til at jeg må bytte eksos og fjærer, for deretter å bytte til det som satt der blir det veldig mange tusen når man ikke skrur så mye selv. Dvs. ligge ute i snøhaugen å skru bil er lite morro.