Open air

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Open air

Legg inn av Johan N828 » 17 jan 2007, 22:50

Hei. Har kjøpt meg et open air filter til min og900. Etter en liten undersøkelse av den gamle "tønna" med orginal luftfilteret i oppdaget jeg at den har et slags spield inni seg. Hva er funksjonen til dette spjeldet? Er dette noe som er nødvendig?


Filteret jeg har

Bilde

Mvh Johan[/b]
Sist redigert av Johan N828 den 25 jan 2007, 10:26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 17 jan 2007, 23:01

Heisann...

Da har vel du mekanisk innsprut (KJ tronic)...
Funksjonen til dette "spjeldet" ditt er at det virker som en slags
"luftmengdemåler"...
Jo mer luft motoren din suger jo høyere opp vil "spjeldet" løfte seg.
Og jo høyere opp dette spjeldet gå jo mere bensin blir det sluppet inn på dysene dine... Så den er vel ganske nødvendig ja...
Men dersom du får filteret ditt utenpå kanten nede og "spjeldet" fremdeles vandrer fritt så er det ikke noe i veien for å bruke det nye filteret ditt...

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 17 jan 2007, 23:06

Må nå si at dette spieldet går motsatt vei for at dette skal fungere da:P

Mvh Johan

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 17 jan 2007, 23:15

Da er jeg ikke helt med på hva du mener...
Klarer du å forklare meg litt bedre hvor dette "spjeldet" er...
900 AERO 88`

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 17 jan 2007, 23:18

Menne du har vel ikke samma luftfilterboksen når du får i T16 vel ?
Og skal du ha openair på k-jet er det bare å sette det på det røret som går ut av boksen :D
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 17 jan 2007, 23:21

På k-jetten gjør det det ja
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
TurboTuv
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 25 jun 2006, 23:05
Sted: Bjorøy/Bergen

Legg inn av TurboTuv » 17 jan 2007, 23:30

Du har helt rett Daniel...
Det var dette "spjeldet" jeg trodde han mente...
Men hvis dette går feil vei så vet jeg ikke hva hen mener...

Hilsen Marius...
900 AERO 88`

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 18 jan 2007, 00:09

Går ikke dette spjeldet nedover mot luftfilteret når det åpner da? trodde egentlig det. Da er det jo forståelig at han synes det går feil vei.
Men du trenger jo ikke dette du johan. Du skal jo ha t 16 od der har du lmm og da kan du jo sette luftfilteret rett på den.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 18 jan 2007, 00:50

Ok. Takk for alle svar=)

Herlig og ha dette forumet der man kan henvende seg og få svar på alle spørsmålene =)


Mvh Johan

Svar