skifte av utsende

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Gjest

skifte av utsende

Legg inn av Gjest » 13 jan 2004, 18:00

hallo.

hvor mye er det man må skifte for å bygge en 86 model til en 88 model?
som: Lys, panser, skjermer osv.??....

er dette vanskelig??
er festene like eller?

(det gjelder både framme og bak)

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: skifte av utsende

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 13 jan 2004, 18:13

Anonymous skrev:hallo.

hvor mye er det man må skifte for å bygge en 86 model til en 88 model?
som: Lys, panser, skjermer osv.??....

er dette vanskelig??
er festene like eller?

(det gjelder både framme og bak)
du tenker vel bare på å skifte fronten du? den nye som kom i 1987.

hvis du mener den, er det bare fanger lykter og grill som må byttes, tror jeg.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Gjest

Legg inn av Gjest » 13 jan 2004, 18:27

ja var 87 modelen jeg tenkte på.

må man ikke skifte skjermene da??

hva gjør man med hekken?

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 13 jan 2004, 20:33

fremme skifter du (som alex_ander3@hotmail.com skrev) lykter (lyktepussermotor), grill, støtfanger samt de 2 dekslene som hører til støtfangeren fremme på skjermen.
bak er det bare støtfangeren og de 2 dekslene på siden.
(gjord dette selv med min bil. husker ikke om det var litt forskjell i festene på de nye. evt. bare og flytte over de også)
hvis du har oljekjøler så vil ikke beskyttelses dekselet under passe lenger. det gjorde det ikke hos meg så jeg kjørte uten.

Gjest

Legg inn av Gjest » 13 jan 2004, 21:00

takker for all infoen... :D

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Deler

Legg inn av Petter 900 T » 13 jan 2004, 23:24

Har alt du trenger til facelift

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 26 jan 2004, 17:31

blinklys må vel også skiftes?
og passer innerramma (den som alt er skrudd fast i) rett i de gamle festene? noen som vet?
har du gjort det AeroPetter?
og hvordan gjør man det med oljekjøleren? er det bare å bygge ny "boks" til den selv?
jeg tenkte kanskje å skifte til ny fronten da fronten min uansett må skiftes...
men jeg må vite om festene mellom innerramma og karoseriet er de samme, da jeg er avhengig av å ha en slik ramme med de rette festene som mal når jeg skal rette opp litt i det stålet som er skjevt... :?:
er foresten den kanalen på tvers fremme den samme på og900 etter -87?
jeg hadde en bilmekaniker som jeg kjenner med og så på bilen, og han mente at det nok ville være det enkleste å bare skifte denne, da den er i så seigt stål at den er vanskelig å få bra ved retting...
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

AeroPetter
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 12 jun 2003, 01:00
Sted: Rogaland

Legg inn av AeroPetter » 26 jan 2004, 20:00

TurboTaf skrev:blinklys må vel også skiftes?
og passer innerramma (den som alt er skrudd fast i) rett i de gamle festene? noen som vet?
har du gjort det AeroPetter?
og hvordan gjør man det med oljekjøleren? er det bare å bygge ny "boks" til den selv?
jeg tenkte kanskje å skifte til ny fronten da fronten min uansett må skiftes...
men jeg må vite om festene mellom innerramma og karoseriet er de samme, da jeg er avhengig av å ha en slik ramme med de rette festene som mal når jeg skal rette opp litt i det stålet som er skjevt... :?:
er foresten den kanalen på tvers fremme den samme på og900 etter -87?
jeg hadde en bilmekaniker som jeg kjenner med og så på bilen, og han mente at det nok ville være det enkleste å bare skifte denne, da den er i så seigt stål at den er vanskelig å få bra ved retting...
Nej jeg har ikke gjort det enda. Men jeg har forstått det sånn at det kun er lykter, blinklys, grill, støtfanger og innmat som må skiftes. Festene er jeg litt usikker på?!
M86 900 Aero

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 27 jan 2004, 17:55

AeroPetter skrev:Men jeg har forstått det sånn at det kun er lykter, blinklys, grill, støtfanger og innmat som må skiftes. Festene er jeg litt usikker på?!
noen som vet??? :?:
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 30 jan 2004, 10:11

Ramma passer, fester til nye støtfangere får du vel med hvis de ikke
er like. Hovedfestene er ihvertfall de samme, mulig det er noen clips
på sidene som fester fangeren til skjermdekslene. Bare bryt deg på
jobben du, mange som har gjort det før deg.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 30 jan 2004, 14:43

Fester til støtfanger bak må skiftes. Det var i allefall slik på min 4.dørs. Prøvde først med det som stod på orginalt, men da stakk den for langt ut bak.

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 02 feb 2004, 22:22

takker for svar.
da får vi se om det kanskje blir både ny front og fullt airflow-kit på prosjektbilen til sommeren :wink:
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

AeroPetter
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 12 jun 2003, 01:00
Sted: Rogaland

Legg inn av AeroPetter » 03 feb 2004, 09:09

Heisann.
Igår begynte jeg arbeidet med å skifte fronten og det var ikke så stress. Innmaten til fangeren gikk rett på og hovedlyktene måtte du ha nye fester til under. Det er jo andre koblinger til blinklysene så de må jeg få på jobben idag, derfor har jeg ikke fått de på enda. Når jeg skal ha airflow fangere på er det kun innmaten til 88-93 fangeren jeg skal ha på derfor vett jeg ikke hvordan det er med resten av monteringen. Kan gi en liten tilbakemelding når jeg går i gang med bakfangeren.
M86 900 Aero

Svar