Montering av JT-anlegg på OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Bergen

Montering av JT-anlegg på OG900

Legg inn av Aero1990 » 27 jan 2007, 23:05

Fikk 3`` JT-anlegget i slutten av uken. Komplett med batteriframrør/-bøy.

Batteriet flyttet jeg til bagasjerommet god tid i forveien. Det gikk forresten fint; fikk strukket kraftig godt isolert kabel på skikkelig måte i bilen. Ingen problemer med denne løsningen så langt; strøm og spenning er helt som det skal være.

Skal nå få montert selve anlegget en av dagene.

Står at man skal bruke "tatningspasta ved monteringen". Hvordan går man frem da? Ser at skjøtene er nøye tilpasset slik at man såvidt klarer å presse delene inn i hverandre. :?: Skal man ha tettepasta rundt skjøtene etter at man har fått dem sammen? :?: Eller skal man få noe "inni" selve skjøten før man presser det sammen, er det ikke for trangt for det?

Er det nødvendig med tettestoff fremme på batteribøyen? :?: Har en kònformet ring som passer for denne, er det nok. :?:

Dessuten må jeg skifte boltene for batteribøyen til noen kortere enn de originale. Målte meg til at de bør være ø11/12mm, men er det spesialbolter man må kjøpe eller er det greit med vanlige, hvor lang ca må de være? :?: (har ikke målt skikkelig på bilen etter at jeg fikk anlegget, bare studert anleggets deler litt)

Kjøpte anlegg med to lyddempere. Ser at den fremre lyddemperen bygger litt mer enn den originale. Har man nok klaring for dette, eller kommer anlegget til å ligge an mot karosseriet, det bør det vel ikke, i så fall må man legge en en duk/pakning mellom for ikke å få kontakt? :?: Står i monteringsanvisningen at man skal tilse "avståndet til karossen" før man skrur til, så da skal det vel gå?

Sikkert mange som har vært borti dette på forumet og har erfaring. 8)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 28 jan 2007, 05:02

Tetningspasta skal smøres på kontaktflatene før det monteres sammen. Selv om rørene tilsynelatende passer perfekt, er det utrolig hvor lett det er å presse luft mellm to metallflater. Pastaen virker som en slags pakning mellom disse. Vil anbefale å smøre på røret som skal stappes inni det andre, så vil eventuelt overskudd bli presset utenfor i stedet for inn i eksosen. Det finnes ingenting som heter for mye pasta, smør godt på så kan du heller tørke det vekk etterpå.
Pastaen herder når den blir varm, så pass på at når eksosen er montert bør du starte bilen og la den gå på tomgang ca. 20 min. før du begynner å gi gass (dvs. kjøre med den). Da får pastaen herde litt før du får skikkelig trykk på eksosen.

Det er ingen grunn til å ikke bruke pasta på batteribøyen, men er ikke dermed sagt at det er nødvendig.

Finn ut nøyaktig dimmensjon på boltene, så er det ingen problem å bruke "uorginale" bolter. En bolt er en bolt så lenge den passer og er laget av stål :)

Det er det jeg kan svare på, passform kjenner jeg ikke til siden jeg har 9000 :)

Edit: Jeg bor jo i Bergen, så om du trenger assistanse med monteringen er det bare å sende meg en PM så kan vi se om jeg ikke kan komme med en hjelpende hånd.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar