Ulyd i SAAB'en

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Ulyd i SAAB'en

Legg inn av KongerudN344 » 27 jan 2007, 23:33

Har vært ute og kjørt en tur nå og ganske plutselig kom det en ulyd fra motorrommet.

Etter litt nærmere undersøkelser viser deg seg at lyden kommer fra registersiden av motoren. Tror ikke det er registerlyd, slår ikke liksom. Er mer sånn hvining, kan høres ut som noen gåene lagre... Noen tips? Kan vel i grunn av alt som sitter i enden på motoren der :? Lyden øker med turtallet, men er der uansett om klutsjen er tråkka inn eller ikke....

Gjelder bilen i signaturen....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 jan 2007, 23:36

Er vel ganske vanlig at løpehjulene til viftereima ryker så jeg vil tippe på et av disse men det kan jo også være vannpumpe, dynamo eller servopumpe.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 27 jan 2007, 23:39

Ja, kan være noe sånt... Bilen har jo gått 190 000 så dersom dette ikke er bytta så kan det jo være på tide.

Er jo ei alvorlig reim på denne, driver jo alt med ei reim...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 jan 2007, 23:49

Hvis det er løpehjul så sørg for å bytt reima og alle hjulene med det samme... om først ett ryker så er det ikke lenge før det andre melder seg
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 27 jan 2007, 23:54

Får vel ta en tur bort til Speedparts tenker jeg.... Den reima er sikkert rimelig kan jeg tenke meg :roll:

Bare det ikke er girkasse eller register så får man vel være fornøyd. SAAB - HUSET hadde oppe registret mitt for et år siden og gjorde ren sila samt at de slakka kjeden litt. Da blei jeg fortalt at kjeden så helt ny ut, så da skal jo den være i orden. Er kaldt og skru om dagen også!

Det verste er egentlig kjerringa som krever Toyota ved neste annledning :?
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Glevi-900S
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 250
Registrert: 19 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 454
Sted: Eidsvoll/Oslo

Legg inn av Glevi-900S » 28 jan 2007, 01:48

Jeg hadde en tilsvarende lyd for litt siden , og det viste seg å være to løpehjul som hadde tatt kvelden.

Det tærer godt på reima, så jeg ville sjekket det før du blir stående gatelangs uten servo, vannpumpe osv...

Hos meg lød det som en slags hvining som fulgte turtallet uavhengig om clutchen var inne eller ei.


Hvis det skulle være feilen, så koster reima ca 450 og løpehjulene noget mer, avhengig av hvilke :wink:

Lykke til 8)

Mvh Glenn Levi
9-5 2,0t SE, -98 mod Prosjekttråd *Solgt*
900S 95-mod med Viggen/SE-look *Solgt*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2007, 10:17

KongerudN344 skrev:Det verste er egentlig kjerringa som krever
Toyota ved neste annledning :?
Enkelt! Bytt ut kjerringa først og bilen etterpå. Hvis du har råd etter at hu har tatt sitt, da...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 28 jan 2007, 10:46

Ingvar N629 skrev:
KongerudN344 skrev:Det verste er egentlig kjerringa som krever
Toyota ved neste annledning :?
Enkelt! Bytt ut kjerringa først og bilen etterpå. Hvis du har råd etter at hu har tatt sitt, da...
:lol: Bare samboere og bilen er min, så ho får nok ta et valg ja... He he...

Ho sier at vi har hatt vår siste SAAB, men jeg sier at jeg har hatt min andre :wink:

Da krysser jeg fingra for løpehjul og reim. Gjenstår bare og finne ut hvilke da, er rimelig trangt på den siden :? Noen som har erfaring med plass her? Går det uten og ta ut hele motoren?
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 28 jan 2007, 11:08

Trenger ikkje ta ut motoren nei :wink: Men du må ta av høgre forhjul, bak hjulet er det ei lita plate du kan skru vekk. Bak den plata finner du hjulet til veiva..
Du må også ta vekk luftfilterhuset.

For og ta av det ene løpehjulet måtte jeg også kappe av et bits og sveise det på et flattjern, men du kan sikker bruke bilts og knipetang og. For det at der er så trangt.

Ellers er det en fin jobb :P
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 28 jan 2007, 12:56

Det går också att sätta på en kortare rem och kutta ut det løpehjulet som sitter i bröstkåpan, det är det hjulet som sitter så køddent till mellan strammehjulet och servopumpen.
Här ser du hur det ska göras---> http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... page1.html
Nb! Om du har en bil med AC så ska du ha en annan längd på remmen!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 28 jan 2007, 14:16

Har A/C så er klar over akkurat den.. Hvorfor er det hjulet der dersom det ikke trenger og brukes da? Er litt skeptisk til og fjerne ting sånn, er som regel en grunn til at det er der...

Hvordan finner jeg ei reim som passer i så fall da? Kan vel bli litt vanskelig.... :roll:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 28 jan 2007, 14:46

Finn ut hur lång din reim är orginalt så ska jag hjälpa dig att finna rätt längd till dig! :)
Det hjulet sitter där för att saabs ingenjörer ville vara säkra på att få nog kraft från reimen på styrservopumpen.
Men det är bevisat att det inte behövs, saab själva har kuttat det ut i ett service meddelande.
Om du ändå vill ha det hjulet kvar och bruka det, så tar du bort reimen, sätter en jekk på reimhjulet som sitter på sveiva, lossar motorfästet på höger sida(samma sida som reimen sitter på), så jekkar du upp motorn tills du kommer åt skruven som håller det hjulet, byter hjul och monterar allt igen.
Det är trångt som fy mellan motor och rammevange i Ng900/Og9-3.
Jag har gjort "shortbelt mod" på flera bilar inklusive min egen och har inte haft några som hellst problem efteråt.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 28 jan 2007, 15:12

Nei, når det er sånn det er så skal jeg ikke insistere på og ha det der... Kan jo ha så flaks at det er det hjulet som lager ulyd også.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 30 jan 2007, 17:41

Nå har jeg vært hos Speedparts, tok Ole 30 sec og finne ut at det var det bakerste reimhjulet som lagde lyden :D Så da blir det å bytte alle hjula + reim....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Svar