bytte fra lang til kort topp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
fedon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 28 aug 2006, 23:41
Sted: Nord Trøndelag

bytte fra lang til kort topp

Legg inn av fedon » 01 feb 2007, 02:28

Hei! er det mye jobb med å sette på en korttopp fra 94mod 9000 med DI, på en 88mod uten DI? hva må gjøres? skal IKKE bygges om til DI..
Why drive a car? When you can pilote a SAAB!


"93 9000cs 2.0t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 01 feb 2007, 11:19

Dette funderte jeg på selv en stund, men jeg endte opp med langtopp da blokka mi sitter i en og900, og da må det lages nytt innsug om en bytter til korttopp. Enklere på 9000.

Du må modde enten topp eller transmissjonskåpe (på siden av blokka over kamkjedet) fordi korttoppen er, eh ja, kortere. Du kan sveise i toppen eller i transkåpa, jeg har også hørt om folk som har limt en platebit på transkåpa og fått det til å holde. Det finnes industrielt lim som er for å lime metall som et alternativ til sveising, med overraskende bra bruddstyrke. Det er imidlertid viktig å følge limprodusentenes anvisninger til punkt og prikke om det skal bli bra.

En fordel med å modde transkåpa istedenfor toppen er jo at du da kan bytte topp... Transmissjonskåper pleier å holde...

Om du skal bruke kort- eller langtoppakning kommer selvsagt an på om du modder toppen eller transkåpa.

I tillegg må du bytte iallfall innsug da innsugskanalene ikke er like.

Her finner du mye nyttig:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... opp+svetsa
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
fedon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 28 aug 2006, 23:41
Sted: Nord Trøndelag

Legg inn av fedon » 01 feb 2007, 23:45

ok.. men jeg lurer også på hvordan man gjør med fordeleren.. det er jo ikke fordeler på en topp som er brukt på DI.
Why drive a car? When you can pilote a SAAB!


"93 9000cs 2.0t

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 02 feb 2007, 01:38

Korttoppen fanns med fördelare, 2,0L och 2,3Lsugemotor.
Jag har en sån födelare liggande...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
fedon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 28 aug 2006, 23:41
Sted: Nord Trøndelag

Legg inn av fedon » 02 feb 2007, 03:10

Korttoppen fanns med fördelare, 2,0L och 2,3Lsugemotor.
Jag har en sån födelare liggande...
ok men kan jeg ikke bruke fordeleren fra 88mod 2,0T toppen som jeg har i bilen nå? hvis ikke vil jeg gjærne kjøpe din fordeler..
Why drive a car? When you can pilote a SAAB!


"93 9000cs 2.0t

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 02 feb 2007, 12:13

Oavsett om det är en korttopp för DI eller inte, så finns det hull för fordeleren.
Det hullet är bara plugget med en tettningsskive på toppar med DI.
Ta bort den skiven och testa med den fordeler du har.
Jag menar det borde passa.
Sänd ett Pm om du trenger fordeleren.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar