Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 01 feb 2007, 23:16
Heisann!
Jeg har et par spørsmål her, sånn før jeg tar den sårt trengte skjønnhetssøvnen, og de lyder som følger:
1. Jeg har en 9000CC 91 modell som jeg gjerne skulle hatt byttet fjærer og dempere på til sommeren, hva er å anbefale? Bilstein eller Koni? Tenkte å senke ca 40mm, for litt inspirert kjøring
2. Girkasseolje, hvordan får man byttet dette på en 91modell? denne har jo ikke avtappingsplugg. Man må vel suge opp, men hvordan? Jeg har ikke lyst på varm, gammal girkasseolje i kjeften.
på forhånd takk

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 02 feb 2007, 01:43
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 02 feb 2007, 08:22
Speedparts har bra understellsdeler til gode priser, jeg ville hørt med dem!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Legg inn
av Joachim N370 » 02 feb 2007, 11:11
Bilstein dempere og H&R fjærer (senker 40 mm) gjør susen
Bilen blir ganske stumpete på dårlig vei da.
Evt. kan du kjøpe gule Koni dempere, og du har muligheten til å justere stivheten i demperne

9³ TurboX
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 02 feb 2007, 11:20
heinrich skrev:Heisann!
2. Girkasseolje, hvordan får man byttet dette på en 91modell? denne har jo ikke avtappingsplugg. Man må vel suge opp, men hvordan? Jeg har ikke lyst på varm, gammal girkasseolje i kjeften.
på forhånd takk

Det er en god ide å bruke en pumpe slik som Anders foreslår, men det blir alltid liggende minst 1/2 liter igjen i kassa. Det kan nok lønne seg å gjøre 2 kjappe bytter for 1/2liter tilsvarer ca 20% av volumet der (ca 3 liter). Men om man bytter 2 ganger inneholder den 1/2 literen som da ligger igjen i kassa 20% gammel olje - dvs 1 dl gammel olje. om man da fyller opp kassa igjen med 2,5l ny olje, så har man jo 29dl ny olje og 1dl gammel - dvs ca 3% gammel olje

To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 02 feb 2007, 11:30
Tusen takk gutta! Det var akkurat det jeg trengte.
Hva skulle man gjort uten saabklubben.

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
el_duch N323
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 72
- Registrert: 18 jan 2004, 01:00
- Sted: Bergen
Legg inn
av el_duch N323 » 02 feb 2007, 15:01
En annen måte å bytte oljen på er å skru av det bakerste lokket (mot torpedovegg) på kassen. Kanskje litt trangt men da får du vekk all den gamle oljen pluss spon. Det kan hende at det er en liten magnetplugg der også?
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 02 feb 2007, 19:18
el_duch skrev:En annen måte å bytte oljen på er å skru av det bakerste lokket (mot torpedovegg) på kassen. Kanskje litt trangt men da får du vekk all den gamle oljen pluss spon. Det kan hende at det er en liten magnetplugg der også?
Ehhh

På en 9000???? Nå er i allefall ikke jeg med

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 02 feb 2007, 19:32
Tor N12 skrev:el_duch skrev:En annen måte å bytte oljen på er å skru av det bakerste lokket (mot torpedovegg) på kassen. Kanskje litt trangt men da får du vekk all den gamle oljen pluss spon. Det kan hende at det er en liten magnetplugg der også?
Ehhh

På en 9000???? Nå er i allefall ikke jeg med

Tror nok han tenker på 900, der er det et deksel på kassen hvor man får ut olje og spon. Det forklarer vel at han beskriver at kassen står mot torpedoveggen også

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 02 feb 2007, 20:00
e det ikkje muligt å setta i ein avtapningsplugg? plass?
ein kamerat av meg gjorde det på sin chevy.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 02 feb 2007, 22:01
Frode N073 skrev:e det ikkje muligt å setta i ein avtapningsplugg? plass?
ein kamerat av meg gjorde det på sin chevy.
Det er mulig,men man bytter vel kanskje ikke olja så ofte:

[/list]
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.