Understells og girkasseoljespørsmål!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Understells og girkasseoljespørsmål!

Legg inn av heinrich » 01 feb 2007, 23:16

Heisann!

Jeg har et par spørsmål her, sånn før jeg tar den sårt trengte skjønnhetssøvnen, og de lyder som følger:

1. Jeg har en 9000CC 91 modell som jeg gjerne skulle hatt byttet fjærer og dempere på til sommeren, hva er å anbefale? Bilstein eller Koni? Tenkte å senke ca 40mm, for litt inspirert kjøring :)

2. Girkasseolje, hvordan får man byttet dette på en 91modell? denne har jo ikke avtappingsplugg. Man må vel suge opp, men hvordan? Jeg har ikke lyst på varm, gammal girkasseolje i kjeften. :)

på forhånd takk :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 02 feb 2007, 01:43

1. Har jag ingen aning om...
2. http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82532

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 02 feb 2007, 08:22

Speedparts har bra understellsdeler til gode priser, jeg ville hørt med dem!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 02 feb 2007, 11:11

Bilstein dempere og H&R fjærer (senker 40 mm) gjør susen :wink:

Bilen blir ganske stumpete på dårlig vei da. :(

Evt. kan du kjøpe gule Koni dempere, og du har muligheten til å justere stivheten i demperne :)
9³ TurboX

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Understells og girkasseoljespørsmål!

Legg inn av Ronny_N169 » 02 feb 2007, 11:20

heinrich skrev:Heisann!


2. Girkasseolje, hvordan får man byttet dette på en 91modell? denne har jo ikke avtappingsplugg. Man må vel suge opp, men hvordan? Jeg har ikke lyst på varm, gammal girkasseolje i kjeften. :)

på forhånd takk :)
Det er en god ide å bruke en pumpe slik som Anders foreslår, men det blir alltid liggende minst 1/2 liter igjen i kassa. Det kan nok lønne seg å gjøre 2 kjappe bytter for 1/2liter tilsvarer ca 20% av volumet der (ca 3 liter). Men om man bytter 2 ganger inneholder den 1/2 literen som da ligger igjen i kassa 20% gammel olje - dvs 1 dl gammel olje. om man da fyller opp kassa igjen med 2,5l ny olje, så har man jo 29dl ny olje og 1dl gammel - dvs ca 3% gammel olje :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 02 feb 2007, 11:30

Tusen takk gutta! Det var akkurat det jeg trengte.

Hva skulle man gjort uten saabklubben. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

el_duch N323
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 jan 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av el_duch N323 » 02 feb 2007, 15:01

En annen måte å bytte oljen på er å skru av det bakerste lokket (mot torpedovegg) på kassen. Kanskje litt trangt men da får du vekk all den gamle oljen pluss spon. Det kan hende at det er en liten magnetplugg der også?
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 feb 2007, 19:18

el_duch skrev:En annen måte å bytte oljen på er å skru av det bakerste lokket (mot torpedovegg) på kassen. Kanskje litt trangt men da får du vekk all den gamle oljen pluss spon. Det kan hende at det er en liten magnetplugg der også?

Ehhh :? På en 9000???? Nå er i allefall ikke jeg med :?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 02 feb 2007, 19:32

Tor N12 skrev:
el_duch skrev:En annen måte å bytte oljen på er å skru av det bakerste lokket (mot torpedovegg) på kassen. Kanskje litt trangt men da får du vekk all den gamle oljen pluss spon. Det kan hende at det er en liten magnetplugg der også?

Ehhh :? På en 9000???? Nå er i allefall ikke jeg med :?
Tror nok han tenker på 900, der er det et deksel på kassen hvor man får ut olje og spon. Det forklarer vel at han beskriver at kassen står mot torpedoveggen også ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 02 feb 2007, 20:00

e det ikkje muligt å setta i ein avtapningsplugg? plass?

ein kamerat av meg gjorde det på sin chevy.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 02 feb 2007, 22:01

Frode N073 skrev:e det ikkje muligt å setta i ein avtapningsplugg? plass?

ein kamerat av meg gjorde det på sin chevy.
Det er mulig,men man bytter vel kanskje ikke olja så ofte:

Bilde
Bilde[/list]
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar