Hvor lenge holder en oljepumpe OG900T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Hvor lenge holder en oljepumpe OG900T16

Legg inn av Macgeier » 28 jan 2007, 18:26

Hei,
min langmilare er snart innkjørt (500.000km), har nå 498.000 km.
Opplevde idag 0-null-oljetrykk da jeg startet.
Viste hva det var, bare å ta på kjeledressen, under bilen og løsne skruen til avlastningsventilen til oljepumpa. Problemet er nemlig at ventilen låser seg en gang iblandt.
Første gang ved 272.000 km.
Andre gang ved 420.000 km
Tredje gang (idag) ved 498.000 km.

Det skumle er at det som låser ventilstempelet er metallbiter :roll:
Frykter at dette er biter av drevene i oljepumpa? Hva skulle det ellers være?
Motoren går jo som en klokke ellers.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 28 jan 2007, 23:04

Tror jeg hadde bytta den bare.. koster vel ikke mange kronene for ei oljepumpe på hogger`n :)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 29 jan 2007, 10:12

Bytte hadde vært kjekt.
Men hvor mye jobb er det å gjøre dette uten å ta ut motoren?
Trangt under der gitt....
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 29 jan 2007, 11:47

Jeg ville ikke ha byttet den oljepumpa med motoren i! Men det finnes de som sier at det går fint... Veit hva du mener med trangt ja....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 29 jan 2007, 13:31

Det går greit å bytte oljepumpa OM du får løsnet bolten til remhjulet, kan jo sitte "litt". Om avlastningsventilen /løpet den går i er slitt, så sitter vel den i selve motorkåpa, om jeg ikke husker feil, så da hjelper det kanskje ikke med ny pumpe.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 04 feb 2007, 17:46

Tok av oljepumpa idag, og gjett, den er helt fin :?
Hadde regnet med at det var noen tenner i tannhjulene som så avskallede ut (slik at metallbiter kunne låse avlastningsventilen), men nei pumpa var fin den.
Så hvor kommer metallbitene ifra??????

Etter som jeg forstår, pumpa suger olje gjennom oljesila i brønnen, deretter går det til Oljefilteret og videre ut i motoren, slik at ingenting som suges opp havner "inn" i motoren igjen.

Har hatt en mistanke om at når Saab mekanikerene kappet registerkjedet ved 214.000 km så mistet de kansje splinten?

Uansett alt ser bra ut :? Men det er tydelig spor etter slitasje på midrabatten der hvor tannhjulene går sammen, som om noe har blitt dunket og dunket mot denne av de roterende tannhjulene...

Motor går som en klokke, ingen ulyd fra registerkjedet, så alt er normalt, problemet er altså at bypassventilen for oljetrykket låser seg "en gang iblandt" fordi en metallbit kiler seg i ventilen :twisted:


Har nå planer om å sette alt på plass igjen, men file ovale huller i bypassventilen slik at et metallkorn ikke kan låse stempelet :lol: Og kjøre videre som ingenting har hendt....
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar