Felger og OG900
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Felger og OG900
Hei..
Kan noen som VET svare meg på om det går med 7,5 breie felger i 16" med offset på 34 på en OG900? Kommer til at de, uten dekk, oppjekket er en klaring på ca. en cm til fjæren fremme. Hvor mye breiere er total diameter på en lesjøfors senkefjær fremfor orginal? Hvor brei er superaero felger?
Vær så snill og vite eller ha en god forklaring før dere svarer, ikke synsing..
Takk..
Kan noen som VET svare meg på om det går med 7,5 breie felger i 16" med offset på 34 på en OG900? Kommer til at de, uten dekk, oppjekket er en klaring på ca. en cm til fjæren fremme. Hvor mye breiere er total diameter på en lesjøfors senkefjær fremfor orginal? Hvor brei er superaero felger?
Vær så snill og vite eller ha en god forklaring før dere svarer, ikke synsing..
Takk..
Styrer med DAB og AUX
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
jeg har 7.5 16" felger på og'en min, har ingen snøring på innpress, men må bruke 5mm spacere for at de ikke skal ta i fjærene.


hadde et par bilder liggende. vet ikke om det hjelper deg men slengte de ut. (er 225/45/16 gummi på bildene.)
kjøpte felgene hos petter her på forumet kanskje han husker innpresset?
har ikke felgene her så kan ikke sjekke heller.
hadde et par bilder liggende. vet ikke om det hjelper deg men slengte de ut. (er 225/45/16 gummi på bildene.)
kjøpte felgene hos petter her på forumet kanskje han husker innpresset?

har ikke felgene her så kan ikke sjekke heller.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
Skal bare tilføre følgende:
I SAAB utstyrskatalog for original-felger, står følgende:
Super Aero 6 1/2 x16`` for SAAB 9000 m85- (altså ikke OG900)
For visse andre felgtyper er det to varianter; en for 900 og en for 9000:
f.eks. Aero92:
6x15`` for 9000 M85-
og 5 1/2x15`` for 900m88-93
Skal man kjøre førstnevnte på 900 står det at man må ha skjermbreddere og gjennomslagsstopp.
Samme for felgene Turbo 92, Silver Spoke, Short Spoke og Cross Spoke.
Poenget er altså at SAAB anbefaler ikke å bruke felger til OG900 og 9000 ukritisk om hverandre, selv om de passer mht boltsirkel.
Jeg kjører nå, på min OG900, Aero-felger 5 1/2x15`` ET39 sommer, og Aero92 5 1/2x15`` ET40 vinter. De passer nøyaktig slik de er ment på bilen.
Hadde en stund noen felger som var 7x15`` ET22 (vet ikke hvilken bil de egentlig passet på) på bilen. Dette trodde jeg var gode greier, men de kom for langt ut og tok borti hjulbuen bak i humper og med mye last i bilen. Irritert meg på dette og fikk felgene av fortest mulig.
Jeg lærte av dette at man må prøve ut skikkelig hva som passer; det er ikke sikkert det fungerer selv om det ser greit ut på bilen når den står i ro.
Jeg kjører originalfelger på bilen, syns det er helt topp. Syns det er dette som kler denne bilen best; skjønner ikke hva man skal meg noe annet på disse bilene!
I SAAB utstyrskatalog for original-felger, står følgende:
Super Aero 6 1/2 x16`` for SAAB 9000 m85- (altså ikke OG900)
For visse andre felgtyper er det to varianter; en for 900 og en for 9000:
f.eks. Aero92:
6x15`` for 9000 M85-
og 5 1/2x15`` for 900m88-93
Skal man kjøre førstnevnte på 900 står det at man må ha skjermbreddere og gjennomslagsstopp.
Samme for felgene Turbo 92, Silver Spoke, Short Spoke og Cross Spoke.
Poenget er altså at SAAB anbefaler ikke å bruke felger til OG900 og 9000 ukritisk om hverandre, selv om de passer mht boltsirkel.
Jeg kjører nå, på min OG900, Aero-felger 5 1/2x15`` ET39 sommer, og Aero92 5 1/2x15`` ET40 vinter. De passer nøyaktig slik de er ment på bilen.
Hadde en stund noen felger som var 7x15`` ET22 (vet ikke hvilken bil de egentlig passet på) på bilen. Dette trodde jeg var gode greier, men de kom for langt ut og tok borti hjulbuen bak i humper og med mye last i bilen. Irritert meg på dette og fikk felgene av fortest mulig.
Jeg lærte av dette at man må prøve ut skikkelig hva som passer; det er ikke sikkert det fungerer selv om det ser greit ut på bilen når den står i ro.
Jeg kjører originalfelger på bilen, syns det er helt topp. Syns det er dette som kler denne bilen best; skjønner ikke hva man skal meg noe annet på disse bilene!
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg er fullt klar over hva som står der.. Men ikke det som er poenget mitt.. Jeg ønkser noe annet enn orginal, altså i størrelse ihvertfall.. Nå er det utrolig mange som kjører 16" aero/superaero på OG900, og minst en på forumet her om har det orginalt i vognkort på OG900.. Dessuten blir det ihvertfall skjermbreddere på min også..
Styrer med DAB og AUX
Jeg kjører 7,5 * 17 med ET 25 .. det passer ganske perfekt 

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Litt offtopic men, ka e gjennomslagstopp?Skal man kjøre førstnevnte på 900 står det at man må ha skjermbreddere og gjennomslagsstopp.
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
På det bakre hjulopphenget kan det monteres en slags fjærende gummistopper som står fast i karosseriet like ovenfor bakerste punkt på bakakslingen, en på hver side. Ved kraftig fjæring hindrer disse at bakakslingen kommer for nærmt bilen, at fjærene bunner for mye; bakakslingen treffer jo gjennomslagsstoppen før fjærene bunner helt.Vegard_Skaten skrev:Litt offtopic men, ka e gjennomslagstopp?Skal man kjøre førstnevnte på 900 står det at man må ha skjermbreddere og gjennomslagsstopp.
Vegard
Jeg har slike på min OG900 Aero. Mener de er standard på Aero-modellen.
Har hørt at man kan enkelt lage slike, de må ikke være laget originale, men da må man vite riktig dimensjon for at de skal fungere riktig.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jeg hadde slike på min 900i -88, og min 99 GL -84 har også slike. Har ikke hørt noe annet enn at alle hadde disseAero1990 skrev:Vegard_Skaten skrev: Litt offtopic men, ka e gjennomslagstopp?
På det bakre hjulopphenget kan det monteres en slags fjærende gummistopper som står fast i karosseriet like ovenfor bakerste punkt på bakakslingen, en på hver side. (...)
Jeg har slike på min OG900 Aero. Mener de er standard på Aero-modellen.

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg har også sånne, men de har en tendens til å dette av når de blir gamle og gummien blir sprø... Jeg har måttet kjøpe nye.Eirik N396 skrev:Jeg hadde slike på min 900i -88, og min 99 GL -84 har også slike. Har ikke hørt noe annet enn at alle hadde disseAero1990 skrev:Vegard_Skaten skrev: Litt offtopic men, ka e gjennomslagstopp?
På det bakre hjulopphenget kan det monteres en slags fjærende gummistopper som står fast i karosseriet like ovenfor bakerste punkt på bakakslingen, en på hver side. (...)
Jeg har slike på min OG900 Aero. Mener de er standard på Aero-modellen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan