Felger og OG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Felger og OG900

Legg inn av Jørgen N237 » 02 feb 2007, 17:38

Hei..

Kan noen som VET svare meg på om det går med 7,5 breie felger i 16" med offset på 34 på en OG900? Kommer til at de, uten dekk, oppjekket er en klaring på ca. en cm til fjæren fremme. Hvor mye breiere er total diameter på en lesjøfors senkefjær fremfor orginal? Hvor brei er superaero felger?

Vær så snill og vite eller ha en god forklaring før dere svarer, ikke synsing..

Takk..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 feb 2007, 19:05

Superaero er 6,5".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 02 feb 2007, 20:29

jeg har 7.5 16" felger på og'en min, har ingen snøring på innpress, men må bruke 5mm spacere for at de ikke skal ta i fjærene.

Bilde

Bilde

hadde et par bilder liggende. vet ikke om det hjelper deg men slengte de ut. (er 225/45/16 gummi på bildene.)

kjøpte felgene hos petter her på forumet kanskje han husker innpresset? 8)
har ikke felgene her så kan ikke sjekke heller.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 03 feb 2007, 01:48

Skal bare tilføre følgende:

I SAAB utstyrskatalog for original-felger, står følgende:

Super Aero 6 1/2 x16`` for SAAB 9000 m85- (altså ikke OG900)

For visse andre felgtyper er det to varianter; en for 900 og en for 9000:

f.eks. Aero92:

6x15`` for 9000 M85-

og 5 1/2x15`` for 900m88-93

Skal man kjøre førstnevnte på 900 står det at man må ha skjermbreddere og gjennomslagsstopp.

Samme for felgene Turbo 92, Silver Spoke, Short Spoke og Cross Spoke.


Poenget er altså at SAAB anbefaler ikke å bruke felger til OG900 og 9000 ukritisk om hverandre, selv om de passer mht boltsirkel.

Jeg kjører nå, på min OG900, Aero-felger 5 1/2x15`` ET39 sommer, og Aero92 5 1/2x15`` ET40 vinter. De passer nøyaktig slik de er ment på bilen.

Hadde en stund noen felger som var 7x15`` ET22 (vet ikke hvilken bil de egentlig passet på) på bilen. Dette trodde jeg var gode greier, men de kom for langt ut og tok borti hjulbuen bak i humper og med mye last i bilen. Irritert meg på dette og fikk felgene av fortest mulig.
Jeg lærte av dette at man må prøve ut skikkelig hva som passer; det er ikke sikkert det fungerer selv om det ser greit ut på bilen når den står i ro.

Jeg kjører originalfelger på bilen, syns det er helt topp. Syns det er dette som kler denne bilen best; skjønner ikke hva man skal meg noe annet på disse bilene!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 feb 2007, 05:00

Jeg er fullt klar over hva som står der.. Men ikke det som er poenget mitt.. Jeg ønkser noe annet enn orginal, altså i størrelse ihvertfall.. Nå er det utrolig mange som kjører 16" aero/superaero på OG900, og minst en på forumet her om har det orginalt i vognkort på OG900.. Dessuten blir det ihvertfall skjermbreddere på min også..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 03 feb 2007, 12:42

Jeg kjører 7,5 * 17 med ET 25 .. det passer ganske perfekt :)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 04 feb 2007, 01:34

Enkelt og greit, de flegene går ikke uten spacere på min OG900 og da blir det til å selge.. Kan tenke meg disse passer perfekt på 9000.. Tar i fjæren ved sving og kansje verre, tar i/drar i bremseslange..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 04 feb 2007, 20:29

Skal man kjøre førstnevnte på 900 står det at man må ha skjermbreddere og gjennomslagsstopp.
Litt offtopic men, ka e gjennomslagstopp?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 04 feb 2007, 20:49

Vegard_Skaten skrev:
Skal man kjøre førstnevnte på 900 står det at man må ha skjermbreddere og gjennomslagsstopp.
Litt offtopic men, ka e gjennomslagstopp?

Vegard
På det bakre hjulopphenget kan det monteres en slags fjærende gummistopper som står fast i karosseriet like ovenfor bakerste punkt på bakakslingen, en på hver side. Ved kraftig fjæring hindrer disse at bakakslingen kommer for nærmt bilen, at fjærene bunner for mye; bakakslingen treffer jo gjennomslagsstoppen før fjærene bunner helt.

Jeg har slike på min OG900 Aero. Mener de er standard på Aero-modellen.


Har hørt at man kan enkelt lage slike, de må ikke være laget originale, men da må man vite riktig dimensjon for at de skal fungere riktig.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 04 feb 2007, 21:07

Aero1990 skrev:
Vegard_Skaten skrev: Litt offtopic men, ka e gjennomslagstopp?


På det bakre hjulopphenget kan det monteres en slags fjærende gummistopper som står fast i karosseriet like ovenfor bakerste punkt på bakakslingen, en på hver side. (...)
Jeg har slike på min OG900 Aero. Mener de er standard på Aero-modellen.
Jeg hadde slike på min 900i -88, og min 99 GL -84 har også slike. Har ikke hørt noe annet enn at alle hadde disse :?:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 feb 2007, 22:47

Eirik N396 skrev:
Aero1990 skrev:
Vegard_Skaten skrev: Litt offtopic men, ka e gjennomslagstopp?


På det bakre hjulopphenget kan det monteres en slags fjærende gummistopper som står fast i karosseriet like ovenfor bakerste punkt på bakakslingen, en på hver side. (...)
Jeg har slike på min OG900 Aero. Mener de er standard på Aero-modellen.
Jeg hadde slike på min 900i -88, og min 99 GL -84 har også slike. Har ikke hørt noe annet enn at alle hadde disse :?:
Jeg har også sånne, men de har en tendens til å dette av når de blir gamle og gummien blir sprø... Jeg har måttet kjøpe nye.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar