Stemmer det! Du har nok tatt livet av eller ikke fått skikkelig sammen noe i tenningssystemet da du hadde toppen av, det ville iaf jeg ha gjetta på. Har du sjekka noe så enkelt som kontakta til hall-giveren?Frode N073 skrev: sjøl om eg sko ver så uheldig at sjølve hjernen e død så ska det vel komma gnist på pluggane, ellår ka? hjernen har vel bare kontroll på sjølve innsprøytningsdelen?
bilen starter ikkje (lucas)
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
eg har ikkje fått feilsøkt någe ennå pga jobb. men ska prøva i kveld.Ingvar N629 skrev:Stemmer det! Du har nok tatt livet av eller ikke fått skikkelig sammen noe i tenningssystemet da du hadde toppen av, det ville iaf jeg ha gjetta på. Har du sjekka noe så enkelt som kontakta til hall-giveren?Frode N073 skrev: sjøl om eg sko ver så uheldig at sjølve hjernen e død så ska det vel komma gnist på pluggane, ellår ka? hjernen har vel bare kontroll på sjølve innsprøytningsdelen?
har fonne ud kossen eg ska få ud feilkodane så eg prøve det fyst. får kanskje svar der.
eg e 100% sikker på at alle kontakte som va kobla på e faktisk på. men om de fortsatt e i orden vett eg ikkje ennå. det eg har hatt av e den kabelhøljå som går øve motoren som innholde stort sett alle kontakte\a. (dyser, lmm, osv) de står på sånn de sto. når eg la den på plass rota eg litt med de tre siste kontaktane (lmm, fordelare og ein så ikkje va i brug) om kossen de hadde vært og har kanskje vært litt for uvøren der. men det finne eg forhåpentligtvis ud i kveld
det einaste eg vett e at coil får strøm men gir ikkje strøm ut og at dysene får bensin men åpne ikkje. men de åpne jo ikkje før det e tenning/gnist.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
har vært og gjort litt sjekking i kveld og tror og håpe at eg hat fonne feilen.
det fysta eg gjorde va å sjekka feilkoda og det eg fekk opp då va
13215 off Throttlepot, signal too weak at idle
men det e vel fordi at motoren ikkje svive. kan vel lesa feilkoda når'an e i gang og antar eg. men uansett har vel ikkje det någe med at eg ikkje får gnist vil eg tro.
ud øve det så fekk eg ingen andre feilkoda udenom den som alltid e der før motoren starte. fekk hellår ikkje feilkoden te ECU så då regne eg med at den e i orden.
utførte denne testen som ein spå STCS forklarte meg
Om det er tændings-modulet, kan du nemt teste.
1.Tag af ledningerne til strømfordeleren (både tændkabel samt stikket på siden af strømfordeleren).
2. Sæt voltmeter på 15 og 1 på coil'en (12v og stel). Sæt på tændingen, og tjek at strømmen falder fra 6volt til 0volt på 1-2 sekunder.
Sker dette ikke, er tændings-modulet i stykker.
Daniel.
når eg prøvde fekk eg 4,9 volt ca og ikkje 6. men an sank te 0 med ein gang.
ittepå prøvde eg detta (skreve av skilpaddaN287 i ein aen tråd)
Tenningsanlegget er helt uten gnist når dette skjer og motoren får heller ikke bensin, men jeg får fram gnist hvis jeg tar av signalkabelen på fordeleren og jorder den midterste pluggen i kontakten og da klikker det i dysene også. Noe som tilsier at coil og tenningsmodul er helt i orden.
då fekk eg ikkje gnist. kom på nå at eg i farten glømte å sjekka coilen. får ta det i mårå.
ud i fra detta har eg komt fram te at det mest sansynligt e tenningsmodulem som e kapputt.
hørres det ud som eg e på rektig vei her?
nr på tenningsmodulem e Bosch 0 227 100 147
har sitt at det e någen tråda ang om det går an å bruga andre tenningsmodula enn denne (f. eks ikkje turbo). någen så har någen erfaringa med det. tenkte å kjøba på biltema i fyste omgang men der har de bare for 900i som går opp te 1993. Turbo16 går bare te -87 (de har til og med te 99 opp te -87
)
gjør det någe om eg f.eks kjøbe den te 900i?
e de like på Bosch/Lucas?
evt e det någen i stavangerområdet som kan låna meg ein for å testa samt ein coil kanskje?
edit: e det forresten muligt å måla sjølve tenningsmodulen itt'an e demontert om'an e gåen?
det fysta eg gjorde va å sjekka feilkoda og det eg fekk opp då va
13215 off Throttlepot, signal too weak at idle
men det e vel fordi at motoren ikkje svive. kan vel lesa feilkoda når'an e i gang og antar eg. men uansett har vel ikkje det någe med at eg ikkje får gnist vil eg tro.
ud øve det så fekk eg ingen andre feilkoda udenom den som alltid e der før motoren starte. fekk hellår ikkje feilkoden te ECU så då regne eg med at den e i orden.
utførte denne testen som ein spå STCS forklarte meg
Om det er tændings-modulet, kan du nemt teste.
1.Tag af ledningerne til strømfordeleren (både tændkabel samt stikket på siden af strømfordeleren).
2. Sæt voltmeter på 15 og 1 på coil'en (12v og stel). Sæt på tændingen, og tjek at strømmen falder fra 6volt til 0volt på 1-2 sekunder.
Sker dette ikke, er tændings-modulet i stykker.
Daniel.
når eg prøvde fekk eg 4,9 volt ca og ikkje 6. men an sank te 0 med ein gang.
ittepå prøvde eg detta (skreve av skilpaddaN287 i ein aen tråd)
Tenningsanlegget er helt uten gnist når dette skjer og motoren får heller ikke bensin, men jeg får fram gnist hvis jeg tar av signalkabelen på fordeleren og jorder den midterste pluggen i kontakten og da klikker det i dysene også. Noe som tilsier at coil og tenningsmodul er helt i orden.
då fekk eg ikkje gnist. kom på nå at eg i farten glømte å sjekka coilen. får ta det i mårå.
ud i fra detta har eg komt fram te at det mest sansynligt e tenningsmodulem som e kapputt.
hørres det ud som eg e på rektig vei her?
nr på tenningsmodulem e Bosch 0 227 100 147
har sitt at det e någen tråda ang om det går an å bruga andre tenningsmodula enn denne (f. eks ikkje turbo). någen så har någen erfaringa med det. tenkte å kjøba på biltema i fyste omgang men der har de bare for 900i som går opp te 1993. Turbo16 går bare te -87 (de har til og med te 99 opp te -87

gjør det någe om eg f.eks kjøbe den te 900i?
e de like på Bosch/Lucas?
evt e det någen i stavangerområdet som kan låna meg ein for å testa samt ein coil kanskje?
edit: e det forresten muligt å måla sjølve tenningsmodulen itt'an e demontert om'an e gåen?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Mener det var nettopp det vi målte på bilen til Einar i sommer! Men Erik var hjernen bak denne operasjonen, jeg var bare han som holdt multimeterpinnene rundt omkringFrode N073 skrev: evt e det någen i stavangerområdet som kan låna meg ein for å testa samt ein coil kanskje?
edit: e det forresten muligt å måla sjølve tenningsmodulen itt'an e demontert om'an e gåen?

Jeg vet ikke om de er like, men om de er det, kan du låne min når jeg får den tilbake av tjuvradden Ottar som monterte min, og kjørte til hytta

- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
då har eg endeligt fått start på'an.
eg fekk låna ein tenningsmodul og forventa at'an ville starta når den blei montert. men nei. null framgang.
mens eg stod der og funderte så tog eg (uden mål og meining) ud kontakten på fordelaren (hallgivaren) og då slo det meg at det finnes ein te av same sort. nemligt på spjellhuset.
kobla begga av, bytta om og prøvde å starta på nytt. då va det litt liv. tok ud pluggane og satte i de gamle som va tørre og då start'an med ein gang
.
eg lod'an sviva 30-40 min så an blei god og varm så eg fekk lufta kjølevannet og då fekk eg skikkelig futt i varmeapparatet og for fyste gang. den gamle termostaten va nok ikkje heilt god.
nå sviv'an uden ein ulyd med bare den goe 900 lyden bak. det einaste eg må gjør e å skifta pakningen imjydlå turbo og eksosmanifoil. den får eg neste uga.
i mårå blir det å få fordelar/tenning heilt på plass og få tatt seg ein prøvetur. fungere alt så det ska blir det montering av ic.
APC komme så fort det lar seg gjør. forhåpentligvis i slutten av neste uga.
har Mats-chip på gang.
va egentligt ein klomsete feil av meg dette. eg stussa på koffor kabelen te fordelaren va så korte, men eg va så sikker på at det va den.
takk for tips og hjelp.

eg fekk låna ein tenningsmodul og forventa at'an ville starta når den blei montert. men nei. null framgang.
mens eg stod der og funderte så tog eg (uden mål og meining) ud kontakten på fordelaren (hallgivaren) og då slo det meg at det finnes ein te av same sort. nemligt på spjellhuset.
kobla begga av, bytta om og prøvde å starta på nytt. då va det litt liv. tok ud pluggane og satte i de gamle som va tørre og då start'an med ein gang

eg lod'an sviva 30-40 min så an blei god og varm så eg fekk lufta kjølevannet og då fekk eg skikkelig futt i varmeapparatet og for fyste gang. den gamle termostaten va nok ikkje heilt god.
nå sviv'an uden ein ulyd med bare den goe 900 lyden bak. det einaste eg må gjør e å skifta pakningen imjydlå turbo og eksosmanifoil. den får eg neste uga.
i mårå blir det å få fordelar/tenning heilt på plass og få tatt seg ein prøvetur. fungere alt så det ska blir det montering av ic.
APC komme så fort det lar seg gjør. forhåpentligvis i slutten av neste uga.
har Mats-chip på gang.
va egentligt ein klomsete feil av meg dette. eg stussa på koffor kabelen te fordelaren va så korte, men eg va så sikker på at det va den.
takk for tips og hjelp.

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Fint du fekk det til då frode
Komisk nok så sa faktisk bilen din ifra om ke så va galt og
13215 off Throttlepot, signal too weak at idle
Ikke signal fra Gass potmeteret

Komisk nok så sa faktisk bilen din ifra om ke så va galt og

13215 off Throttlepot, signal too weak at idle
Ikke signal fra Gass potmeteret

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
e jo sant det. men eg antok at bilen måtte sviva for å få den te å forsvinna.
men e jo logisk når du seie det.
det at eg trodde eg hadde kobla rett styrka bare teorien min.
i dag har eg fått bilen hjem igjen. hvis någen lokale helta har ein tenningslampe så hadde eg satt pris på om de konne hjelpt meg med å stilla tenningå heilt 100%.
eg har'an nesten men tror an ikkje e heilt 100.
men e jo logisk når du seie det.
det at eg trodde eg hadde kobla rett styrka bare teorien min.
i dag har eg fått bilen hjem igjen. hvis någen lokale helta har ein tenningslampe så hadde eg satt pris på om de konne hjelpt meg med å stilla tenningå heilt 100%.
eg har'an nesten men tror an ikkje e heilt 100.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
fine. ka tid kan det passa for deg?eiluN506 skrev:Har lampe![]()
Har du instruksonsbok på innstilling?
eg har haynes bok. der står det nok.
e det ikkje bare å lysa på tenningsmerke på på svinghjulet og justera fordelaren itte det? (eg har bare sitt på når det e gjort så eg har ikkje peiling.
har ikkje fått kjørt så møye ennå men føle at'an ikkje e liga smooth så'an va før. men så e det ei stond siden eg har kjørt'an og då

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
har og lampe
(koster 250 kr på A.I.S
)
Skal vel stilles til 16 graders fortenning med bilen på 850 +- RPM eller husker jeg feil?


Skal vel stilles til 16 graders fortenning med bilen på 850 +- RPM eller husker jeg feil?
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
fekk sikkårt 100hk te med ein gangeiluN506 skrev:Å nå blei an grævla bra, elle?

eg vett ikkje kor møye feil tenningå va men når det blei rektigt så va det merkbart. mest på tomgang og gassrespons. blei litt kvikkare og den nervøsa rykkingå når ladetrykket kom e borte vekk.

gjer deg ein pling i mårå så komme eg bort med lampå. funka perfekt den

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt