9-5 vector 2,2 tid

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Mortis

9-5 vector 2,2 tid

Legg inn av Mortis » 12 feb 2007, 11:34

Jeg har nettopp kjøpt meg en Saab 9-5 Vector 2,2 Tid 2003 modell stv. Noen her som har noen erfaringer med denne bilen? Tips om svakheter eller lignende?

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 12 feb 2007, 21:27

Hei!

Gratulerer med en flott bil!!! :D

Råd 1 : NAF garantiutløpstest, om du har bruktbilgaranti på den e.l.
Råd 2 : Ta en garantiutløpstest fra NAF om det fortsatt er bruktbilgaranti på den.

Vel, det er ikke mye som er feil på de, men noe kan komme. Dieselen er gjennomprøvd og bra, så vanlig service ++ er greit. Hør etter lyder eller ulyder.

SID (informasjonsdisplayet ovenfor radioen) har en tendens til å ryke på noen, detter ut noen tall osv. Så lenge bilen er norsk og under 5 år bytter de den på garanti. Gjorde det forrige uke på min.

Knepping i rattstamme er noe som skjer etter en stund (til noen), da må man inn til SAAB å smøre opp dette med spesialfett, så slarket blir borte. De demonterer hele greia og smører opp. Kostet meg 800,- forrige uke, og bilen opplevdes mer "tight" etterpå, faktisk forsvant også det jeg trudde var lyder fra forstillingen!

Støtdempere lever sjelden mer enn 60 000km på noen biler, og da kanskje spesielt på SAAB originalt. "Klapring" er vanlig symptom, da må de byttes. Se også her :viewtopic.php?t=9582&highlight=hvor+ofte+st%F8tdempere

Foringer i understellet er også en ting som dessverre må byttes litt vel tidlig på enkelte biler, om den sporer veldig eller trekker veldig ved pådrag, så kan man sjekke det. MEN en forhjulstrekker vil trekke litt uansett, så trenger ikke være det!

Ellers så kommer ikke jeg på noe mer i farta?

Flott bil, nyt den du også!!

Igjen, GRATULERER!!

Med vennlig hilsen
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 13 feb 2007, 07:52

Magnus N592 skrev:
Foringer i understellet er også en ting som dessverre må byttes litt vel tidlig på enkelte biler, om den sporer veldig eller trekker veldig ved pådrag, så
Dersom du trenger nye foringer anbefaler jeg å ta kontakt med Speedparts for tilbud på montering av slike foringer.
Billigere og bedre løsning enn å få montert originale foringene hos Saab.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Svar