Noe galt i drivverket?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
juleribba
Innlegg: 8
Registrert: 14 aug 2006, 19:51

Noe galt i drivverket?

Legg inn av juleribba » 15 feb 2007, 09:22

Hei godtfolk!

Har en saab 900 94modell 2,3l
Har en rar lyd som jeg trenger litt hjelp til å definere.
Just for the record, har 0 peil på motor :(

Lyden kommer når jeg slipper gassen (bremser på motoren), det er en slags klakkelyd, som om noe er løst et sted.

Lyden slutter så snart jeg gir på litt, lyden forsvinner også om jeg trykker inn cluthen.

Lyden startet for noen måneder siden, å jeg tror den bare blir værre og værre, men den er fortsatt ikke så veldig skjenerende, men nok til at den irriterer meg ;)

Takker for svar.

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 15 feb 2007, 11:12

Hallais. Sjekk om hjula på bilen sitter fast! Har nemlig opplevd det samme på min gamle 9000. da var venstre forhjul løst!
Mazda 6
VW Polo

juleribba
Innlegg: 8
Registrert: 14 aug 2006, 19:51

Legg inn av juleribba » 15 feb 2007, 12:36

Hjulene sitter fast, lagrene i hjulene virker å være i orden :)
takk for svar

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 feb 2007, 00:56

Sätter en peng på inre drivknut jag...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

juleribba
Innlegg: 8
Registrert: 14 aug 2006, 19:51

Legg inn av juleribba » 16 feb 2007, 07:52

ok :)

Hva er det så å gjøre med dette? Farlig å kjøre med?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 feb 2007, 12:22

Jag hade bytt drivknut så fort som möjligt.
Men det är jag det... :)

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 16 feb 2007, 12:26

Sjekk om det er hull i damaskene. Vist det er det så er drivknuten blitt tørr og ødelagt. Et tips er å holde øye med damaskene å bytte de vist det blir hull, så sparer man en god del penger. ;)
Saab er livet! :)

juleribba
Innlegg: 8
Registrert: 14 aug 2006, 19:51

Legg inn av juleribba » 16 feb 2007, 15:46

Som nevnt over har jeg ca 0 peiling på bil, eller hvertfall unner middels ;)

Kunne noen forklart meg hva damask er :), hvor sitter det, hvordan komme til, hvilken funskjon har det?

Samme med drivknut :)

Jeg vet det, jeg er en skam :(

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 16 feb 2007, 15:57

Hei.
Drivknute er leddet i enden av drivakselen. (ute ved hjulet) Damasken eller mansjetten er en gummibelg som ligger utenpå drivknuten. Den skal sørgefor at sand,støv og annen dritt ikke kommer inn i drivknuten. Denne er fyllt med fett. Er mansjetten ødelagt,vil du kunne se fett utenpå den.

Edit: Indre drivknute er de inne mot girkassa.
Lykke til!
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
saab95turbo N845
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 239
Registrert: 28 nov 2006, 19:41
Sted: Beitstad

Legg inn av saab95turbo N845 » 16 feb 2007, 16:06

jeg hadde samme lyd på min 95,det var den indre knuten som var i stykker,hull i masnjeten......DYRT var det vertfall,var billigere å kjøpe komplett aksling hos mekonomen i mitt tillfelle hvertfall.....kostet meg 4200,- :?
Bjørn Even Aakre:)

*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878

Svar