Vurderer Saab 900 - diverse mangler...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Jonhei
Innlegg: 6
Registrert: 09 mar 2007, 21:37

Vurderer Saab 900 - diverse mangler...

Legg inn av Jonhei » 09 mar 2007, 21:41

Har ringt på denne bilen:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9557649

Selger virket meget hyggelig og ærlig, men det er diverse mangler i følge en NAF salgstest.
Det er blandt annet dette:
1. Kamaxeldrift – arbeidslyd fra register
2. Rattaksel, ledd: slitt opplagring fra rattaksling
3. Styreservo: liten lekasje ved servoenhet

Er dette alvorlig, eller ikke?

Bør det hidre meg i å i det hele tatt vurdere bilen?

I tillegg var det litt rust, men kan kanskje ikke komme unna det?

Med vennlig hilsen
Jonhei

Jonhei
Innlegg: 6
Registrert: 09 mar 2007, 21:37

Legg inn av Jonhei » 09 mar 2007, 23:39

Det er punkt 1. jeg er mest bekymret for.

Hva kan dette være? Farlig, eller kan jeg kjøre endel kilometer til med det?

Tror selgeren sa noe om at naf-kontroløren hadde sagt det kunne være et lager eller lignende...?

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 09 mar 2007, 23:49

Er det kjedet som må byttes så er det dyrt!

Står jo at det er lyd fra kamakselene..

Men umulig å spå lyder på internett da...

NAF test er etter min mening ikke bra greier, de finner mye som er flisespikk, men ikke alltid de dyre eller farlige feilene...


Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 10 mar 2007, 00:13

Dette kan jo fort bli veldig dyrt dersom lekkasjen er i servopumpa og registeret ditt må byttes. I verste fall. Når det gjelder styringa har jeg egentlig ikke noe godt tips... Skrur du sjøl så er jo saken i litt annet lys da...

Jeg syntes prisen var drøy med de manglene som er påpekt her. Lav kmstand trekker litt opp. Jeg tror jeg hadde prøvd meg med 25 000 kr, er mange bra NG900 på markedet til rundt 40 000 kr så ikke se deg blind på dette ene eksemplaret...

Men ellers kan jeg si at det er en flott bil! Har ikke angret en sekund på at jeg kjøpte min! Lykke til!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Jonhei
Innlegg: 6
Registrert: 09 mar 2007, 21:37

Legg inn av Jonhei » 10 mar 2007, 07:51

Ok, da tror jeg at jeg dropper denne bilen...


Er redd for for mange utgifter.

Jonhei
Innlegg: 6
Registrert: 09 mar 2007, 21:37

Legg inn av Jonhei » 11 mar 2007, 16:01

Hva synes dere om denne bilen:
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... s=5&tot=20

Så jo veldig pen og strøken ut, eller?

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 11 mar 2007, 17:35

den ser jo veldig strøken ut, men den er hvit og den kjiipeste utgaven uten turteller.
sikkert en grei bil!
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Jonhei
Innlegg: 6
Registrert: 09 mar 2007, 21:37

Legg inn av Jonhei » 11 mar 2007, 20:06

Mats900SQR skrev:den ser jo veldig strøken ut, men den er hvit og den kjiipeste utgaven uten turteller.
sikkert en grei bil!
Ja, det er sant det. Jeg skulle veldig gjerne hatt en turteller, men det er kanskje ikke så vanskelig å installere selv (?)

Men er dette billig, eller en "grei" pris?

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 11 mar 2007, 20:33

Jeg ville vel ha sagt "grei" pris. Ang. turteller så er jo det en smal sak og få satt inn en...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Jonhei
Innlegg: 6
Registrert: 09 mar 2007, 21:37

Legg inn av Jonhei » 11 mar 2007, 20:57

Takker for svar!

Bilen er jo kjørt 180 000 km, men har den mange kilometer igjen, eller kan jeg vente meg endel reparasjoner utover?

Saab er vel stort sett ganske driftssikre biler, etter hva jeg hat forstått...

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 11 mar 2007, 21:07

Dette går for og være meget driftssikre biler ja :wink: Så du kan nok regne med at den går maaange mil til, men det er klart at når man kjøper en bil med den kmstanden til den prisen vil det alltid bli litt påkostninger. Diverse slitedeler som klutsj, støtdempere, foringer og fjærer kan være modent for utskiftning.

Skiftet klutsj på min når jeg kjøpte den, da hadde den gått 160 000 km, nå står støtdempere og fjærer for tur, 192 000 km. Men når det er gjort så regner jeg med den er klar for 192 000 km til!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 11 mar 2007, 21:40

Det är ike en smal sak att sätta in orginal turteller, men eftermarknads teller går helt fint!
Man bör tänka på att bensinpumparna på Ng900/Og9-3 brukar ryka mellan 160.000 och 22.000.
Annars verkar det vara en grei bil!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar