Sommerdekk til Saab 9-5 Estate

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Viking95
Innlegg: 6
Registrert: 28 feb 2007, 11:18
Sted: Tromsø

Sommerdekk til Saab 9-5 Estate

Legg inn av Viking95 » 12 mar 2007, 02:08

Heisann.

Min første post her på forumet - juhuu!!!
Har nettopp gått til innkjøp av en Saab 9-5 2.0t Estate Vector 2005 modell, med automatkasse. Bilen er fin-fin så langt, nydelig å kjøre.

Imidlertid var sommerdekkene som fulgte med bilen noe slitte, de holder vel antakelig ikke noe mer en en drøy måned på veien. Sommerdekkene er av merke Continental SportContact 2, og har dimensjon 225/45x17, W-merket.

Er dette kurante dekk til min bil? Det jeg setter i høysetet, er lite støy, god drenering og god levetid på dekkene (selv om jeg har F1-giring, så holder jeg meg rundt fartsgrensene) :D

Jeg tenkte at dere som har lang erfaring med Saab, kanskje kunne komme med noen gode råd og tips med hvilke dekkmerker som fungerer godt på doningen min.
Har kikket litt på Internett og funnet ut at dekkonline.com og interdekk.no har mye bra dekk til lave priser.

På forhånd takk.

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 12 mar 2007, 02:39

Speedparts gir jo kjemperabatter til klubbens medlemmer og andre med Saab. Og de har jo ganske stor erfaring med hvilke dekk som passer til hvilke modeller av SAAB.
Jeg vet ikke hvor du bor, men mitt råd er å kjøre innom/ringe de, velg det som passer deg best.
Hilsen Ole-P. N-154

Viking95
Innlegg: 6
Registrert: 28 feb 2007, 11:18
Sted: Tromsø

Legg inn av Viking95 » 12 mar 2007, 02:51

Jeg bor i Tromsø og det blir nok endel kjøring mot innlandet (Midt-Troms) i løpet av sommermånedene.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mar 2007, 09:57

Dekk er som det meste annet, dyrt er stort sett best.

Til 9-5 ville jeg ha valgt rettskåret mønster, altså ikke V-mønster.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 12 mar 2007, 12:14

Daniel N683 skrev:
Ingvar N629 skrev:Til 9-5 ville jeg ha valgt rettskåret mønster, altså ikke V-mønster.
Hva er grunnen til dette?
De slites skjevt bak, mest på innsiden, visstnok pga bakakselkonstruksjonen (delt). Dette har jeg erfaring med selv da 9-5en til foreldra mine ble levert med rett mønster bak og v-mønster fram. Neste sesong ble det bytta om på fram- og bakdekk da det jo alltid slites mer foran, og da slet den bakdekkene skjevt. I tillegg mener jeg å ha sett noe om det på stcs. Du kan jo søke litt og se om du finner noe der.

Dekkmønsteret kan også innvirke på slitasje av foringene. 9-5 spiser foringer, dyrt å bytte på merkeverksted. Se FAQ.

Som en digresjon kan nevnes at bakakslingen ikke er lik på -98 og de nyere, den nyere er den du vil ha, den første er GM-stock som ikke holdt mål mtp kjøreegenskaper og derfor ble gjort om av Saab.

Michelin Pilot er de dekkene som ble levert originalt til 9-5. Trenger ikke å være det beste alternativet for det, men jeg synes de funker bra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 12 mar 2007, 14:27

på gamle 9-5 estat'en (2001) hadde eg continental sport contact 2 framme og var kjempefornøyd. bak hadde eg bfgoodrich (vett ikkje navnet) og de støya og sporte någe heilt vanvittigt hvis eg hadde de framme. merka dette spesielt med nerbremsing.

de eg har nå e de som originalt blir levert fra Saab og de e goe men støye mye.

det eg har hørt e at det ska ver (som sagt) rettskåret mønster samt at kantane ska ver så ronde som muligt. dette pga støy og sporing.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Viking95
Innlegg: 6
Registrert: 28 feb 2007, 11:18
Sted: Tromsø

Legg inn av Viking95 » 21 mar 2007, 20:51

Som sagt, har jeg Continental SportContact2 som sommerdekk nå, og disse ser ut til å ha blitt slitt mest på midten. Spørs om tidligere eier har hatt for mye luft i dekkene.

Jeg tok kontakt med Speedparts Norway, og de anbefalte Bridgestone Turanza RE050 225/45x17 94Y. De skulle ha kr 8200 inkl mva for dekkene, og dette synes jeg er noe drøyt.

Ble av lokal Saab-forhandler her i Tromsø anbefalt Nokian NRV. Jeg finner imidlertid ikke disse dekkene på dekkonline.com, men finner derimot Nokian NRY i "min" dimensjon til kr 4400 inkl mva og frakt.
Er dette bra dekk på min Saab??

Brukeravatar
LOH171
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 19 okt 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av LOH171 » 21 mar 2007, 22:30

Jeg hadde opprinnelig Conti SC2 på min 05 9-5 estate.
Dekkene var gode til å begynne med, men personlig synes jeg grepet ble relativt mye dårligere ved moderat slitasje.
Etter dette kjørte jeg på Bridgestone Potenza S03, som var dekk fra himmelen. Ikke mye comfort, men grep. Hvis du ikke er ute etter maks kjøreegenskaper, men heller komfort må du styre unna. Etter å ha brukt disse opp på Vålerbanen i fjor ( :shock: ), skaffet jeg meg dekkene du nevnte. RE050 er ikke Turanza dekk, men derimot Potenza, og derfor høy-ytelses dekk.
Disse har fungert svær svært bra. Nydelige kjøre-egenskaper. Noe bråk, men det er greit. Bra på vannplaning, som også er ok siden jeg bor i Bergen.

Disse dekkene kan anbefales på det varmeste hvis du liker å kjøre aktivt.

PS! Jeg sjekket for deg på interdekk.no som kunne vise til disse prisene:

BRIDGESTONE 235/45 YR17 RE050 EU 94Y 1 393 kr
BRIDGESTONE 235/45 WR17 RE050A EU 93W 1 466 kr

Inkl, moms og frakt.
Dvs, mye billigere enn ditt tidligere tilbud.
Andre hi-performave dekk har de også veldig gode priser på. Jeg har aldri handlet herfra selv så jeg kan dessverre ikke uttale meg om servrice.

Lykke til, og ha det gøy med bilen uansett dekk, men husk at du får (nesten) alltid det du betaler for...

Mvh


LOH171
2005 9-5 Estate

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Undrende!

Legg inn av Singsaker » 22 mar 2007, 18:09

Ingvar N629 skrev:
Daniel N683 skrev:
Ingvar N629 skrev:Til 9-5 ville jeg ha valgt rettskåret mønster, altså ikke V-mønster.
Hva er grunnen til dette?
De slites skjevt bak, mest på innsiden, visstnok pga bakakselkonstruksjonen (delt). Dette har jeg erfaring med selv da 9-5en til foreldra mine ble levert med rett mønster bak og v-mønster fram. Neste sesong ble det bytta om på fram- og bakdekk da det jo alltid slites mer foran, og da slet den bakdekkene skjevt. I tillegg mener jeg å ha sett noe om det på stcs. Du kan jo søke litt og se om du finner noe der.

Dekkmønsteret kan også innvirke på slitasje av foringene. 9-5 spiser foringer, dyrt å bytte på merkeverksted. Se FAQ.

Som en digresjon kan nevnes at bakakslingen ikke er lik på -98 og de nyere, den nyere er den du vil ha, den første er GM-stock som ikke holdt mål mtp kjøreegenskaper og derfor ble gjort om av Saab.

Michelin Pilot er de dekkene som ble levert originalt til 9-5. Trenger ikke å være det beste alternativet for det, men jeg synes de funker bra.
Uten å ha mye kunnskap om temaet så forstår jeg ikke hvorfor V-mønster skal slites annerledes èn rettskåret-mønster. Kontakt flaten blir jo den samme, bare drenerings egenskapene som endrer seg.

Men jeg har sett biler som er senket bak som får hjul som har en skjev vinkel(camber?) da får man en skjev slitasje hvor innsiden av dekket slites fortere.
Dette vises spesielt godt på BMW 3serie også på Volvo er senket svært mye bak(spesielt de med stiv bakaksel!

Så hvis alt er orginalt osv. vil jeg tro at ugjevn slitasje skyldes feil luftrykk eller en skade/feil på opphenget!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 mar 2007, 10:32

Søk litt på STCS, så skal du se at det er flere som har hatt samme erfaring. Jeg vet med sikkerhet at bilen til mine foreldre er original (sportpakke, så er litt senka), og at det ikke er noe galt, for den har overkomplett servicehefte, og hjulvinkelkontroll inngår i service.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 23 mar 2007, 11:26

Eg har hørt det sama som ingvar men bare at det gjaldt sporing. kan ikkje huska å ha hørt någe ang slitasje.

det eg vett e at f.eks Goodyear F1 dekk bli solgt i europa som et dekk lagd for europa. men e egentligt beregna for det asiatiska markedet. disse vil slitas mye fortare enn de som e berina for europa.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 23 mar 2007, 11:47

Kjøre Hercules 5000, kjøpt på megahjul i Tromsø i fjor vår. Kosta under 4 tusen inkl. balansering og bytte.
lavslitasjedekk deluxe... ser ut som nytt ennå...

Og... er forbausende bra til å være helt ukjent dekkmerke for meg...
Utrolig retningsstabilt, selv i "forbikjøringshastigheter"..

min subjektive erfaring.. sålangt.. :wink:
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 23 mar 2007, 11:56

Tror jeg kommer til å kjøpe Firestone SZ 80 til min 9-5.
Dette var ett av dekkene Bent på Speedparts anbefalte meg :D
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Re: Undrende!

Legg inn av Rune N35 » 23 mar 2007, 13:19

Singsaker skrev:[Dette vises spesielt godt på BMW 3serie også på Volvo er senket svært mye bak(spesielt de med stiv bakaksel!

Så hvis alt er orginalt osv. vil jeg tro at ugjevn slitasje skyldes feil luftrykk eller en skade/feil på opphenget!
Med stiv bakaksel slipper du jo nettopp at dekka slites skjevt etter senking. Det forandrer jo ikke noe på hjulvinkelen "sideveis" , med mindre man bøyer akselen da.

Mitt tips er å sjekke/evt bytte de fremre foringene på bærebruene bak, ta en firehjulskontroll og så bytte til et dekk uten så voldsomt V-mønster.

EDIT: Fant linken til slutt: Om man ikke får hjulvinklene bra så går det an å shimse litt: http://www.geting.se/image.php/12539-Untitled-1.jpg
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar