Søkte litt etter dette, og fant en link men den gav ikke noe klart svar...
Det jeg lurte på er om jeg må løsne toppboltene for å stramme på nytt, eller kan man ettertrekke boltene som de står? ev hvor mye?
ettertrekking av toppbolter!
Moderator: Moderatorer
ettertrekking av toppbolter!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Når boltene skal etterteites skal de løsnes først. Husker ikke om de skal løsnes helt, men de bør i alle fall løsnes såpass at du får dratt gjennom hele momentrekkefølgen fra begynnelsen. Grunnen er veldig enkel, nemlig at du skal få riktig moment når de dras til. Topplokksbolter har vanligvis 3 trinns moment, f.eks. har min 40 nm, 60 nm, 90 grader (eller noe i den dur). Om jeg så skulle ettertrukket uten å løsne opp ville jeg jo ikke ha anelse om hvor 80 nm var, og kunne dermed ikke trekke 90 grader derfra.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Stemmer, men husk at du tar bare en om gangen, samt at du slipper ut trykket i kjølevæskebeholderen først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan