ettertrekking av toppbolter!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

ettertrekking av toppbolter!

Legg inn av Vegars » 14 mar 2007, 19:36

Søkte litt etter dette, og fant en link men den gav ikke noe klart svar...
Det jeg lurte på er om jeg må løsne toppboltene for å stramme på nytt, eller kan man ettertrekke boltene som de står? ev hvor mye?
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Legg inn av john n04 » 14 mar 2007, 20:53

lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 14 mar 2007, 20:56

Når boltene skal etterteites skal de løsnes først. Husker ikke om de skal løsnes helt, men de bør i alle fall løsnes såpass at du får dratt gjennom hele momentrekkefølgen fra begynnelsen. Grunnen er veldig enkel, nemlig at du skal få riktig moment når de dras til. Topplokksbolter har vanligvis 3 trinns moment, f.eks. har min 40 nm, 60 nm, 90 grader (eller noe i den dur). Om jeg så skulle ettertrukket uten å løsne opp ville jeg jo ikke ha anelse om hvor 80 nm var, og kunne dermed ikke trekke 90 grader derfra.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2007, 10:27

Stemmer, men husk at du tar bare en om gangen, samt at du slipper ut trykket i kjølevæskebeholderen først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar