Regulere tomgang

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Regulere tomgang

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 10:35

Heisann!
På min bil (signatur) så opplever jeg når motoren er varm, og slått av, at når jeg skal starte den, så driver den å faller i turtall en del.

Den faller ned til Engine Stall Point, ca. og klarer å komme seg opp, så faller den ned igjen. Dette skjer en 2-3-4 ganger, så går den som normalt.
Dette er veldig irriterende, og når jeg hadde frieksos, så hendte det seg at motoren stoppet opp.

Så tenker sikkert mange, om ikke alle, tomgangsregulatoren.
Vel.
Hvor er den? Jeg har jo vakumstyrt gass!
Alle, hver eneste en, av vakumslangene mine er byttet, så har ikke noe lekasje.

Noen som har peiling i det hele tatt? Til og med Imaas Bil her i Bodø viste ikke.. :|
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Regulere tomgang

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2007, 11:11

ParADigM N558 skrev:Jeg har jo vakumstyrt gass!
Forklaring utbes.

Originalt har iaf 9k med T5 både tomgangsmotor og gasswire.

Eller misforsto jeg det du skrev helt?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Regulere tomgang

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 11:14

Ingvar N629 skrev:
ParADigM N558 skrev:Jeg har jo vakumstyrt gass!
Forklaring utbes.

Originalt har iaf 9k med T5 både tomgangsmotor og gasswire.

Eller misforsto jeg det du skrev helt?
Den har gasswire i tillegg ja, men hva er tomgangsmotor? :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 11:15

TYI:
viewtopic.php?t=11785&highlight=vakumstyrt+gass

Når motor er avslått, brukes gasswire..
men så straks motoren er startet, så koples denne på en rar måte ut, og vakumstyringen til gassen starter..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2007, 11:38

Å, du har TCS.... Da skal ikke jeg legge meg borti dette her...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 12:06

Ingvar N629 skrev:Å, du har TCS.... Da skal ikke jeg legge meg borti dette her...
Nå ble jeg mer skeptisk... :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 mar 2007, 12:08

Umulig å gi deg svar på nettet uten å ha sett bilen...

Les ut eventuelle feilkoder så kan vi se om de evt kan fortelle noe..

Ellers så er det ofte feil på selve spjellhuset = DYYYYYYRT, sikkerhetsventilene = Ikke fullt så jævlig ;) eller potmeteret på gasspedalen= ca 2800

Du kan også være heldig og at det kan holde med rens av spjellhus og kalibrering av systemet..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 12:31

har ikke du liggende noe tjafs da Tor?
*host*peke på signaturen din*hark*
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 mar 2007, 13:04

ParADigM N558 skrev:har ikke du liggende noe tjafs da Tor?
*host*peke på signaturen din*hark*
Joda, men som sagt så er problemet feilsøkingen...
Er ikke bare å bytte deler, systemet må kalibreres for hver gang en del skiftes med unntak av ved bytte av sikkerhetsventilene, men de har sjelden noe med tomgangen å gjøre så lenge systemet ikke går i limp home.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 13:26

Tor N12 skrev:
ParADigM N558 skrev:har ikke du liggende noe tjafs da Tor?
*host*peke på signaturen din*hark*
Joda, men som sagt så er problemet feilsøkingen...
Er ikke bare å bytte deler, systemet må kalibreres for hver gang en del skiftes med unntak av ved bytte av sikkerhetsventilene, men de har sjelden noe med tomgangen å gjøre så lenge systemet ikke går i limp home.
*sukk*
får bare vente til det er så jævlig da at jeg ikke har noe annet valg.. har liksom ikke råd nå..
MEN tommy utengen snakka noe om at snurrebassen min trenger motstand for å fungere optimalt, så mao. 3" rakarør helt bak til pottene er ugunstig for den.. da er det bedre med catalysator... selv om den er original..
frister å prøve det altså..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 15 mar 2007, 13:35

ParADigM N558 skrev:MEN tommy utengen snakka noe om at snurrebassen min trenger motstand for å fungere optimalt, så mao. 3" rakarør helt bak til pottene er ugunstig for den.. da er det bedre med catalysator... selv om den er original..
frister å prøve det altså..
Hvis du skal ha deg katt så anbefaler jeg sportskatalysatoren til SP :) Passer rett inn på 3" og har metallisk innmat så motstanden er minimal og lav nok helt opp til 300 HK+ ;)

jeg monterte denne rett før EU, ingen problemer på kontrollen, og jeg syns bilen går jevnere og finere. Merker ingenting på effekten, 4-5 HK har jeg nok mistet men det tåler jeg :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 14:24

EdHunter N815 skrev:
ParADigM N558 skrev:MEN tommy utengen snakka noe om at snurrebassen min trenger motstand for å fungere optimalt, så mao. 3" rakarør helt bak til pottene er ugunstig for den.. da er det bedre med catalysator... selv om den er original..
frister å prøve det altså..
Hvis du skal ha deg katt så anbefaler jeg sportskatalysatoren til SP :) Passer rett inn på 3" og har metallisk innmat så motstanden er minimal og lav nok helt opp til 300 HK+ ;)

jeg monterte denne rett før EU, ingen problemer på kontrollen, og jeg syns bilen går jevnere og finere. Merker ingenting på effekten, 4-5 HK har jeg nok mistet men det tåler jeg :)
men then again... skal ha bilen min til lakking og tjafs videre nå på tirsdag, så det utgår å bruke noe mer penger på den... den her mnd.. :D
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 mar 2007, 16:16

ParADigM N558 skrev:MEN tommy utengen snakka noe om at snurrebassen min trenger motstand for å fungere optimalt, så mao. 3" rakarør helt bak til pottene er ugunstig for den.. da er det bedre med catalysator... selv om den er original..
frister å prøve det altså..
Det har han rett i i allefall om du også har 3" framrør, med 2.5" så skal ikke problemet være like stort.

MEN... Du har jo forandret på hardwaren i bilen din da?? Har du tatt ny adapsjon? En god regel er å alltid nulle boksen når du bytter hw, ta av batteriet et min eller to, sett på igjen og kjør deg en tur.
Med det samme du starter opp etter å ha tatt spenningen så kan tomgangen være urolig/høy men etter at du har fått kjørt litt så skal den stabilisere seg.

Mvh Tor
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 mar 2007, 17:02

Skal gjøre det Tor ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar