løsne på "nederste" av de øvre motorfestene på 900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

løsne på "nederste" av de øvre motorfestene på 900

Legg inn av Edward N812 » 18 mar 2007, 17:01

blir riv ruskende gal jeg. er det slik at jeg må av med hele dynamoen for å bare kunne ta av motorfestet? har to skruer som ikke vil ut med mindre dynamoen er av.

som en beklagelse for at jeg starter enda en tråd som helt sikkert burde ha svart seg selv, legger jeg ved noen bilder for å gjøre den litt lettere å forstå.
det er altså denne klumpen med svart gummi som må ut..
Bilde


den umbraco-skrua jeg har begynt å løsne på her vil ikke ut.. den stanger bare i metallet. om det gjør saken noe lettere så fester denne skrua motorfestet i dynamoen.
Bilde

kanskje dette er litt mer illustrerende, som dere sikkert skjønner er bildet tatt fra undersiden og opp. innerskjermen er altså ute...
Bilde
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 18 mar 2007, 17:11

Dynamoen må løsnes den ja om du skal av med braketten... Hvis du skal skifte motorfestet så finnes det verktøy som gjør at du kan skifte mens braketten står på bilen...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 18 mar 2007, 17:25

herlig! kan det være dette verktøyet som speedparts visstnok hadde for å bytte motorfester? da skrur jeg sammen igjen og venter på å få kjøpt meg et sånt et!

takk tor!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 18 mar 2007, 17:42

Jeg har også tatt ut festene på en annen måte:

Først så skjærer jeg ut gummien så tar jeg ei baufil og sager av lagerskåla på to plasser, da er den enkel å få ut...
Men er selvfølgelig myyye enklere med sp's verktøy 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 18 mar 2007, 21:27

hørtes ut som en plan det ja :D noen som vet sånn virka hva det koster? må jo finne ut om jeg gidder å ofre mange hundre spenn for å slippe å stå med kniv og baufil en time eller to
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 18 mar 2007, 21:34

Speedparts-> Saabdeler -> standard deler -> verktøy

450 kroner :)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Svar