Ledningsnett spørsmål

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Ledningsnett spørsmål

Legg inn av Johan N828 » 19 mar 2007, 20:15

Hei. Jeg lurer på om noen kan gi meg noen spesifikasjoner på ledningsnettet jeg trenger til min 88 mod 900 T16 motor? Tenker på gjernen som styrer dyser og LMM..

Johan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 mar 2007, 21:29

Hva lurer du egentlig på når du spør om spesifikasjoner på ledningsnett? Ledningsnettet skal passe det motorstyringssystemet du skal bruke, og det kan jo være mye rart... Men originalt på T16 -88 er vel LH 2.2, 2.4 kom vel i 89, rett meg noen om jeg blingser på åra her. Da er det du skal ha LH 2.2 om du kjører originalstuk, både ledningsnett og boks (boksene er ikke like, men en del av giverne er det).

Var jeg deg ville jeg ha satt i noe annet enn LH når du nå står der uten motorstyringssystem og har alt ute, men det spørs jo hvor mye du vil legge i det, både i tid, arbeid, penger og ikke minst banning (jo mer du endrer fra original jo mer banning blir det, men det går som regel bra til slutt)...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 19 mar 2007, 22:56

Jeg vil tro at Saab kom med LH 2.4 fra og med 88B modellene som var utstyrt med katalysator. Enkleste måten å se forskjell på er at luftmengdemåleren på 2.2 har aluminiumshus og er justerbar, mens 2.4 har plasthus og mangler mulighet for justering av blandingen. Det finnes forøvrig god info her om de forskjellige komponentene hvert system består av: http://homepage.mac.com/ljwest/test/LHparts.html

Ingvar skrev:
Var jeg deg ville jeg ha satt i noe annet enn LH når du nå står der uten motorstyringssystem
Hvilke erfaringer har du med Trionic 5.5 på 900en din? Kjører du den som standard lavtrykksturbo fortsatt? Sto det ikke et Lucas-anlegg orginalt i bilen din?
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 19 mar 2007, 23:19

og900turbo skrev:Hvilke erfaringer har du med Trionic 5.5 på 900en din? Kjører du den som standard lavtrykksturbo fortsatt? Sto det ikke et Lucas-anlegg orginalt i bilen din?
Det sto Lucas på den ja. Selvsagt kjøres den ikke som lavtrykksturbo! Den er mappet til å gå på maks 1,5 bar, men det har ikke vært helt problemfritt nei. Når alt funker som det skal så er den utrolig morsom å kjøre, men nå er det noe som gjør at den går på glt, og den feilen har jeg brukt mye tid på å finne. Men selv på glt så er den like rask som den var med lucas og 0,8 bar (var ikke LTT så lenge...), og jeg gir meg selvsagt ikke før alt funker som det skal igjen!

Ellers er det flere fordeler med trionic:
-Den går billigere hvis du klarer å kjøre pent
-Den har en mye penere motorgange
-Lettere å finne deler (iaf lettere enn å finne deler til Lucas)
-Mer miljøvennlig
-Kan mappes individuelt

Ellers er det jo flere alternativer når det gjelder motorstyringssystem, hva en velger kommer an på hvilken vei en ønsker å gå og hva en vektlegger. Trionic-konvertering av og900 er ikke minste motstands vei for å si det sånn.
Jeg vil også legge til at så mye effekt i en og900 ikke er ideelt for en bruksbil. Regner derfor med at jeg legger ut bilen for salg når alt funker som det skal igjen (hvis jeg klarer å selge den, for den er utrolig morsom, og har sjarm og personlighet i bøtter og spann). Jeg er avhengig av bilen og sliter litt hvis kassa ryker utenfor mc-sesong. Og prosjektbil har jeg jo...

Se også prosjekttråd:
viewtopic.php?t=8692

Men dette ble vel litt OT, kan kanskje skilles ut i egen tråd hvis det sklir ut ytterligere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 20 mar 2007, 16:21

Ellers kan jeg legge til at alle LH bokser som slutter på 048 eller mindre funker til LH2.2
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Svar