Hei. Jeg lurer på om noen kan gi meg noen spesifikasjoner på ledningsnettet jeg trenger til min 88 mod 900 T16 motor? Tenker på gjernen som styrer dyser og LMM..
Johan
Ledningsnett spørsmål
Moderator: Moderatorer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Hva lurer du egentlig på når du spør om spesifikasjoner på ledningsnett? Ledningsnettet skal passe det motorstyringssystemet du skal bruke, og det kan jo være mye rart... Men originalt på T16 -88 er vel LH 2.2, 2.4 kom vel i 89, rett meg noen om jeg blingser på åra her. Da er det du skal ha LH 2.2 om du kjører originalstuk, både ledningsnett og boks (boksene er ikke like, men en del av giverne er det).
Var jeg deg ville jeg ha satt i noe annet enn LH når du nå står der uten motorstyringssystem og har alt ute, men det spørs jo hvor mye du vil legge i det, både i tid, arbeid, penger og ikke minst banning (jo mer du endrer fra original jo mer banning blir det, men det går som regel bra til slutt)...
Var jeg deg ville jeg ha satt i noe annet enn LH når du nå står der uten motorstyringssystem og har alt ute, men det spørs jo hvor mye du vil legge i det, både i tid, arbeid, penger og ikke minst banning (jo mer du endrer fra original jo mer banning blir det, men det går som regel bra til slutt)...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Jeg vil tro at Saab kom med LH 2.4 fra og med 88B modellene som var utstyrt med katalysator. Enkleste måten å se forskjell på er at luftmengdemåleren på 2.2 har aluminiumshus og er justerbar, mens 2.4 har plasthus og mangler mulighet for justering av blandingen. Det finnes forøvrig god info her om de forskjellige komponentene hvert system består av: http://homepage.mac.com/ljwest/test/LHparts.html
Ingvar skrev:
Ingvar skrev:
Hvilke erfaringer har du med Trionic 5.5 på 900en din? Kjører du den som standard lavtrykksturbo fortsatt? Sto det ikke et Lucas-anlegg orginalt i bilen din?Var jeg deg ville jeg ha satt i noe annet enn LH når du nå står der uten motorstyringssystem
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det sto Lucas på den ja. Selvsagt kjøres den ikke som lavtrykksturbo! Den er mappet til å gå på maks 1,5 bar, men det har ikke vært helt problemfritt nei. Når alt funker som det skal så er den utrolig morsom å kjøre, men nå er det noe som gjør at den går på glt, og den feilen har jeg brukt mye tid på å finne. Men selv på glt så er den like rask som den var med lucas og 0,8 bar (var ikke LTT så lenge...), og jeg gir meg selvsagt ikke før alt funker som det skal igjen!og900turbo skrev:Hvilke erfaringer har du med Trionic 5.5 på 900en din? Kjører du den som standard lavtrykksturbo fortsatt? Sto det ikke et Lucas-anlegg orginalt i bilen din?
Ellers er det flere fordeler med trionic:
-Den går billigere hvis du klarer å kjøre pent
-Den har en mye penere motorgange
-Lettere å finne deler (iaf lettere enn å finne deler til Lucas)
-Mer miljøvennlig
-Kan mappes individuelt
Ellers er det jo flere alternativer når det gjelder motorstyringssystem, hva en velger kommer an på hvilken vei en ønsker å gå og hva en vektlegger. Trionic-konvertering av og900 er ikke minste motstands vei for å si det sånn.
Jeg vil også legge til at så mye effekt i en og900 ikke er ideelt for en bruksbil. Regner derfor med at jeg legger ut bilen for salg når alt funker som det skal igjen (hvis jeg klarer å selge den, for den er utrolig morsom, og har sjarm og personlighet i bøtter og spann). Jeg er avhengig av bilen og sliter litt hvis kassa ryker utenfor mc-sesong. Og prosjektbil har jeg jo...
Se også prosjekttråd:
viewtopic.php?t=8692
Men dette ble vel litt OT, kan kanskje skilles ut i egen tråd hvis det sklir ut ytterligere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Ellers kan jeg legge til at alle LH bokser som slutter på 048 eller mindre funker til LH2.2
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05