dump

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 12 feb 2004, 23:31

Satt ingen bypass originalt på -84 900 T16, bare fom -85.. 8)

se forøvrig her for videre fordypning i emnet: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=11190
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

AeroPetter
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 12 jun 2003, 01:00
Sted: Rogaland

Legg inn av AeroPetter » 17 feb 2004, 06:00

Tenkte bare å nevne at jeg ikke har hatt noen problemer etter at jeg monterte åpen dumpventil på 900 Aero'en min :wink:
M86 900 Aero

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 17 feb 2004, 10:02

Ikke no lengre spool-up tid eller svartrøyk altså? Samme bensinforbruk også?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 17 feb 2004, 10:05

Jeg med min dump og trim kjører på 0,76 på langkjøring :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 17 feb 2004, 10:15

Mortimer skrev:Jeg med min dump og trim kjører på 0,76 på langkjøring :)

:shock: ved vanlig kjøring bruker jeg 1,3-1,4 jeg. regner med at det er k-jetronicen som kødder..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 feb 2004, 11:35

alex_ander3@hotmail.com skrev:
Mortimer skrev:Jeg med min dump og trim kjører på 0,76 på langkjøring :)

:shock: ved vanlig kjøring bruker jeg 1,3-1,4 jeg. regner med at det er k-jetronicen som kødder..
Vel, husk på at han presierar longkøyring her.
Eg brukar rundt literen (sånn opptil 1.2) på vanlig køyring, har hatt T16-enen nedi 0,7 på longkøyring. Då var det ikkje spesiellt fin køyring, med pluss passasjer i bilen pluss ein del bagasje. På heile turen (Sunnmøre-Trollhättan-Sunnmøre) brukte eg 0,75 pr mil, noko eg synes er bra med vel tung høgrefot. På vei heimatt hadde vi også bagasjerommet fullt, reknar med vi hadde med omtrent 100-150kg meir vekt enn på tur bortover. Køyrde over Stryn på vei bort, og over Åndalsnes på vei heim, utan at det skulle ha so veldig mykje å seie på forbruket. Brukte mest suppe på vei heimover.
Køyrer BTW heilt orginalt, Lucas-innsprut (175hk).

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 17 feb 2004, 14:38

Langkjøring ja.. Men den turen jeg refererte til med 0,76 i forbruk så kjørte jeg 78mil. Det var også en del "aktiv" :) kjøring oppe på fjellet i tynn luft.. Det sluker jo somregel litt mer.
Men vanlig dagligdags kjøring her hjemme så ligger den på rundt 0,9 tenker jeg. Ikke noe særlig mer i hvertfall.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Jon Magnus N251
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 460
Registrert: 14 nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: N251
Navn: Jon Magnus
Bil: M84 og900, M02 9-3 SE
Sted: Drammen

Legg inn av Jon Magnus N251 » 17 feb 2004, 16:19

alex_ander3@hotmail.com skrev:
Mortimer skrev:Jeg med min dump og trim kjører på 0,76 på langkjøring :)

:shock: ved vanlig kjøring bruker jeg 1,3-1,4 jeg. regner med at det er k-jetronicen som kødder..
T8 bilen min bruker også over litern på mila, mens T16 bilen min brukte under litern bare på vanli småkjøring... :roll:

så det ordner seg nok når du får skiftet motoren :wink:

å jeg har foresten en dumpventil liggende som jeg har tenkt å montere på min T8IC M85. spiller det noen rolle hva slags dump det er? hva er dette med to stemplede dumper? jeg har ikke peiling på hva min er...

å btw, når den satt montert på T16 bilen min, ble det "frontrutetur" når jeg lettet på gassen, og den stoppet av og til ved girshift... men dette kan jo enkelt løses ved å ha full gass hele tiden :twisted:
"Dirt is for real racing....Asphalt is just for getting there"

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 17 feb 2004, 18:19

Totalt for turen min vart det 189,66 mil, med i beregninga er då litt vaskøyring rundt i Trollhättan (lyskryssrace er artigt) og ein tur til Uddevalla med utrulig mykje feilkøyring før eg fann Speedparts... :?
På den fyllinga eg hadde på Preem i Överbyn brukte eg litt over literen, so småkøyringa brukt eg nok mykje på.

Køyrde også i tynn luft over fjella (Strynefjellet, der det ikkje vart fullt ladetrykk), og over Dombås, Lesja, Bjorli (sjønt ikkje so veeeeldig høgt).

Til vanlig har eg også mykje fjellkryssingar, defor ligg nok snittet mitt over normalen når det gjeld småkøyring.

TurboTaf; artigt å sjå du likte bilrimet mitt.... ;)
Kan melde at eg er opphavsmannen til akkurat det rimet der, det eg har i signaturen min har gutta bak bilrim.no brukt meg som inspirasjon... ;)

Svar