Startproblem 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Bergen

Startproblem 9000

Legg inn av Lars_N289 » 16 feb 2004, 23:51

En kamerat av meg har en 9000t16, 1986mod. Vi skulle ut på en liten tur, og etter 100m stoppa den. Vi hadde gjort noen modifikasjoner på APC rett før, men det viste seg å ikke vere det. Vi trodde at d var tomt for bensin og fylte på. Den ville fortsatt ikke starte.

Her sjekket pluggene, og det der i gnist i alle. Men hver gang jeg chinner, blir de søkk "våte". Det kan virke som den får for mye bensin. Hva kan dette komme av? Kan det vere noen vanndråper fra tanken, siden vi kjørte den tom.

Hvor bør jeg begynne å feilsøke??

Gjest

Legg inn av Gjest » 17 feb 2004, 18:29

Står midt i samme problem i dag :twisted: . 9000 NT -90 modell, 270 kkm. (NT= null turbo :D )

Nekter å starte etter en uke i garasjen. Lasket over i sikringskretsen og fant at pumpa går, fjernet returslangen og sjekket levert bensinmengde.

Gnist på pluggene, og som du sier, våte av bensin.

Sjekket t.o.m. at registerkjedet satt på plass.

Har fylt litt ny bensin med en flaske kondensfjerner på tanken. Løsnet fordeleren og vred den litt slik at motoren kom igang.

Kjørte noen hundre meter og fastslo tenningsfeil. Forsøker nye plugger og nytt fordelerlokk i morgen.

Har andre tips :?: Er det noen lure sensorer et sted?

Takknemlig for hjelp.

Brukeravatar
deepwater
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av deepwater » 17 feb 2004, 21:27

Hei igjen.

Glemte å si at jeg også hadde batteriet frakoblet en halv times tid. Det virker som om dette re-satte endel ting. Slik at start ble mulig.

Så også dette anbefalt på de amerikanske SAABsidene.

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 17 feb 2004, 22:37

Har fikla og skrudd i hele kveld, men ingen fremgang. Nå får jeg heller ikke gnist en gang!! Pluggkablene, plugger og fordeler er bra. Heller ikke coilen og tenningsmodulen er det noe galt med. Hva mer??

Mistenker at det kan vere hjernen. Noen måte å teste den på?

Brukeravatar
deepwater
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av deepwater » 18 feb 2004, 13:29

Tror du ikke bilen bare startet? Etter å ha stått i fred på stallen i natt? Går som om ingenting skulle ha skjedd....

Ingen tegn til å dø ved gasspådrag, ingen startproblemer, ingenting......

Bare ikke feilen oppstår igjen. Midt på Hardangervidda......

Svar