bygge om fra 2.3i til 2.3T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

bygge om fra 2.3i til 2.3T

Legg inn av heinrich » 02 apr 2007, 01:48

Heisann!

Etter litt testing av diverse litt sprekere biler har jeg funnet ut at en investering i en turbomotor hadde vært noe for meg, men da kommer det også en masse spørsmål i tillegg. Jeg vet ikke om det står noe om dette i FAQ eller i noen prosjekttråder, siden jeg ikke har fått betalt medlemskontingenten enda, og jeg har søkt, men fikk flere treff enn på google, skulle man tro :)

Bilen er en 91 2.3i 9000, og hadde derfor tenkt til å bytte om til en 2.3T (henter en hel bil fra sverige, de dukker opp her og der til fine priser). Hvilke deler utenom motor og girkasse må over? Hvor lang tid må man regne med, og hva burde man gjøre før man hiver motoren inn i bilen (bytte clutch, kjede, topppakning) osv

Tusen takk for alle svar :D
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 02 apr 2007, 02:31

Jeg søkte frem noen tråder til deg. Kanskje ikke så mye hjelp, men litt :) Ser ihvertfall ut til å stå en del nyttig her.

viewtopic.php?t=1381

viewtopic.php?t=1231

viewtopic.php?t=31

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 02 apr 2007, 09:11

Takk! Jeg er visst ikke helt i hundre på denne søkefunksjonen enda. :oops:
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 apr 2007, 11:30

Hei.

Så lenge du kjøper deg en delebil så er det jo ikke noe stort problem bare pass på at du kjøper en bil uten TCS!!!

Ellers så har du strengt tatt ikke den enkleste modellen å bygge om pga endel forskjeller på det elektriske. Til og med M91 så sitter DI/APC-boksen under førerstolen så dermed må du skille ledningene til denne ut av nettet på delebilen, det er ikke så vanskelig men det tar litt lenger tid.

Hvis jeg skulle gjort denne jobben så hadde jeg i allefall sjekket/byttet følgende når motoren er ute:

Kappet balansekjeden
Byttet registerkjede OG drev/strammer/glideskinner
Byttet clutch, utløserlager og slavesylinder + clutchslangen
Tatt av bunnpanna og gjort ren oljesila
Byttet alle løpehjul og multireima
Hvis motoren har gått langt så hadde jeg byttet toppakningen med det samme.

Det kan også være en ide og se over dynamo, servopumpe og starter mens den er ute ettersom disse sitter sånn passe trangt til i motorrommet.

En siste ting jeg ville byttet er pinnboltene til grenrøret, disse bruker ofte å ruste pluss at de setter seg... ofte så knekker de også. Pga dette så synes i allefall jeg at det er greit å skifte disse mens motoren er ute, skulle en av boltene ryke mens motoren står i bilen så er de i allefall ikke enkle å skifte.

LYKKE TIL!!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 02 apr 2007, 22:16

Takk takk!

Angående ledningsnettet, hvordan er det dette sitter? Utenom APC/DI-systemet, er det mer som må over fra donorbilen (utenom det som sitter på motoren)? Kan hende jeg bare surrer nå, men ledningsnettet er nok det jeg kommer til å slite mest med, tror jeg. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 apr 2007, 23:15

Hvis du velger en delebil fra 91 så skal det vel ikke være mye annet elektrisk du trenger å tenke på..Du må ha med ledningen til magnetventilen men den blir nok med når du skiller ut nettet for DI/APC.

Eneste må jo være om du ikke har klima fra før, da kan du jo benytte anledningen til å skaffe deg en delebil med klima og flytte over alt det elektriske. Mye jobb men faktisk ikke så vanskelig som man kan tro, og straks enklere når du får demontert delebilen selv istedet for bare å få en kasse med ledninger i fanget.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 02 apr 2007, 23:25

klima har jeg vettu, må bare få fyllt på litt gass, så blir det godt og kjølig til sommeren. :)

Får håpe jeg finner en bil i sverige som ikke er så altfor langt borte. Noen andre steder å se etter dem enn på blocket og stcs?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 03 apr 2007, 00:07

heinrich skrev:Får håpe jeg finner en bil i sverige som ikke er så altfor langt borte. Noen andre steder å se etter dem enn på blocket og stcs?
Følger lite med her selv, så vet ikke hvor gode sjansene er, men du kan jo kikke innom for sikkerhets skyld ;)

http://forum.saab9000.se/viewforum.php?f=1

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 03 apr 2007, 11:44

takker og bukker, visste ikke engang om det forumet. :)
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Svar