Turbo Trykk på saab 900 2.0l

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Kjetil12345
Innlegg: 7
Registrert: 02 apr 2007, 22:50

Turbo Trykk på saab 900 2.0l

Legg inn av Kjetil12345 » 02 apr 2007, 22:56

Hei. Lurer på hva standard trykk er på denne bilen? har enn sånn selv men vill ha mer effekt.
har 20.000kr til rådighet å legge i motoren på bilen. hva burde jeg gjøre?
Bilen har gått 230.000 og det er enn 16v, modell er 1985

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 02 apr 2007, 23:10

Standardtrykk ca 0,7 bar. Har du gradert TT-måler? Hvis ikke er det lurt å skaffe seg en for å måle :)

For 20000 kan du få mye rart ;) Jeg ville begynt med :

- 3" batteribøy, kanskje med resten av anlegget også i 3"

- Minst steg 1 fra SP ;)

- Byttet toppakning m.m. i motoren, for å forlenge motorens levetid


Men om du vil bruke bortimot 20000 (Håper bilen er i bra stand ;)) så kan du jo faktisk kjøpe steg 3 fra SpeedParts. Og deretter kan du overhale motoren med pakninger og greier, og sitte igjen med et par tusen :D
Klubben har vel også noen rabatter her?

Speedparts steg 3 - 13000kr

http://www.speedparts.se/prod/newupgrad ... 4-88.shtml

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 apr 2007, 23:10

Mener at 90016v Turbo skal ha 0.75 i ladetrykk...
Hvis du søker på APC modifisering så finner du litt info om hvordan du får mere krutt i bilen din 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 apr 2007, 23:35

Med 20k kr så kan du gjøre litt. Frie luftveier på både innsugs- og eksossiden er det første du bør få i orden.

-Borr opp luftfilterboksen og sett i et grovere rør enn det som nå er trekt opp til skjermkanten din. Du kan beholde originalfilteret. Koster nesten ingenting.

-Bytt intercooler og trykkrør. Intercooler kan du ta fra en 9000, eller du kan ta to og sveise de sammen. En dyrere men enklere løsning er å kjøpe en ettermarkedsintercooler, da kan du også ha en som er mindre og mer effektiv enn 9000-intercooleren, samme funksjon på mindre plass.

-Bytt innsug og topp. Topp fra 900 2,1 sugemotor eller 9000 2,3 t eller i (2,3 langmotor vel og merke) passer rett på. De har bedre flow enn originaltoppen. Innsug fra 2,1 sugemotoren passer rett på 2,1 og 2,3-toppene (fortsatt langmotor). Innsug kan du også bygge selv. Std eksosmanifoil som du har passer rett på.
Nyere korttopp kan modifiseres til å passe, denne har enda bedre flow enn topp fra langmotor. Enten forlenger du toppen eller du modder transmisjonskåpa. 2,1-innsug passer da ikke, det gjør ikke noe annet heller da 9000-innsug ikke passer og900. Innsug MÅ da bygges, samt eksossida.

-Eksos. Bytt ut 90-gradersbøyen på eksosen rett etter turboen med en slakere bøy, også kalt batteribøy fordi du må flytte batteriet for å få det til å passe. Slik downpipe er å få kjøpt ferdig. Liten vits i å ha mindre enn 3" downpipe, men du kan gå ned til 2,5" på halvveien for å få mindre lyd. Eksosen kjøles etterhvert og tar mindre plass, så du taper ikke noe på det med de effektene vi snakker her.

-Når du har gitt motoren bedre pustemuligheter så har du kommet langt, du bør merke stor forskjell med originalt ladetrykk. Kan legge til at du nå må justere grunnladetrykket ditt, da det vil falle pga mindre mottrykk.
Videre kan du justere opp makstrykket ved å skru opp og lodde om APC-boksen, samt sørge for at motoren får nok bensin ved bytte chip i boksen til innsprutet. Apc-boksen kan du lodde og justere selv. Chip er å få kjøpt flere steder.

Turbobytte kan etterhvert bli aktuelt, da ville jeg ha vurdert sterkt å legge opp vannkjøling.

Selvsagt kan du gå snarveien til mer effekt ved å justere opp trykket og pøse på med bensin med en gang, men når du sier du har 20000 å bruke så kan det jo like godt gjøres skikkelig.

EDIT: Legger til grunn at bilen og motoren er i god stand, og at du allerede har basisutstyr som gradert ladetrykksmåler.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 03 apr 2007, 05:27

Beklagar å si det, men...
Det kostar "litt" å förstärka girkassa också.
Snart finns det väl inte en fungerande girkasse till dessa å uppbringe i Norge???

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 03 apr 2007, 16:41

Saab900STCR skrev:Beklagar å si det, men...
Det kostar "litt" å förstärka girkassa också.
Snart finns det väl inte en fungerande girkasse till dessa å uppbringe i Norge???

Mvh
Det er en del av moroa, Anders! :wink: Vil du være med på leken....
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 03 apr 2007, 22:08

Jag har girkasse som håller jag... :wink:

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 03 apr 2007, 22:17

Hvis jeg hadde 20 000 kr og bruke på bil ville jeg tenkt meg nøye om før jeg invisterte de i en OG900. Har selv brukt astronomiske summer på en slik, kjøp deg felger, senkesett, dempere og hvitblinkers. For min del var det mer enn nok moro orginalt :wink: I tillegg må du renge med et ganske stor vedlikeholdsbudskjett, som Anders er inne på her så girkasser et sårt tema.

Kjedelig, men begynn heller og betal på din egen forsikring dersom du ikke allerede gjør det. Svir skikkelig i lommeboka den dagen du har kjørt på "mamma" i flere år og plutselig skal kaskoforsikre en nyere bil.... Nå veit jo ikke jeg hvor gammel du er da, men da har jeg i alle fall sagt det :P


Uansett hva du velger og gjøre; Lykke til!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Kjetil12345
Innlegg: 7
Registrert: 02 apr 2007, 22:50

Legg inn av Kjetil12345 » 05 apr 2007, 10:05

Eirik N396 skrev:Standardtrykk ca 0,7 bar. Har du gradert TT-måler? Hvis ikke er det lurt å skaffe seg en for å måle :)

For 20000 kan du få mye rart ;) Jeg ville begynt med :

- 3" batteribøy, kanskje med resten av anlegget også i 3"

- Minst steg 1 fra SP ;)

- Byttet toppakning m.m. i motoren, for å forlenge motorens levetid


Men om du vil bruke bortimot 20000 (Håper bilen er i bra stand ;)) så kan du jo faktisk kjøpe steg 3 fra SpeedParts. Og deretter kan du overhale motoren med pakninger og greier, og sitte igjen med et par tusen :D
Klubben har vel også noen rabatter her?

Speedparts steg 3 - 13000kr

http://www.speedparts.se/prod/newupgrad ... 4-88.shtml
Takk takk. tror jeg går for denne..
Noen som vet hvor mye rabatt klubben har på dette her evt?

Kjetil12345
Innlegg: 7
Registrert: 02 apr 2007, 22:50

Legg inn av Kjetil12345 » 05 apr 2007, 10:11

KongerudN344 skrev:Hvis jeg hadde 20 000 kr og bruke på bil ville jeg tenkt meg nøye om før jeg invisterte de i en OG900. Har selv brukt astronomiske summer på en slik, kjøp deg felger, senkesett, dempere og hvitblinkers. For min del var det mer enn nok moro orginalt :wink: I tillegg må du renge med et ganske stor vedlikeholdsbudskjett, som Anders er inne på her så girkasser et sårt tema.

Kjedelig, men begynn heller og betal på din egen forsikring dersom du ikke allerede gjør det. Svir skikkelig i lommeboka den dagen du har kjørt på "mamma" i flere år og plutselig skal kaskoforsikre en nyere bil.... Nå veit jo ikke jeg hvor gammel du er da, men da har jeg i alle fall sagt det :P


Uansett hva du velger og gjøre; Lykke til!
Får jeg tak i styling til denne bilen noen plass tror du?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 apr 2007, 10:57

Kjetil12345 skrev:Får jeg tak i styling til denne bilen noen plass tror du?
Nå vet ikke jeg hvor mange dører du har, men det er mulig å få tak i styling ja. Airflow eller Aero-paket gjelder. Om du har 3/5dørs kan du få tak i storavingen, om du ikke har den. Om du har 2/4dørs kan du få tak i den enda sjeldnere bridgespoileren.
Ellers har du jo ventilasjonsdekslene til 3/5dørs.


Det finnes altså styling, og det trenger ikke bli så altfor dyrt, om du følger med litt på STCS f.eks. (Storavingen pleier riktignok koste en del)

Kjetil12345
Innlegg: 7
Registrert: 02 apr 2007, 22:50

Legg inn av Kjetil12345 » 05 apr 2007, 11:13

Eirik N396 skrev:
Kjetil12345 skrev:Får jeg tak i styling til denne bilen noen plass tror du?
Nå vet ikke jeg hvor mange dører du har, men det er mulig å få tak i styling ja. Airflow eller Aero-paket gjelder. Om du har 3/5dørs kan du få tak i storavingen, om du ikke har den. Om du har 2/4dørs kan du få tak i den enda sjeldnere bridgespoileren.
Ellers har du jo ventilasjonsdekslene til 3/5dørs.


Det finnes altså styling, og det trenger ikke bli så altfor dyrt, om du følger med litt på STCS f.eks. (Storavingen pleier riktignok koste en del)

Hei, er 3dørs. noen spesielle plasser på nett jeg kan bestille dette? har også mulighet til å kjøre nedover sverige eller Norge på "Guttetur" og montere;)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 05 apr 2007, 11:33

Kjetil12345 skrev:Hei, er 3dørs. noen spesielle plasser på nett jeg kan bestille dette? har også mulighet til å kjøre nedover sverige eller Norge på "Guttetur" og montere;)
Du må nok følge med på STCS under Pryltorget Säljes, ev. finne deg en billig delebil under Bilmarkan säljes

(Sakene du er på jakt etter blir ikke produsert lenger, så det får bli brukt. Noen svensker driver med glassfiberkopier, men disse har jeg bare hørt drit om.)

Kjetil12345
Innlegg: 7
Registrert: 02 apr 2007, 22:50

Legg inn av Kjetil12345 » 05 apr 2007, 11:59

ok. takk takk:D

Svar