Bytte av bensinpumpe, 9000-91

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Bytte av bensinpumpe, 9000-91

Legg inn av Ronny_N169 » 01 apr 2007, 13:00

Må nok bytte bensinpumpe etterhvert, og tok en titt på det idag. Har jo hørt at det er svært lett å knekke tilkoblingene til denne pumpa, og det så jo ikke spesiellt solid ut.Tips ønskes!. Er det f.eks mulig å løfte ut pumpa og bytte pumpeenheten uten å ta av bensinrørene?.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 01 apr 2007, 13:12

Samme tilkoblinger som er på cabben (tror jeg), jeg knakk retur-tilkonlingen....

De sitter bare presset ned i hylsa, det er 2 O-ringer som kan gå litt tregt der, fyll opp med 5-56 / WD40 eller noe så går det litt enklere.

Slik så det ut på cabben.

Bilde
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 01 apr 2007, 13:15

Du må vel av med disse koblingene ja. Måtte hvertfall det da jeg byttet. Tror ikke du får beholderen/pumpa nok opp hvis slangene er på.
Er verre å ta de av når det er kaldt ute,siden plasten blir sprøere da. Jeg varma de lett med varmepistol før jeg tok de opp.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 01 apr 2007, 21:03

Må nok av ja.. Gikk greit på 9000 jeg hadde, men knakk returen på 900`en.. Her gjelder det å være forsiktig og vri rundt uten å bende noen vei, må bare rett opp..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 apr 2007, 11:23

Freshmaker N237 skrev:Må nok av ja.. Gikk greit på 9000 jeg hadde, men knakk returen på 900`en.. Her gjelder det å være forsiktig og vri rundt uten å bende noen vei, må bare rett opp..
Jua, takk og amen.
Laurdag skulle eg bytte pumpe på 9k-en også, og sjølvsagt knakk den eine av nipplane (den svarte). Bestilte ny nippel på SAAB, men problemet er at dei berre har ei type, og det er den kvite med kule i botn. Nokon som har forslag til kva en kan gjere med det?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 apr 2007, 13:18

Hjelle, N6 skrev:
Freshmaker N237 skrev:Må nok av ja.. Gikk greit på 9000 jeg hadde, men knakk returen på 900`en.. Her gjelder det å være forsiktig og vri rundt uten å bende noen vei, må bare rett opp..
Jua, takk og amen.
Laurdag skulle eg bytte pumpe på 9k-en også, og sjølvsagt knakk den eine av nipplane (den svarte). Bestilte ny nippel på SAAB, men problemet er at dei berre har ei type, og det er den kvite med kule i botn. Nokon som har forslag til kva en kan gjere med det?
Jeg kjøpte den ene, splittet den og snudde ventilen inni (eller brukte jeg ventilen fra den gamle?) Går å dele med tapetkniv der det ser ut som en kant nesten i enden som går ned mot tanken, inni her er det en løs ventil.. Men denne ventilen sitter på en kort slange, og denne skal det være mulig å kjøpe hos saab med slange og ventil. Har inntrykk av at her er det feil i epc (ifølge delelager hos scanauto) Vet ikke om dette er godt nok forklart, hvis ikke er det bare til å skrike ut..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 apr 2007, 14:46

Vel, gikk igong med å operere den nye ventilen, med delar ifrå den gamle.
På den gamle gikk det greit å vippe ut ventilen med eit skrujern, men på den nye vart det problem. Der er det tydligvis limt, so eg kappa av toppen med Dremelen, og fila ut resten av innhaldet, akkurat nok til at plasten vart brekt, og det let seg gjere å tvinge ut resten med eit skrujern. En kan sjølvsagt file alt, med eg var ikkje sugen på å file for mykje ;)
Men observerte ingen korte slangar på oppsettet mitt...

So då er det berre å finne ut kva ventil som skal på pumpe og kva som skal på retur. Forbanna som eg var etter det knakk so gløymde eg å notere meg det :|

Ventilen som eg kjøpte kosta foressten 250 kroner på SAAB, ellers kunne eg få kjøpe korrekt ventil med slange påkopla til ein kostnad på over 1000 spenn.

Svar