Sliten Turbo ?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
herman86-N693
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 197
Registrert: 13 jun 2006, 19:52
Medlemsnummer: N693
Navn: Andre
Bil: NG900R
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Sliten Turbo ?

Legg inn av herman86-N693 » 19 apr 2007, 22:24

Vanlige symtomer på sliten Turbo ? annet en redusert effekt
Andre - N693

Saab 900SE Turbo 97 (3d)

Tidligere biler:
Saab 9000CC Turbo 87 mod (2 år)
Saab 9000i CC 87mod (døde tidlig)

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 19 apr 2007, 22:28

Blårøyk, olja blander seg i bensinen :wink:
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
herman86-N693
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 197
Registrert: 13 jun 2006, 19:52
Medlemsnummer: N693
Navn: Andre
Bil: NG900R
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av herman86-N693 » 19 apr 2007, 22:31

ok, takk for svar =)
flere symtomer ?
Andre - N693

Saab 900SE Turbo 97 (3d)

Tidligere biler:
Saab 9000CC Turbo 87 mod (2 år)
Saab 9000i CC 87mod (døde tidlig)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 19 apr 2007, 22:32

Du kan jo sjekke hvor mye slark det er på turbinen :)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 20 apr 2007, 00:46

Ta av innsugsrøret og se om det ligger mye olje der. I så fall er turboen sliten. Du kan også gjøre som Eirik sier samtidig, ta av og kjenn på turbinen om det er slark i den. Så vidt jeg kal huske skal det være litt slark sideveis, men ikke noe ut/inn.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: Sliten Turbo ?

Legg inn av matrox N522 » 20 apr 2007, 07:11

herman86-N693 skrev:Vanlige symtomer på sliten Turbo ? annet en redusert effekt
Den vil bruke vesentlig større mengder med olje enn før.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
herman86-N693
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 197
Registrert: 13 jun 2006, 19:52
Medlemsnummer: N693
Navn: Andre
Bil: NG900R
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av herman86-N693 » 20 apr 2007, 17:48

har ingen av disse problemene men bilen ladar , sykt dårlig finner ikke feilen. bytta alle slanger , magnet ventlig , prøvd annen dumpventil .
Andre - N693

Saab 900SE Turbo 97 (3d)

Tidligere biler:
Saab 9000CC Turbo 87 mod (2 år)
Saab 9000i CC 87mod (døde tidlig)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 20 apr 2007, 18:27

At bilen lader dårlig har vel neppe noe med turboen å gjøre, i alle fall om du ikke har noen av de nevnte symptomene.

Jeg ville forsøkt å søke litt, det finnes haugevis av tråder om manglende ladetrykk her.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 21 apr 2007, 10:45

Det er neppe turboen sin feil. Men om du vil sjekke om det er den, napper du ut slangen mellom turboen og magnetventilen. Det er viktig at du har en gradert måler. Nå kjører du en tur, og følger med på trykket. Om turboen er frisk så bør trykket stige temmelig raskt, så vær forsiktig!!! Slipp gassen fortere enn Lucky Luke trekker når du passerer 1 bars trykk.

Men feilen ligger nok et annet sted. Du kan begynne med å sjekke:

Hvilket grunnladetrykk har du? (se FAQ)

Hvor mye lader den maks nå?

Får du noen feilkoder? (se FAQ)

Er sikringa til magnetventilen hel?

Funker magnetventilen?

Du kan jo begynne med å sjekke dette...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar