reg. reim elle rkjede på og900?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
enebakksaab
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 305
Registrert: 23 sep 2006, 16:50
Sted: enebakk

reg. reim elle rkjede på og900?

Legg inn av enebakksaab » 05 mai 2007, 09:49

noen som vet om det er reg.reim eller kjede på og'n min?
2003 OG9-3 Med hjort under panseret

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 05 mai 2007, 09:55

det er kjede.. :D
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
enebakksaab
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 305
Registrert: 23 sep 2006, 16:50
Sted: enebakk

Legg inn av enebakksaab » 05 mai 2007, 09:56

takker, da slapp jeg å tenke på bytte :lol:
2003 OG9-3 Med hjort under panseret

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 05 mai 2007, 10:27

enebakksaab skrev:takker, da slapp jeg å tenke på bytte :lol:
Kjeder må også byttes av og til, du bør i alllefall reagere om det rasler fra registeret ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
enebakksaab
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 305
Registrert: 23 sep 2006, 16:50
Sted: enebakk

Legg inn av enebakksaab » 05 mai 2007, 15:33

tenkte bare jeg skulle bytte fordi jeg ikke vet når det var byttet før jeg kjøpte bilen.
men hvor ofte bør kjedene byttes? og hvor vanskelig er dette?
2003 OG9-3 Med hjort under panseret

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 05 mai 2007, 16:36

Finnes ingen fasit på hvor ofte de skal byttes. Det er når det begynner og rasle i dem, og det er ikke sikkert at det kommer til og gjøre det en gang.

Når det gjelder vansklighetsgraden så vil si den er relativt høy på 16V. Men med haynesbok, teknisk innsikt og god tid så er det overkommelig. Men deffinitivt ingen jobb jeg hadde gått på dersom det ikke var helt nødvendig.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 05 mai 2007, 16:43

Trenger ikke å være kjedet heller vist det rasler. Er en sak som spenner opp kjedet med oljetrykk som også kan gå istykker.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 mai 2007, 17:38

Kjedet skal byttes når strammeren er så og så langt ute. Rekker ikke å finne hvor mange mm det er snakk om nå, men søk litt, evt på STCS, så finner du nok ut av det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
enebakksaab
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 305
Registrert: 23 sep 2006, 16:50
Sted: enebakk

Legg inn av enebakksaab » 05 mai 2007, 17:46

ok, takk for tipsene. overlater nok det til en som har litt mer tekninsk innsikt enn hva jeg har;)
2003 OG9-3 Med hjort under panseret

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 05 mai 2007, 21:14

PS! Broren din vet endel om Saab :wink:
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 06 mai 2007, 00:25

Har en mistanke om at det er kjedet mitt som lager lyd nå, skal sjekkes ut i morgen.. Den motoren er gått mellom 150k og 200k km..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
enebakksaab
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 305
Registrert: 23 sep 2006, 16:50
Sted: enebakk

Legg inn av enebakksaab » 06 mai 2007, 09:19

hehe, vet det. men jeg får ikke tak i ham fordi han snekreer i kjelleren :roll:
2003 OG9-3 Med hjort under panseret

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 06 mai 2007, 12:14

Måtte bytte på min T16 da den var gått ca 210`km.

Merket kraftig rasling fra registeret når motoren var helt kald, dvs fra rett etter jeg startet, så forsvant lyden etter litt kjøring. Lyden fra registeret hører man ikke så godt ved jevnt pådrag, da er det jevn "strekk" i kjedet, det høres mest når man slipper gassen eller gir mer gass, altså når man varierer belastningen.

PS
Det er uhyre viktig at man ikke ignorerer et kjede som begynner å bli dårlig; hvis det ryker, oppstår skader som koster flerfoldige titusen å fikse!

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 06 mai 2007, 14:17

Aero1990 skrev:Måtte bytte på min T16 da den var gått ca 210`km.

Merket kraftig rasling fra registeret når motoren var helt kald, dvs fra rett etter jeg startet, så forsvant lyden etter litt kjøring. Lyden fra registeret hører man ikke så godt ved jevnt pådrag, da er det jevn "strekk" i kjedet, det høres mest når man slipper gassen eller gir mer gass, altså når man varierer belastningen.

PS
Det er uhyre viktig at man ikke ignorerer et kjede som begynner å bli dårlig; hvis det ryker, oppstår skader som koster flerfoldige titusen å fikse!
Jeg hører en dunking/banking når jeg presser bilen på lave turtall i høyt gir.. Er rundt 2000 omdreininger jeg hører det på, trodde det var resonans fra eksos først..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 06 mai 2007, 14:33

kan jo være kassa da.. har noen kjeder der også.. har du noen mulighet for og ta opp lyden?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar