Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
daytonabeach
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
-
Kontakt:
Legg inn
av daytonabeach » 08 mai 2007, 19:56
Det renner en liten sti med olje fra fordeleren, er det en simring som bør byttes, evt hva kan gjøres?
Kan en slik lekasje ha noen innvirkning på motorgangen/tenningen?

Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 08 mai 2007, 20:43
Det sitter en simmering rundt der ja, men hvordan den skiftes er jeg usikker på siden jeg har DI og ikke fordeler...

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
daytonabeach
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
-
Kontakt:
Legg inn
av daytonabeach » 08 mai 2007, 20:50
Det er kanskje bare å skru helt ut boltene som låser fordeleren og dra den ut...?! sitter det ikke en simring på rotorakslen der?
Er det noe jeg bør være obs på i den forbindelse?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
-
Griffin N430
- 2.0 bar

- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
Legg inn
av Griffin N430 » 08 mai 2007, 20:58
Bare å løsne de tre skruene på fordeleren å dra den ut...!
Sitter en svart o-ring som tetter mot toppen....!
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 08 mai 2007, 21:47
Denne fantastiske o-ringen har en tendens til og ALLTID lekke, og den kunne ikke skaffes i følge imaas bil i bodø. er bare å sette på en vanelig o-ring, med en fornuftik tykkelse på.. kan gjærne slenge på 2 som meg..
Mvh. Pål
-
daytonabeach
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
-
Kontakt:
Legg inn
av daytonabeach » 08 mai 2007, 21:52
Jasså, er det ikke noe spor ringen skal inn i? hva med en som er hakket tykkere en originalen, et o-ringsett i den dimmen kan vel ikke være umulig å få tak i, eller?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 08 mai 2007, 22:00
Speedparts synes ikke den er vanskelig å få tak i

Koster 5 penger og heter 12.1750

Lakk på min også, Er ikke så veldig enkel å få inn igjen men med litt list går det kjempefint

-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 08 mai 2007, 22:19
daytonabeach skrev:Jasså, er det ikke noe spor ringen skal inn i? hva med en som er hakket tykkere en originalen, et o-ringsett i den dimmen kan vel ikke være umulig å få tak i, eller?
Det er fresa ut ei ganske så brei slisse på rotoren der o-ringen skal være, så den orginale ringen skal være brei og "spesiell".. bare å slenge på en vanelig som sagt..
Mvh. Pål
-
daytonabeach
- 1.2 bar

- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
-
Kontakt:
Legg inn
av daytonabeach » 08 mai 2007, 22:47
Eliah skrev:Speedparts synes ikke den er vanskelig å få tak i

Koster 5 penger og heter 12.1750

Lakk på min også, Er ikke så veldig enkel å få inn igjen men med litt list går det kjempefint

Høres positivt ut.... men hva er det som ikke er så enkelt å få inn igjen, o-ringen eller fordeleren?
Hvilken betydning har det egentlig at det lekker? har det noe å si på motorgangen?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 mai 2007, 23:09
daytonabeach skrev:har det noe å si på motorgangen?
Nei. Isåfall skulle det ha vært så god gjennomtrekk at den sugde falskluft gjennom toppdekselet og veivhusventilasjonen. Det er det nok ikke...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 08 mai 2007, 23:09
daytonabeach skrev:Eliah skrev:Er ikke så veldig enkel å få inn igjen men med litt list går det kjempefint

men hva er det som ikke er så enkelt å få inn igjen, o-ringen eller fordeleren?
Han mener O-ringen.