Olje fra fordeler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Olje fra fordeler

Legg inn av daytonabeach » 08 mai 2007, 19:56

Det renner en liten sti med olje fra fordeleren, er det en simring som bør byttes, evt hva kan gjøres?
Kan en slik lekasje ha noen innvirkning på motorgangen/tenningen? :roll:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 08 mai 2007, 20:43

Det sitter en simmering rundt der ja, men hvordan den skiftes er jeg usikker på siden jeg har DI og ikke fordeler... 8)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 08 mai 2007, 20:50

Det er kanskje bare å skru helt ut boltene som låser fordeleren og dra den ut...?! sitter det ikke en simring på rotorakslen der?

Er det noe jeg bør være obs på i den forbindelse?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 08 mai 2007, 20:58

Bare å løsne de tre skruene på fordeleren å dra den ut...!
Sitter en svart o-ring som tetter mot toppen....!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 08 mai 2007, 21:47

Denne fantastiske o-ringen har en tendens til og ALLTID lekke, og den kunne ikke skaffes i følge imaas bil i bodø. er bare å sette på en vanelig o-ring, med en fornuftik tykkelse på.. kan gjærne slenge på 2 som meg..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 08 mai 2007, 21:52

Jasså, er det ikke noe spor ringen skal inn i? hva med en som er hakket tykkere en originalen, et o-ringsett i den dimmen kan vel ikke være umulig å få tak i, eller?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 08 mai 2007, 22:00

Speedparts synes ikke den er vanskelig å få tak i :wink: Koster 5 penger og heter 12.1750 :roll: Lakk på min også, Er ikke så veldig enkel å få inn igjen men med litt list går det kjempefint :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 08 mai 2007, 22:19

daytonabeach skrev:Jasså, er det ikke noe spor ringen skal inn i? hva med en som er hakket tykkere en originalen, et o-ringsett i den dimmen kan vel ikke være umulig å få tak i, eller?
Det er fresa ut ei ganske så brei slisse på rotoren der o-ringen skal være, så den orginale ringen skal være brei og "spesiell".. bare å slenge på en vanelig som sagt..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 08 mai 2007, 22:47

Eliah skrev:Speedparts synes ikke den er vanskelig å få tak i :wink: Koster 5 penger og heter 12.1750 :roll: Lakk på min også, Er ikke så veldig enkel å få inn igjen men med litt list går det kjempefint :wink:
Høres positivt ut.... men hva er det som ikke er så enkelt å få inn igjen, o-ringen eller fordeleren?
Hvilken betydning har det egentlig at det lekker? har det noe å si på motorgangen?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 mai 2007, 23:09

daytonabeach skrev:har det noe å si på motorgangen?
Nei. Isåfall skulle det ha vært så god gjennomtrekk at den sugde falskluft gjennom toppdekselet og veivhusventilasjonen. Det er det nok ikke...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 08 mai 2007, 23:09

daytonabeach skrev:
Eliah skrev:Er ikke så veldig enkel å få inn igjen men med litt list går det kjempefint :wink:
men hva er det som ikke er så enkelt å få inn igjen, o-ringen eller fordeleren?
Han mener O-ringen.

Svar