Sprekk i eksosmagnifold

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Sprekk i eksosmagnifold

Legg inn av Anders N95 » 13 mai 2007, 11:41

Har hatt en del tikking når motoren på bilen er kald. dette har jeg hatt i lengre tid, og det har bare blitt verre. Har nå konkludert med at det kommer av sprekker i eksos-magnifolden (?). Den er snart bare en stor sprekk. Det jeg lurer på da er om det er noe man på tenke på ved sveising av slikt? vil dette bare sprekke opp igjen? må det gjøres ved kald eller varm magnifold?

og om jeg ville byttet den ut, så måtte jeg vel ut med hele motoren kanskje? noen som har hatt dette problemet?

er en 86' 900 t-8 forresten
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 13 mai 2007, 11:45

Jeg vet ikke om sprekk i manifoil vil gi tikking, men:

Slik jeg har forstått nytter det ikke å prøve å sveise det der.

Å bytte den går greit! Du trenger ikke ta ut motoren :) (Riktignok tar det litt tid, for noen bolter står litt vanskelig plassert, og pakningen kan være en liten utfordring å få på plass igjen.)

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 13 mai 2007, 11:49

Det kan nok gå å sveise den hvis du må!
Selv om det er støpejern finns det muligheter for å sveise.
Men så lenge du ikke kan gjøre det selv, og du må sette det bort til et firma for å få den sveist, vil det nok heller lønne seg å få tak i en brukt!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 13 mai 2007, 12:00

Å få tak i en sprekkfri T8 manifoil er ikke akkurat enkelt :wink: Har bare sett en i hele mitt liv :wink: men det finnes jo manifoiler med mindre sprekker :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 13 mai 2007, 12:49

Eirik N396 skrev:Jeg vet ikke om sprekk i manifoil vil gi tikking
Da gjera da. Har samme problemet på min...
Før manifolden blir varm, lek det eksos ut, og det høyrest nett ut som tikkking, forøvrig ganske irriterande:?


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 13 mai 2007, 13:35

Ett sveiset T8 grenrör spricker inte igen!
Fråga Petter, det är vad han har i gatebil-racern sin.
Men det må sveises av noen som veit hur man gör!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 13 mai 2007, 16:11

men sprekk i magnifold kan føre til redusert turbotrykk, am I right?
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 13 mai 2007, 17:08

Helt rätt!
Blir som en liten wastegate som släpper ut exsos.
Viket innebär lägre turbotryck.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 13 mai 2007, 19:46

Eg har en sprekk fri eksos manifold. :P

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 14 mai 2007, 11:43

Det ser det ut til at jeg også har. :D
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 15 mai 2007, 22:28

Har hørt det skal store sprekker til før det går utover turbo trykket, flowen er langt større gjennom turboen en gjennom en nesten usynlig sprekk, så prosentvis kan det ikke være mye man mister 8)
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 16 mai 2007, 01:32

daytonabeach skrev:Har hørt det skal store sprekker til før det går utover turbo trykket, flowen er langt større gjennom turboen en gjennom en nesten usynlig sprekk, så prosentvis kan det ikke være mye man mister 8)
Sant nog!
Men en liten spricka kan fort bli större...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 16 mai 2007, 10:44

Tips er å gå til ett sted som selger/ reparerer ovner i støpejern, der kan de ha kunnskapen. Fikk gjort dette på ett grenrør for mange år siden av en som ikke kunne det, med resultat at det ble ca 50 sprekker ekstra. Fikk forklart av en som driver med støpejernsovner at en sveis krymper med det gjør ikke støpegodset, dermed sprekker det. Metoden han brukte var korte sveiseintervaller mens en kollega hamret på sveisen mens den kjølte seg ned. Så det går å sveise manifoilen, men en fagmann må nok til.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
stvei.N643
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 30 apr 2006, 15:45
Medlemsnummer: N.643
Navn: svein Tveiterås
Bil: 9-3 se.02. 99le 73.mod
Sted: samnanger [bergen]

Legg inn av stvei.N643 » 16 mai 2007, 21:14

Sveiemetoden du nevner over er helt riktig .Det aller viktigste er vel å vite akkurat hva slags metall,jern manifoilen er laget av .Støpejern ,støpestål . Finnes mange typer elektroder for sånt.
stvei.N.643
9-3 se02mod. 99le 73mod.

Svar