Sprekk i eksosmagnifold
Moderator: Moderatorer
- Anders N95
- 1.2 bar
- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
Sprekk i eksosmagnifold
Har hatt en del tikking når motoren på bilen er kald. dette har jeg hatt i lengre tid, og det har bare blitt verre. Har nå konkludert med at det kommer av sprekker i eksos-magnifolden (?). Den er snart bare en stor sprekk. Det jeg lurer på da er om det er noe man på tenke på ved sveising av slikt? vil dette bare sprekke opp igjen? må det gjøres ved kald eller varm magnifold?
og om jeg ville byttet den ut, så måtte jeg vel ut med hele motoren kanskje? noen som har hatt dette problemet?
er en 86' 900 t-8 forresten
og om jeg ville byttet den ut, så måtte jeg vel ut med hele motoren kanskje? noen som har hatt dette problemet?
er en 86' 900 t-8 forresten
Vørterøl og svisker!!
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Jeg vet ikke om sprekk i manifoil vil gi tikking, men:
Slik jeg har forstått nytter det ikke å prøve å sveise det der.
Å bytte den går greit! Du trenger ikke ta ut motoren (Riktignok tar det litt tid, for noen bolter står litt vanskelig plassert, og pakningen kan være en liten utfordring å få på plass igjen.)
Slik jeg har forstått nytter det ikke å prøve å sveise det der.
Å bytte den går greit! Du trenger ikke ta ut motoren (Riktignok tar det litt tid, for noen bolter står litt vanskelig plassert, og pakningen kan være en liten utfordring å få på plass igjen.)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Å få tak i en sprekkfri T8 manifoil er ikke akkurat enkelt Har bare sett en i hele mitt liv men det finnes jo manifoiler med mindre sprekker
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Da gjera da. Har samme problemet på min...Eirik N396 skrev:Jeg vet ikke om sprekk i manifoil vil gi tikking
Før manifolden blir varm, lek det eksos ut, og det høyrest nett ut som tikkking, forøvrig ganske irriterande:?
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Anders N95
- 1.2 bar
- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- daytonabeach
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 30 jan 2007, 20:39
- Medlemsnummer: N950
- Sted: Drøbak
- Kontakt:
Har hørt det skal store sprekker til før det går utover turbo trykket, flowen er langt større gjennom turboen en gjennom en nesten usynlig sprekk, så prosentvis kan det ikke være mye man mister
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09
Secret Agent N950
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Sant nog!daytonabeach skrev:Har hørt det skal store sprekker til før det går utover turbo trykket, flowen er langt større gjennom turboen en gjennom en nesten usynlig sprekk, så prosentvis kan det ikke være mye man mister
Men en liten spricka kan fort bli större...
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Tips er å gå til ett sted som selger/ reparerer ovner i støpejern, der kan de ha kunnskapen. Fikk gjort dette på ett grenrør for mange år siden av en som ikke kunne det, med resultat at det ble ca 50 sprekker ekstra. Fikk forklart av en som driver med støpejernsovner at en sveis krymper med det gjør ikke støpegodset, dermed sprekker det. Metoden han brukte var korte sveiseintervaller mens en kollega hamret på sveisen mens den kjølte seg ned. Så det går å sveise manifoilen, men en fagmann må nok til.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- stvei.N643
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 66
- Registrert: 30 apr 2006, 15:45
- Medlemsnummer: N.643
- Navn: svein Tveiterås
- Bil: 9-3 se.02. 99le 73.mod
- Sted: samnanger [bergen]