kaldstarten fungerer ikke ordentlig, les topic for info
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
kaldstarten fungerer ikke ordentlig, les topic for info
har da fått skilt på bilen, men har et veldig irriterendes problem
når bilen er varm så fungerer den ganske ok, eneste er at ved 3000rpm +/- 500rpm så napper den ved motstand (noe som er irriterendes i 100 i 5gir siden da ligger dne på 3000rpm og napper litt) er ikke så gerlig at det ikke går an å kjøre, men er irriterendes, men i 110 så forsvinner nappinga igrunnen.
er også sånn når jeg skal gi på, alltid rundt ca 3000rpm så napper den litt (hender seg den ikke gjør det)
men til hovedproblemet, når jeg starter bilen på morra'n når den er kald, (varm så starter den med en gang) starter opp, den går opp i ca 1100rpm, så dropper den ned til 3-400 og enten stopper eller klarer akkurat å karre seg igang igjen for så å bare droppe ned igjen og samme regla om igjen, skjer da flere ganger (verste var at jeg måtte starte den igjen 20ganger) så tilslutt klarer den å holde seg på ca 1000rpm, da er det bare å stå å vente et par minutter til den får litt temperatur, (klarer ikke få opp krefter til å kjøre ellers) så etter et par min så går det an å karre seg ut av innkjørselen å kjøre langsetter veien, men bare hakker over 2500rpm, så går ikek fort for å si det sånn.
når motoren er varm (holder å køre 1km) så blir motoren bedre og bedre.
noen tips om hva som kan være feil?
ngk plugger, beru rotor/fordelerlokk, byttet alle vakuumslanger i motorrom blandinga virker ok ut (co/farge på pluggen er fin)
si fra om du trenger mer info
sab 900 1987mod turbo 8ventilers med k-jettronic system (vakuumstyrt kaldstart om jeg vet riktig)
når bilen er varm så fungerer den ganske ok, eneste er at ved 3000rpm +/- 500rpm så napper den ved motstand (noe som er irriterendes i 100 i 5gir siden da ligger dne på 3000rpm og napper litt) er ikke så gerlig at det ikke går an å kjøre, men er irriterendes, men i 110 så forsvinner nappinga igrunnen.
er også sånn når jeg skal gi på, alltid rundt ca 3000rpm så napper den litt (hender seg den ikke gjør det)
men til hovedproblemet, når jeg starter bilen på morra'n når den er kald, (varm så starter den med en gang) starter opp, den går opp i ca 1100rpm, så dropper den ned til 3-400 og enten stopper eller klarer akkurat å karre seg igang igjen for så å bare droppe ned igjen og samme regla om igjen, skjer da flere ganger (verste var at jeg måtte starte den igjen 20ganger) så tilslutt klarer den å holde seg på ca 1000rpm, da er det bare å stå å vente et par minutter til den får litt temperatur, (klarer ikke få opp krefter til å kjøre ellers) så etter et par min så går det an å karre seg ut av innkjørselen å kjøre langsetter veien, men bare hakker over 2500rpm, så går ikek fort for å si det sånn.
når motoren er varm (holder å køre 1km) så blir motoren bedre og bedre.
noen tips om hva som kan være feil?
ngk plugger, beru rotor/fordelerlokk, byttet alle vakuumslanger i motorrom blandinga virker ok ut (co/farge på pluggen er fin)
si fra om du trenger mer info
sab 900 1987mod turbo 8ventilers med k-jettronic system (vakuumstyrt kaldstart om jeg vet riktig)
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter
:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter

1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Er eksosen litt ekstra hvit? Antydning til olje i kjølevæsken?
Jeg synes dette minner litt om min, før jeg fikk byttet toppakning. Da var det slik at bilen sveiv på 3 sylindrer når jeg startet og den hadde stått over natten. Var nok vann i en sylinder, så det tok litt tid før dette fordampet og bilen igjen ble sitt gamle jeg. Men ikke få panikk enda, det kan sikkert være noe mindre farlig også
Jeg synes dette minner litt om min, før jeg fikk byttet toppakning. Da var det slik at bilen sveiv på 3 sylindrer når jeg startet og den hadde stått over natten. Var nok vann i en sylinder, så det tok litt tid før dette fordampet og bilen igjen ble sitt gamle jeg. Men ikke få panikk enda, det kan sikkert være noe mindre farlig også

-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
toppakning er byttet av mekaniker, men vil si eksosen er hvit ja, men har aldri hatt bilen helt 100% så vet ikke hvor hvit den er normaltEirik N396 skrev:Er eksosen litt ekstra hvit? Antydning til olje i kjølevæsken?
Jeg synes dette minner litt om min, før jeg fikk byttet toppakning. Da var det slik at bilen sveiv på 3 sylindrer når jeg startet og den hadde stått over natten. Var nok vann i en sylinder, så det tok litt tid før dette fordampet og bilen igjen ble sitt gamle jeg. Men ikke få panikk enda, det kan sikkert være noe mindre farlig også
olja er fin, kjøleveska er rustbrun bare

1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter
:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter

1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
skal ivaffall p åskroten imorra å se om jeg finner temp sensoren til kaldstarten der, evnt dysa også, håper det fikses da 

1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter
:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter

1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
Har et tips....Jeg hadde et lignende problem på min 87 900 t8 for et par år siden. Da var det oppvarmingsregulatoren som var problemet. Det hadde hoppet av en ledning i kontakta som går inn på oppv.regulatorn, så den fikk ikke strøm(?). Etter å ha fikset kontakta, så ble bilen helt iorden igjen. Slet lenge med dette problemet før jeg fant feilen 

00 Saab 9-5 AERO
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i
87 Saab 900 T8
88 Saab 900i
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
hvor sitter den aSupersaab skrev:Har et tips....Jeg hadde et lignende problem på min 87 900 t8 for et par år siden. Da var det oppvarmingsregulatoren som var problemet. Det hadde hoppet av en ledning i kontakta som går inn på oppv.regulatorn, så den fikk ikke strøm(?). Etter å ha fikset kontakta, så ble bilen helt iorden igjen. Slet lenge med dette problemet før jeg fant feilen


1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter
:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter

1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Du kan følge de svarte bensinledningene som går fra LMM, eller du kan følge bensinledningen som går fra kaldstartdysa. En dinks som står rett ved termostaten med to sorte bensinslanger inn på 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
e ikkje det styretrykksventilen då? ellår e det same del med mange navn?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
har da byttet kaldstartdyse og temp sensor (den grønne med 2 vakuumslanger på midt imellom innsuget) ble mye bedre, har kun fusket en gang idag, det var i kveld, hakke testet å starte når kald ennå, men det finner jeg nok ut av imorra tidlig
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter
:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter

1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
har da fått testet med kald bil, og den er fortsatt like råtten å starte, så ender nok opp med å sjekke om den du snakker om er gåen eller ikke får strøm (noen som hvet åssen strøm den skal få forresten? og om det er hele tia eller bare når kald)Supersaab skrev:Har et tips....Jeg hadde et lignende problem på min 87 900 t8 for et par år siden. Da var det oppvarmingsregulatoren som var problemet. Det hadde hoppet av en ledning i kontakta som går inn på oppv.regulatorn, så den fikk ikke strøm(?). Etter å ha fikset kontakta, så ble bilen helt iorden igjen. Slet lenge med dette problemet før jeg fant feilen
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter
:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter

1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket