Gunnaer N1413 skrev:Da har jeg gått til innkjøp av OL-40 til 84,- Så nå er det oljebytte rett rundt hjørnet. Skal kappe opp filteret som sitter i etterat Maptun byttet motor og se om det ligger noe groms der.
Alltid spennede å åpne filteret godt å få sjekket motorens tilstand
Åpnet OL-40 nå etter 10.000km, ser ut til at jeg er kvitt oljesludge problemet

, kommer tilbake med bilder når jeg får tid til detaljert inspeksjon.
Har nå kjørt 1000km med CSP racing filteret, må si jeg har vært (og er) i tvil om dette filterer godt nok, men for å sjekke dette så vil jeg dryppe en oljedråpe på hvit plast hver 1000km for å sjekke hvordan fargen utvikler seg. Foreløpig er oljen overaskende ren, så jeg er veldig imponert så langt
Fant data på CSP racing filteret (som sannsynligvis er et Jaycee filter med CSP logo, eller motsatt), og mulig at "reklamen" stemmer?
100% filtrering siden det ikke fines noen Bypass ventil:
Deep pleated, duplex woven T304 Stainless Steel filter media has the largest amount of filter area available and provides for �One-pass� absolute filtering. Cleaner oil provides longer engine life, longer oil life, better fuel economy and lower emissions. Maximum oil flow volume doubles the flow of filtered oil.
Filters 100% of your oil 100% of the time. This called �one pass� technology. This means every drop of your oil is filtered. A standard paper oil filter has a BYPASS valve. Its simple BYPASS means unfiltered oil. A vehicle idles at approximately 11 pounds of pressure in the oil filter. Most BYPASS valves open around 12-13 pounds of pressure, This meaning that as soon as the throttle is pressed the BYPASS valve opens and your oil is no longer being filtered.
Miljøvennelig :
Du unngår oljesøl siden filteret kan åpnes og oljen kan helles helles rett i spilloljekanna, på vanlige filtere er ikke dette mulig på grunn av enveisventilen (gummimembranen), så her må det stikkes hull i enden av filteret for å bli kvitt olja, og ikka alle gjør det..
Helps to protect our environment by eliminating the used oil filter waste.
Bruk og kast mentaliteten gjelder ikke for CSP.
This is the last filter you need to buy.
God filtrering, 35 microns høres jo bra ut, men 90% bedre enn bruk og kast filtere?
It has a cleanable stainless steel element that filters down to 35 microns.
Viton orings make for an oil tight seal.
Filtration: SAE J1858 Tested: 90% more efficient than "throw away" filters.
Ekstremt god flow, og tåler høyt trykk (tested med 69 bar):
Flow Rate: SAE HS806 2001 Tested: 20+ gpm Burst Rate: SAE HS806 Ch 9C Tested: 1,000 psi (10 min. no distortion or leakage).
Skal bli iallefall bli spennede å se hvordan "CSP oljen" utvikler seg underveis mot 10.000km, mulig at reklamen stemmer
EDIT:
glemte linken til Jaycee filteret:
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=264870
EDIT 2:
Her er oljepeilepinnen etter 1100km med CSP:

Positiv overaskelse, dette ser jammen lovende ut. 110 mil og olja er nesten like fin, jammen ikke lett å peile med så ren olje.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.