Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 01 aug 2006, 23:35
Eit tips viss du synest bremsene dine er dårlege, er å moa dei opp. Pussa rein klossar/caliper og smørja med koparpasta. Bremsene har ein tendens til å gro fast pga. salt/sand/støv. Har våre borti mange bilar der dette har gjort underverk...
Bremsevæska er også lurt å skifte for å få skikkeli hard pedal. Gamal væske fører ofte til ein fjørande pedal.
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
PerI
- 0.7 bar

- Innlegg: 187
- Registrert: 24 sep 2004, 01:00
- Sted: Elverum
-
Kontakt:
Legg inn
av PerI » 26 aug 2006, 17:31
Vi har hatt 2 stk. '95 9000 2,3 T og jeg synes bremsene ikke står i stil med effekten. På den vi har nå har jeg overhalt alle caliperne men jeg synes ikke det hjalp noe.. På den siste anskaffelsen ('97 900 2.0) er det betydelig bedre bremser. Faktisk så synes jeg til tider at 9000 bremsene er skremmende dårlige. Jeg vurderer en oppgradering om det skulle bli litt kroner til overs en gang.
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!
-
parob
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 22 aug 2006, 14:06
- Bil: '00 9-5 2.0t SE stv.
- Sted: Trondheim
Legg inn
av parob » 28 aug 2006, 12:55
lie_N509 skrev:Nei jeg vetikke jeg, ble bare litt satt ut over hvor gode bremser en ny Focus stv har, som jeg nettopp har prøvd. Det er bil det!

Hadde en ny Focus stv. som leiebil for noen måneder siden, og da var det en fryd å levere tilbake leiebilen og sette meg inn i min 14 år gamle MB E-klasse som jeg hadde da. Bremsene var sikkert bra på Focus'en, tenkte ikke noe særlig over det, men hele kjørefølelsen var forferdelig.
Smaken er, heldigvis, forskjellig.
2000 9-5 2.0t SE Estate
-
Mortimer-N18
- Overload!!!
- Innlegg: 1101
- Registrert: 21 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 18
- Navn: Morten Fjeldberg
- Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Mortimer-N18 » 28 aug 2006, 13:15
Har du byttet bremseveske? Det er ikke umulig at den er dårlig.. Jeg byttet når jeg kjøpte forrige bilen min for det var litt dårlige bremser. Da kom det ut lange pølser med noe smørlignende greier som da var bremseveska som rett og slett hadde gått over fra veskeform til noe helt annet.. Stor forskjell før og etter, men jeg bytta jo også skiver og klosser da.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 29 aug 2006, 14:47
Jeg låste frambremsene på min 91 9k modell i 120 km/t med utkoplet ABS. Og på CSE tar bremsene enda bedre. Men 9000 bremsene står ikke i forhold til effekten på turbomodellene. Underdimensjonert så det holder. Det billigste en kan gjøre er å sørge for å ha nye skiver og bremsevæske, samt klosser som tåler mere varme.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T