
9-5 rykker ved rulling/konstant fart
Moderator: Moderatorer
Vi hadde lignende oppførsel som du beskriver på vår 9-5, det viste seg å være spjellhuset.
Det kan kanskje være smart å få et Saab verksted til å sjekke om det er noen feilkoder fra motoren, disse kan gi en ide om hva som er galt. (det krever utstyr menigmann som regel ikke har å sjekke disse kodene. Vet ikke om man må til et merkeverksted, eller om frittstående verksteder også har utsyret som kreves, selv har vi brukt Saab-Huset)
Selve sjekken bør ikke koste all verden, men viser det seg å være spjellhuset det er noe galt med, begynner kronene å løpe ...
Det KAN hende at det hjelper å rense spjellhuset. På vår bil hjalp det en stund, før feilen kom tilbake.
Jeg har aldri gjort dette selv, så jeg aner ikke hva det innebærer av jobb og hvor vanskelig det er.
Det er en side her: http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/
som beskriver hvordan man bytter spjellhuset.
Og her: http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=140130 står det også litt ....
Det kan kanskje være smart å få et Saab verksted til å sjekke om det er noen feilkoder fra motoren, disse kan gi en ide om hva som er galt. (det krever utstyr menigmann som regel ikke har å sjekke disse kodene. Vet ikke om man må til et merkeverksted, eller om frittstående verksteder også har utsyret som kreves, selv har vi brukt Saab-Huset)
Selve sjekken bør ikke koste all verden, men viser det seg å være spjellhuset det er noe galt med, begynner kronene å løpe ...
Det KAN hende at det hjelper å rense spjellhuset. På vår bil hjalp det en stund, før feilen kom tilbake.
Jeg har aldri gjort dette selv, så jeg aner ikke hva det innebærer av jobb og hvor vanskelig det er.
Det er en side her: http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/
som beskriver hvordan man bytter spjellhuset.
Og her: http://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/index.html?bID=140130 står det også litt ....
Jeg nevnte tilsoting av ventilene som mulig årsak til problemet over, ja.
Jeg tror 98oktan kan hjelpe noe, men hvor mye/lenge finner du ut bare ved å prøve.
Som jeg skrev i mitt innlegg over, prøvde Saab-verkstedet flere ting før de gikk til det steg å skifte alle ventilene. (De ville ikke inrømme at det var noe galt med ventilene, men jeg fikk vite seinere av en saab-mekaniker at de hadde hatt mange slike biler hvor ventilene måtte skiftes.)
(Da dette ble gjort, var bilen nesten ny og det ble en garantisak. Verkstedet ville jo ikke gjøre mer enn det som var nødvendig for å få orden på problemet. I ditt tilfelle blir det samme sak, bare slik at det nå er du som får regningen)
Så til saken:
Fikk beskjed om å kjøre 98oktan. Og hvis fuskingen oppsto, skulle bilen kjøres på litt høye turtall, slik at man ble kvitt soten. Dette var oppskriften.
Verkstedet mente bilen ble kjørt altfor mye på altfor lave turtall, siden den hadde automatgir, og da ligger den nesten bare såvidt over tomgang ved vanlig rolig kjøring.
Oppskriften over hjalp litt; da bilen ble kjørt litt på høyere turtall, gikk den fint en stund. Men problemet kom igjen hele tiden. Bilen ble jo kjørt helt vanlig, og da lå den altså på lave turtall. Man kan jo ikke begynne å kjøre den på andre turtall enn det automatkassen finner ut heller!
Forsøket med litt frisk kjøring, for å bli kvitt sot, fungerte ikke noe særlig på denne bilen.
Verkstedet endte til slutt opp med å skifte ventilene. Etter det gikk bilen helt fint, og det gjør den i dag også, både på 95 og 98 oktan, og uten noen form for "spesialkjøring".
Håper for ditt vedkommende at det fungerer bra med 98oktan, men hvis ikke, bør vel verkstedet se på bilen.
Jeg tror 98oktan kan hjelpe noe, men hvor mye/lenge finner du ut bare ved å prøve.
Som jeg skrev i mitt innlegg over, prøvde Saab-verkstedet flere ting før de gikk til det steg å skifte alle ventilene. (De ville ikke inrømme at det var noe galt med ventilene, men jeg fikk vite seinere av en saab-mekaniker at de hadde hatt mange slike biler hvor ventilene måtte skiftes.)
(Da dette ble gjort, var bilen nesten ny og det ble en garantisak. Verkstedet ville jo ikke gjøre mer enn det som var nødvendig for å få orden på problemet. I ditt tilfelle blir det samme sak, bare slik at det nå er du som får regningen)
Så til saken:
Fikk beskjed om å kjøre 98oktan. Og hvis fuskingen oppsto, skulle bilen kjøres på litt høye turtall, slik at man ble kvitt soten. Dette var oppskriften.
Verkstedet mente bilen ble kjørt altfor mye på altfor lave turtall, siden den hadde automatgir, og da ligger den nesten bare såvidt over tomgang ved vanlig rolig kjøring.
Oppskriften over hjalp litt; da bilen ble kjørt litt på høyere turtall, gikk den fint en stund. Men problemet kom igjen hele tiden. Bilen ble jo kjørt helt vanlig, og da lå den altså på lave turtall. Man kan jo ikke begynne å kjøre den på andre turtall enn det automatkassen finner ut heller!
Forsøket med litt frisk kjøring, for å bli kvitt sot, fungerte ikke noe særlig på denne bilen.
Verkstedet endte til slutt opp med å skifte ventilene. Etter det gikk bilen helt fint, og det gjør den i dag også, både på 95 og 98 oktan, og uten noen form for "spesialkjøring".
Håper for ditt vedkommende at det fungerer bra med 98oktan, men hvis ikke, bør vel verkstedet se på bilen.
Var å pratet med Ole (Speedparts-Ole altså
) her om dagen og han leste av på et diagnoseverktøy at det var veldig mye friluft el i motoren. Han anbefalte meg å bytte vakuumslangene. Så over de her om dagen og da fant jeg en hvor vakuumlåsen var defekt, slangen hadde en 7cm lang flerre og best av alt: kabelen lå løst i motorrommet (kun festet i en ende). Skal kjøpe en ny vakuumlås i morgen og så ta en titt under panseret til pappa (han har nemlig lik motor) å prøve å finne ut hvor denne slangen satt.

- Saab 9-5 2.0T (1999) ca. 125.000km


- Pasient N657
- 2.0 bar
- Innlegg: 654
- Registrert: 20 apr 2006, 21:18
- Medlemsnummer: N657
- Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
- Sted: Lillehammer
Høres ut som du har funnet problemet.
Men om det mot all formodning ikke skulle ha noen effekt, så ville jeg anbefalt deg og kjøre til nærmeste SAAB verksted og kreve at de gjør noe.
Men om det mot all formodning ikke skulle ha noen effekt, så ville jeg anbefalt deg og kjøre til nærmeste SAAB verksted og kreve at de gjør noe.

Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO
Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO