Problemer med ventilløftere 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 12 feb 2007, 08:23

Kan du ha fått satt kamkjedet ett hakk feil (eller to)?
Mye rart kan skje hvis ventilene åpner / lukker til feil tid...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 12 feb 2007, 11:38

Det at turbo og manifoild blir rødglødende er helt sikkert pga feil tenning ettersom bankesensoren oppfatter lyden fra ventilløfterne som tenningsbank.

Har jo vært inne på det før.. men jeg ville sjekket oljepumpa og evt sila i bunnpanna pluss en evt dieselrens.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 11 mar 2007, 08:06

Jeg har fundert litt på en ting nå mens jeg har av toppen og den er til overhaling...

Siden jeg har fått dritt (les: pakningsstoff) i oljekanalene, er det jo kanskje lurt å være sikker på at jeg får bort alt dette før jeg setter motoren sammen igjen. Er det noen som kjenner til en enkel måte å rense utav kanalene i blokken uten å demontere hele motoren?
Jeg tenkte på å spyle med diesel eller lignende ned i kanalene fra toppen når oljepumen er demontert, så vil eventuell dritt som ligger i kanalene opp til toppen forhåpentligvis skylles ut. Noen formeninger om dette vil være godt nok?
Og er det noen som har oversikt over hvilke kanaler som fører hvor, så jeg kan spyle de riktige kanalene?

EDIT: kan nevne at dritten som tettet kanalene kom fra oljepumpen, og fulgte kanalene opp til toppen hvor det tettet til. Er det noen stor fare for at det kan ha kommet seg videre i systemet, at det er andre steder jeg også bør få renset ut, enn bare mellom topp og pumpe?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 11 mar 2007, 09:21

När oljan gått igenom toppen så rinner den ner till oljetråget igen igenom hålet där kamkjedjan går.
Får du bara toppen och blocket rensat så är det inga problem.
Jag hade sköljt med diesel och blåst med tryckluft.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 11 mar 2007, 15:24

Eg fant den orginale verkstedshåndboken på 2.3 motoren no Bjørn (EdHunter). Så no har eg den i sentrum. Der står vel det meste om montering og demontering og sikkert det du lurer på. Bare å gi en lyd hvis du vil låne den. Var pappa som hadde ryddet garasjen litt for mye og ryddet vekk litt etter meg, deriblandt boken. Hehe.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
ole anders
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 118
Registrert: 02 des 2003, 01:00
Sted: Hønefoss

Legg inn av ole anders » 11 mar 2007, 17:05

Trykkluft kanskje ?

Svar