gåen diff! kan den byttes uten å ta ut motor og kasse?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 11 jul 2007, 22:09

det blir til det nå jo ;) og takk!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 12 jul 2007, 14:12

jo den kassa tar vi fra deg lars, hehe. håper ikke du tar det så tungt! :)

men ny har vi et nytt problem her: det er jo helt klart at diffen er knust. Som sagt sier petter at det er for trangt til å få ut diffen med kassa i bilen, men jeg velger å tro at det finnes andre måter.... vil ikke dere tro at når man har fått dratt ut medbringerne, så sitter diffen ganske løst inni der? da burde man da kunne vri litt på det svære drevet, og få sneket det ut. ingvar, du hadde visst hatt ut diffen før, må den rett ut, eller "løsner" den så man kan klare å lirke den ut? har sett med mine egne øyne at det ikke går om man må dra den rett ut skjønner du..

her er nok et dårlig bilde a diffen, bare at dete er diffen fra kassa vi skal bruke da.
Bilde
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 12 jul 2007, 18:59

Diffen må lirkes ut av selveste kassa, så det er bare å løfte ut motoren.. MYE lettere som sagt..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jul 2007, 01:50

Jeg har som tidligere nevnt ikke prøvd å ta ut diffen med kassa i bilen. Men når medbringerne er løsnet så er det mulig å snu på selve diffen ja, var derfor jeg mente det kunne gå an å lirke den ut uten å ta ut motor. Men det er mulig øyemålet mitt ikke er helt godt.
Evt kan det gå an å prøve å lirke den ut om styrestanga løsnes og skyves bakover, den sitter jo bare med to bolter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 13 jul 2007, 09:34

ok, vi fant ut at vi skulle klare det selv om alt var inntakt. men så fant vi ut at kronehjulet som drar diffen også er rensa for noen hele tenner. det drevet var visst umulig å få ut uten å dele kassa.

så da blir det bytting av kasse, alex er allerede i gang med å demontere ting og tang her :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar