Dumpventil Saab 93

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2007, 09:49

Svart tennkassett = nei
Rød tennkassett = ja
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 23 aug 2007, 11:26

Da er det vel T7 motorstyring. Det går, men da slippes noe av den oppmålte lufta ut igjen av systemet, også kompanseres dette med mer bensin, så det vil bli en fetere blanding enn det skal være.
Men om dette er bra eller ej har ingen bevist, motbevist. For det er jo mange som kjører rundt med dumpventil selv om de har LMM. Mange audi'r f.eks. Og det putrer og går fortsatt så...
Utengen har sikkert en dypere forklaring på dette :)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 23 aug 2007, 14:04

Ingvar N629 skrev:Svart tennkassett = nei
Rød tennkassett = ja
men du ingvar.. betyr det at jeg kan kjøre med åpen dump på min 9000? det trodde jeg var "strengt forbudt"..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 23 aug 2007, 15:15

Dette innebærer motorstying greier. De bilene som har T7 har et system som forer bilen med like mye bensin uansett (ca forklart.)

De som er avhengig av LMM loker mer med åpen dump.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 23 aug 2007, 15:34

Johan N828 skrev:Dette innebærer motorstying greier. De bilene som har T7 har et system som forer bilen med like mye bensin uansett (ca forklart.)

De som er avhengig av LMM loker mer med åpen dump.
og du mener at biler med trionic 7 ikke bruker LMM? hvordan får hjernen beskjed om hvor mye luft som er i omløp da? kan ikke skjønne hvorfor eldre (T5) NG900 Turbo skal kunne bruke åpen dump, men hverken 9000 (som forøvrig bruker T5, de med tennkassett i hvertfall) eller og900 blir anbefalt å bruke åpen dump.

venter på svar fra ingvar jeg.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 aug 2007, 16:09

Edward N812 skrev:
Johan N828 skrev:Dette innebærer motorstying greier. De bilene som har T7 har et system som forer bilen med like mye bensin uansett (ca forklart.)

De som er avhengig av LMM loker mer med åpen dump.
og du mener at biler med trionic 7 ikke bruker LMM? hvordan får hjernen beskjed om hvor mye luft som er i omløp da? kan ikke skjønne hvorfor eldre (T5) NG900 Turbo skal kunne bruke åpen dump, men hverken 9000 (som forøvrig bruker T5, de med tennkassett i hvertfall) eller og900 blir anbefalt å bruke åpen dump.

venter på svar fra ingvar jeg.
Nå bommer du fælt... ;)
Åpen AV kan ikke brukes på biler med LMM (noe alle med T7 pluss LH har). Alle med Trionic 5 kan bruke åpen AV så med andre ord så kan du bruke det på din .
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 23 aug 2007, 16:18

Stemmer dette da??? T5 har da LMM og det blir vell krøll???

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 23 aug 2007, 16:29

Johan N828 skrev:Stemmer dette da??? T5 har da LMM og det blir vell krøll???
T5 har ikke LMM... :wink:

Kun T7 og LH som Tor sier.......
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brede N979
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 28 jul 2007, 13:54
Medlemsnummer: N979
Navn: Marius
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Nardo, Trondheim

Legg inn av Brede N979 » 23 aug 2007, 17:19

Du har vell 9000 CC'er med rød tennkasset og LMM? Det er da fortsatt T5?

Bl.a 9k'n til en kompis av meg, M91 med en B234L motor.

Den kan du da altså ikke montere open dumpventil på, så vidt jeg vet.
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 aug 2007, 17:21

Brede N979 skrev:Du har vell 9000 CC'er med rød tennkasset og LMM? Det er da fortsatt T5?

Bl.a 9k'n til en kompis av meg, M91 med en B234L motor.

Den kan du da altså ikke montere open dumpventil på, så vidt jeg vet.
Nei det er ikke T5, det er LH/jetronic. 9000 2,3T 90-93 hadde langmotoren og LH, så kom T5 med kortmotoren i 94. Stemmer at den ikke kan ha åpen dump ja.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2007, 17:58

Blander dere inn 9k så er det ikke så lett som at rød tennkassett er det samme som T5. Eldre 9k (eldre enn 94) har ikke trionic5.5, der styres DI av egen boks. Fra midten av M93 er det Trionic 5.2, men den har LMM.

T5.5 vet hvor mye luft som suges inn ved å måle trykk og temperatur. Det er en egen tempgiver for innsugslufta som sitter på trykkrøret. MAP-sensoren (Manifoil Absolute Pressure) måler trykket.Volumet er kjent (0,5 l pr sylinder på en 2-liter). Etter litt regning vet den da luftmassen.

Trionic 7 har både lmm, MAP-sensor og tempgiver innsugsluft.
Johan N828 skrev:Dette innebærer motorstying greier. De bilene som har T7 har et system som forer bilen med like mye bensin uansett (ca forklart.)

De som er avhengig av LMM loker mer med åpen dump.
Fort gjort å sjekke litt fakta, vet du! :wink:
Sist redigert av Ingvar N629 den 23 aug 2007, 19:29, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 23 aug 2007, 18:45

Jeg har åpen dump på min Saab 9000T 85mod å det går bare bra, bortsett fra at bilen hakker litt på turtall under 3000rmp:P...Men det tenker jeg ikke på når jeg hører den RÅE!! dump lyden:P hehe. Så jeg vil ihvertfall si at det går ant med åpendump på en bil med LMM.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 23 aug 2007, 18:54

Larisss skrev:Jeg har åpen dump på min Saab 9000T 85mod å det går bare bra, bortsett fra at bilen hakker litt på turtall under 3000rmp:P...Men det tenker jeg ikke på når jeg hører den RÅE!! dump lyden:P hehe. Så jeg vil ihvertfall si at det går ant med åpendump på en bil med LMM.
Bilen starter og går med åpen dump, men det er ikke det samme som at den går bra/bedre/har godt av det..

Grunnen til at den hakker kan jo være at den får feil blanding luft/bensin?
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 aug 2007, 19:11

Ingvar N629 skrev:Blander dere inn 9k så er det ikke så lett som at rød tennkassett er det samme som T5. Eldre 9k (eldre enn 94) har ikke trionic, der styres DI av egen boks. Fra midten av M93 er det Trionic 5.2, men den har LMM.

Siden du har en M93 Edward, så har du nok ikke T5.5, og kan dermed ikke ha åpen dump.
Må nok rette deg opp Ingvar :shock:
T5.2 kom på 2.3t høsten 92 som M93 på 9000.. men den har ikke LMM så man kan bruke åpen AV på den om man ønsker det ;)

T5.2 har den samme grunnkonstruksjonen som T5.5, er kun mindre forskjeller på Trionic-boks/software pluss at T5.2 bruker den samme veivakselgiveren som på de eldre med LH
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 aug 2007, 19:57

Tor N12 skrev: Må nok rette deg opp Ingvar :shock:
T5.2 kom på 2.3t høsten 92 som M93 på 9000.. men den har ikke LMM så man kan bruke åpen AV på den om man ønsker det ;)
Ok, den har ikke LMM, bra du passer på meg, var jo på fylla i går:biggrin:. Men jeg mener at T5.2 kom på M93 B234L og B234R, og at den kun var på markedet i ca 6 mnd? :?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar