Dumpventil Saab 93
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Da er det vel T7 motorstyring. Det går, men da slippes noe av den oppmålte lufta ut igjen av systemet, også kompanseres dette med mer bensin, så det vil bli en fetere blanding enn det skal være.
Men om dette er bra eller ej har ingen bevist, motbevist. For det er jo mange som kjører rundt med dumpventil selv om de har LMM. Mange audi'r f.eks. Og det putrer og går fortsatt så...
Utengen har sikkert en dypere forklaring på dette
Men om dette er bra eller ej har ingen bevist, motbevist. For det er jo mange som kjører rundt med dumpventil selv om de har LMM. Mange audi'r f.eks. Og det putrer og går fortsatt så...
Utengen har sikkert en dypere forklaring på dette

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
og du mener at biler med trionic 7 ikke bruker LMM? hvordan får hjernen beskjed om hvor mye luft som er i omløp da? kan ikke skjønne hvorfor eldre (T5) NG900 Turbo skal kunne bruke åpen dump, men hverken 9000 (som forøvrig bruker T5, de med tennkassett i hvertfall) eller og900 blir anbefalt å bruke åpen dump.Johan N828 skrev:Dette innebærer motorstying greier. De bilene som har T7 har et system som forer bilen med like mye bensin uansett (ca forklart.)
De som er avhengig av LMM loker mer med åpen dump.
venter på svar fra ingvar jeg.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Nå bommer du fælt...Edward N812 skrev:og du mener at biler med trionic 7 ikke bruker LMM? hvordan får hjernen beskjed om hvor mye luft som er i omløp da? kan ikke skjønne hvorfor eldre (T5) NG900 Turbo skal kunne bruke åpen dump, men hverken 9000 (som forøvrig bruker T5, de med tennkassett i hvertfall) eller og900 blir anbefalt å bruke åpen dump.Johan N828 skrev:Dette innebærer motorstying greier. De bilene som har T7 har et system som forer bilen med like mye bensin uansett (ca forklart.)
De som er avhengig av LMM loker mer med åpen dump.
venter på svar fra ingvar jeg.

Åpen AV kan ikke brukes på biler med LMM (noe alle med T7 pluss LH har). Alle med Trionic 5 kan bruke åpen AV så med andre ord så kan du bruke det på din .
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 142
- Registrert: 28 jul 2007, 13:54
- Medlemsnummer: N979
- Navn: Marius
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Nardo, Trondheim
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Nei det er ikke T5, det er LH/jetronic. 9000 2,3T 90-93 hadde langmotoren og LH, så kom T5 med kortmotoren i 94. Stemmer at den ikke kan ha åpen dump ja.Brede N979 skrev:Du har vell 9000 CC'er med rød tennkasset og LMM? Det er da fortsatt T5?
Bl.a 9k'n til en kompis av meg, M91 med en B234L motor.
Den kan du da altså ikke montere open dumpventil på, så vidt jeg vet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Blander dere inn 9k så er det ikke så lett som at rød tennkassett er det samme som T5. Eldre 9k (eldre enn 94) har ikke trionic5.5, der styres DI av egen boks. Fra midten av M93 er det Trionic 5.2, men den har LMM.
T5.5 vet hvor mye luft som suges inn ved å måle trykk og temperatur. Det er en egen tempgiver for innsugslufta som sitter på trykkrøret. MAP-sensoren (Manifoil Absolute Pressure) måler trykket.Volumet er kjent (0,5 l pr sylinder på en 2-liter). Etter litt regning vet den da luftmassen.
Trionic 7 har både lmm, MAP-sensor og tempgiver innsugsluft.

T5.5 vet hvor mye luft som suges inn ved å måle trykk og temperatur. Det er en egen tempgiver for innsugslufta som sitter på trykkrøret. MAP-sensoren (Manifoil Absolute Pressure) måler trykket.Volumet er kjent (0,5 l pr sylinder på en 2-liter). Etter litt regning vet den da luftmassen.
Trionic 7 har både lmm, MAP-sensor og tempgiver innsugsluft.
Fort gjort å sjekke litt fakta, vet du!Johan N828 skrev:Dette innebærer motorstying greier. De bilene som har T7 har et system som forer bilen med like mye bensin uansett (ca forklart.)
De som er avhengig av LMM loker mer med åpen dump.

Sist redigert av Ingvar N629 den 23 aug 2007, 19:29, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Bilen starter og går med åpen dump, men det er ikke det samme som at den går bra/bedre/har godt av det..Larisss skrev:Jeg har åpen dump på min Saab 9000T 85mod å det går bare bra, bortsett fra at bilen hakker litt på turtall under 3000rmp:P...Men det tenker jeg ikke på når jeg hører den RÅE!! dump lyden:P hehe. Så jeg vil ihvertfall si at det går ant med åpendump på en bil med LMM.
Grunnen til at den hakker kan jo være at den får feil blanding luft/bensin?
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Må nok rette deg opp IngvarIngvar N629 skrev:Blander dere inn 9k så er det ikke så lett som at rød tennkassett er det samme som T5. Eldre 9k (eldre enn 94) har ikke trionic, der styres DI av egen boks. Fra midten av M93 er det Trionic 5.2, men den har LMM.
Siden du har en M93 Edward, så har du nok ikke T5.5, og kan dermed ikke ha åpen dump.

T5.2 kom på 2.3t høsten 92 som M93 på 9000.. men den har ikke LMM så man kan bruke åpen AV på den om man ønsker det

T5.2 har den samme grunnkonstruksjonen som T5.5, er kun mindre forskjeller på Trionic-boks/software pluss at T5.2 bruker den samme veivakselgiveren som på de eldre med LH
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ok, den har ikke LMM, bra du passer på meg, var jo på fylla i går:biggrin:. Men jeg mener at T5.2 kom på M93 B234L og B234R, og at den kun var på markedet i ca 6 mnd?Tor N12 skrev: Må nok rette deg opp Ingvar![]()
T5.2 kom på 2.3t høsten 92 som M93 på 9000.. men den har ikke LMM så man kan bruke åpen AV på den om man ønsker det![]()

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan