15% E85 på OG900T16 - WOW

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 12 okt 2007, 12:45

Macgeier skrev:Personlig synes jeg det er forkastelig å bruke dyrkbar mark/mat for å lage noe til å fylle på biler
Jeg vet ikke om jeg ville brukt ordet "forkastelig", men jeg er enig med deg i at det kanskje ikke er det mest fordelaktige å gjøre akkurat nå for tiden.
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 13 okt 2007, 12:42

Tester gjort med 92 oktan og 10%etanol medførte en økning i oktantallet med 2,7 oktan.

98oktan + 10% etanol = 98 +2.7 = 100,7 oktan :D
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 23 okt 2007, 10:40

Må bare poengtere at dere som ikke har ladetrykk oppe på bankegrensen sansynligvis ikke vil merke stor forskjell.

Jeg har på min OG900T16 justerbare potmetere i dashbordet, hvor jeg kan juster APC`ens P og F under kjøring. (APC ligger forøvrig under dashbordet).
I tillegg har jeg bankediode og banke-alarm (summer). Og fingradert ladetrykksmeter.
Med dette oppsettet testet jeg ut effekten av og blande inn E85, og det virket, kunne kjøre mye høyere ladetrykk enn med for eksempel V-Power99 som står igjen som en vits etter E85 testen :wink:

Med kontroll panelet (potmeterene) etterjusterer jeg ladetrykket under sesongen utifra temperaturen (vår og høst). I tillegg har jeg en "mad max" bryter, just in case 8)
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar