Bytte av Frostvæske?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 27 okt 2007, 18:12

Ja trykk i systemet, er jo faktisk det eneste som hindre en bil fra å koke, og er det lekk, så blir det ikke nok trykk og bilen vil lettere koke, pluss at det da bli mindre vann som også gjør at den letter vil koke. Har ikke hørt om noen biler med en spesial ventil som kan slippe ut overflødig vann men holde på trykket i systemt.
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 27 okt 2007, 18:18

Svaret er jo veldig enkelt. Lokket på ekspansjonstanken slipper som nevnt ut overtrykk, og overtrykk blir det når det er for mye væske. Når væsken blir varm utvides den, og derfor blir det trykk på systemet. For å ikke overbelaste toppakning, radiator osv. med for mye trykk, har man ekspansjonstank, som sørger for å slippe ut trykk og gjør samtidig at man slipper å miste væske siden det er luften øverst i tanken som slipper ut.
Om det er for mye væske i ekspansjonstanken er det så klart heller ikke noe luft å slippe ut, ergo slipper det av væsken som er overflødig ut i stedet. Dette er jo også grunnen til at MAX-merket er der i utgangspunktet, så man slipper væske som spruter ut! ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 27 okt 2007, 18:31

Svaret er jo veldig enkelt. Lokket på ekspansjonstanken slipper som nevnt ut overtrykk, og overtrykk blir det når det er for mye væske. Når væsken blir varm utvides den, og derfor blir det trykk på systemet. For å ikke overbelaste toppakning, radiator osv. med for mye trykk, har man ekspansjonstank, som sørger for å slippe ut trykk og gjør samtidig at man slipper å miste væske siden det er luften øverst i tanken som slipper ut.
Om det er for mye væske i ekspansjonstanken er det så klart heller ikke noe luft å slippe ut, ergo slipper det av væsken som er overflødig ut i stedet. Dette er jo også grunnen til at MAX-merket er der i utgangspunktet, så man slipper væske som spruter ut!
Ja dette hørtes jo bra ut. Ekspansjons tanken ligger jo høyest på kjølesystemet, dette er jo fo å samle opp luft da denne stiger, samt at den for å fungere må være som en slags vannlås, derfor er vann inntaket lavere en retureen, men jeg har aldrig vert borti at korken klarer å skille ut både vann og trykk. Dette kan jo være fordi jeg aldri har vert borti en bil med høyt nokk trykk, dog skal sies at jeg har sprengt noen vannslanger av for høyt trykk, men aldrig fått trykk ut av lokket uten å skru den av....
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 27 okt 2007, 19:11

frkristiansen skrev:Ja dette hørtes jo bra ut. Ekspansjons tanken ligger jo høyest på kjølesystemet, dette er jo fo å samle opp luft da denne stiger, samt at den for å fungere må være som en slags vannlås, derfor er vann inntaket lavere en retureen, men jeg har aldrig vert borti at korken klarer å skille ut både vann og trykk. Dette kan jo være fordi jeg aldri har vert borti en bil med høyt nokk trykk, dog skal sies at jeg har sprengt noen vannslanger av for høyt trykk, men aldrig fått trykk ut av lokket uten å skru den av....
Helt riktig at ekspansjonstanken også samler opp luft og fungerer som vannlås. Men tenk på navnet, hvorfor tror du det heter ekspansjonstank? Jo, for at man på et lukket system som dette trenger et sted der væsken kan få ekspandere, og også en overtrykksventil som åpner hvis trykket blir høyere enn ekspansjonstanken kan kompensere for.

Ventilen i lokket slipper som sagt ut OVERtrykk, altså ikke det trykket som er ved vanlig driftstemperatur og riktig væskenivå i tanken. Det er dette "normaltrykket" du hører om du åpner lokket med varm motor.
Luft komprimeres mye mer enn vann, så for at væsken skal få ekspandere fritt må det være en viss mengde luft i tanken. Overfylles tanken vil det dermed lett bli overtrykk, og ventilen åpner. Ventilen skiller så klart ikke mellom luft og vann, den slipper ut det som måtte befinne seg under lokket.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Kenster N800
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 03 okt 2007, 01:23
Medlemsnummer: N800
Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
Sted: Mogreina

Legg inn av Kenster N800 » 27 okt 2007, 22:47

kjølevæska forsvinner enten ut igjennom lokket på ekspansjonstanken eller ut igjennom en slange som går fra ekspansjonstanken og ut i friluft..
det er forskjellige måter dette er gjort på, f.eks. Honda civic har en tank med en forbindelse på toppen av radiatoren, der er det direkte påfylling, når det blir for mye trekker dette ned i den tanken,

Edhunter og jeg har jo samme oppfattning, og som sagt så spruter det ikke ut vann som en hageslange, det siver bare ut det overflødige,

og kjølevæske skal byttes hvert tredje år, rosa væske er for alu topp og radiator og blå væske er for støpejern og stål, man kan bruke rosa væske på biler det har vært blå på, men helst ikke omvendt.. rosa er kjekt det..
Den røde/rosa er bedre for motorer med aluminiumstopper, dette fordi den ikke angriper aluminiumen. Denne er silikatfri..

Den blå og den grønne er samme type, begge er av etylenglykol. Disse har hyppigere skiftintervall enn den røde, og er ikke så bra med tanke på aluminium. Den røde kan ikke blandes med grønn eller blå, da det bare klumper seg og blir guffete
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)

2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 28 okt 2007, 15:15

Er det alutopp på NG900??
Byttet frostvæsken nettopp, og byttet til det som var på bilen fra før, blå! Men høres ut som om det var gal farge.

Brukeravatar
Kenster N800
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 03 okt 2007, 01:23
Medlemsnummer: N800
Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
Sted: Mogreina

Legg inn av Kenster N800 » 28 okt 2007, 17:08

Cylinder head
The cylinder head, a light-alloy precision casting, is bolted onto the block

er veldig dårlig på sånn teknisk engelsk, men det er lettmetall, altså aluminium?
jeg blir alltid servert blå væske til bilen jeg daer for det meste VAG som kjører rød[/quote]
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)

2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12

Svar