Legge om til vinterdekk!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 10 nov 2007, 22:21

Edelct skrev:Hva er grunnen til dette, og gjelder det kun alufett og alufelger? Da jeg pratet med et verksted (første gangen jeg fikk høre om kobberpasta og stålfelger) så fikk jeg beskjed om å smøre hele flata, siden det da skaper et større lag som oksiderer istedet for stålfelgen.

Dersom dette ikke er så lurt så skal jeg jo selvfølgelig ikke gjøre det på den måten senere..

A
Grunnen Anders tenker på er nok at felgene leder varme vekk fra bremsene. Derfor er det ikke så lurt å smørre på pasta på anleggsflaten, siden pastaen ikke leder varme så godt. Det er også en stor fordel å holde flaten ren, jeg pusser ALLTID flatene både på nav og felg med stålbørste før jeg setter hjulene på.

Om det i samme grad gjelder stålfelger er jeg ikke sikker på, men disse er jo ofte lakkert så det har vel ikke samme betydning. Uansett er det vel stort sett på vinteren man bruker stål, og da er jo ikke avkjøling av bremser så kritisk med tanke på utetemperaturer.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar