Beskrivelse av lyden er ikke så veldig lett, men ordene rasling eller tikking kan kanskje brukes.
- Lyden kommer fra høyre side (venstre hvis man står foran bilen og beskuer kostebinderiet).
- Lyden endrer seg ikke hørbart når motoren er varm.
- Lyden er forholdsvis tydelig hvis man åpner panseret, men kan ikke høres inne fra kupeen.
Verkstedet mente lyden kom fra register og ikke fra balanseakselkjedet.
9-5 M03 rasling fra registerkjede
Moderator: Moderatorer
-
Kan man vite sikkert om det er register eller balanseaksel som lager lyd uten å skru dette fra hverandre? Er det for eksempel ulik lyd i de to forskjellige situasjonene?
Jeg ønkser å vite: Kan jeg stole en mekaniker som ikke har skrudd fra hverandre dette, når han sier at lyden kommer fra enten det ene eller det andre?
Jeg ønkser å vite: Kan jeg stole en mekaniker som ikke har skrudd fra hverandre dette, når han sier at lyden kommer fra enten det ene eller det andre?
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Det er nok ikke så lett å skille lydene fra hverandre.
Registerkjede er det nok uansett på tide å bytte når det rasler "nedi der",
bytt det.
Om ikke raslingen gir seg da vet du jo hvor feilen ligger.
Og det er nok mest sannsynlig at det er balanseakselkjeden som rasler.
Det gjorde min balanseakselkjede.
Motoren min havarerte til slutt, til tross for balanseakselkjeden ble klippet og jeg flushet motoren byttet olje med kort tids mellomrom.
Jeg tolker kjederasling som begynnende oilsludge.
Registerkjede er det nok uansett på tide å bytte når det rasler "nedi der",
bytt det.
Om ikke raslingen gir seg da vet du jo hvor feilen ligger.
Og det er nok mest sannsynlig at det er balanseakselkjeden som rasler.
Det gjorde min balanseakselkjede.
Motoren min havarerte til slutt, til tross for balanseakselkjeden ble klippet og jeg flushet motoren byttet olje med kort tids mellomrom.
Jeg tolker kjederasling som begynnende oilsludge.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.