9000 starter, men nye symptomer!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 31 des 2007, 11:14

Er vel sammeveivakselgiver/signal i -93 Trionic som i -92 DI/APC tror jeg, så da bør den vel kunne måles på samme måte, http://townsendimports.com/Web/engine_f ... sorpg1.htm
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 31 des 2007, 14:52

den var flott! takk takk :) se om jeg rekker å teste det der i dag før feiring.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 04 jan 2008, 17:40

ja, den feilsøkinga ble aldri noe av.. men i dag fikk jeg veivakselgiveren min, så jeg tror jeg bytter den over først og ser, hehe.

noen som har noen tips på å låse veiva? jeg og brodern gjorde det på en høgger en gang, på en gammal 9000, men der knakk vi jo skrutrekkere og greier mellom clutchhuset og svinghjulet, hehe...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 jan 2008, 18:09

Hvis du bruker muttertrekker på trykkluft så trenger du ikke å låse av veiva...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 04 jan 2008, 18:37

aaah, at jeg ikke tenkte på det. så flott at vi nettopp har kjøpt oss flott kompressor og greier.. hadde egentlig ikke regna med å gidde å bruke den før vi fikk garasje.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 04 jan 2008, 22:23

fader, muttertrekkeren hamrer ikke hardt nok! noen som vil fortelle meg hvordan jeg låser veiva på en delikat måte allikevel?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 04 jan 2008, 23:14

Edward N812 skrev:fader, muttertrekkeren hamrer ikke hardt nok! noen som vil fortelle meg hvordan jeg låser veiva på en delikat måte allikevel?
Større muttertrekker!!

Prøv å gi hodet til mutteren ett par kjappe rapp (gjerne bruk en dor) og dra til med muttertrekkeren igjen....

VAG (eller var det toyota?) har ett genialt verktøy for låsing av svinghjul... Enkelt og greit en balong man legger på baksiden av svinghjulet og blåser opp med kompressoren :twisted:

Dette kosta 230kr eller no vistnok.....

Ellers så går det somregel med en stor skrutrekker og holde imot på startkransen (må selfølgelig ha noe å holde imot på...) Lønner seg somregel å være to pers til dette så du slipper å holde å skru samtidig :wink:

Lykke til!

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 05 jan 2008, 01:22

tjohei, dette klarte vi fint med en 3/8" skralle.. sad news is at den ikke starta :(

noen med noen revolusjonerende forslag? er i dialog med ingvar, han kommer med masse tips, og er alltid åpen for flere
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 05 jan 2008, 12:10

Jeg har ikke noen konktrete tips, men vil anbefale å gå over alle elementære ingredienser for en motor en gang ekstra. Bensin, gnist, luft. Når en motor ikke starter er det garantert at en av disse mangler, så du kan spare mye feilsøking på å være sikker på hvilken som ikke er til stede.

Og jeg antar at du forsøkte en DI du VET fungerer fra en bil som går, ikke en du har hatt liggende eller noe?

Hvis du tar ut pluggene og lar være å fjerne sikring til bensinpumpen, merker du fort om dysene spruter bensin når du kinner på starteren. Bare hold alle antennelseskilder LANGT unna, og ikke hold på for lenge, blir mye bensindamp av det. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 05 jan 2008, 13:12

Ved å spraya startgass medan du kinnar får du kontrollert om det er gnist eller bensin som er problemet iaf. Startar den med gass, så er det bensinen so er problemet, startar den ikkje så er det gnisten....må huska da at sjøl om da e gnist på pluggane, så kan den vera for svak når kompressjonstrykk kjem inn i bildet. Startgass er derfor eit godt hjelpemiddel som eg brukar ofte.... :wink:


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 05 jan 2008, 21:25

det var jo en god ide vegard! så startgassen kommer inn luftveien? dumt spørsmål kanskje, for hadde den kommet inn sammen med bensinen hadde det jo vært litt lite vits.. startgass skal prøves! kanskje etterpå.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 07 jan 2008, 17:42

Noen som har koblingsskjema til relèene på bilen min?

siden jeg har blitt såpass revet med av feilsøkingsforslaga til ingvar, satte jeg meg først ned med relèene og sørga for at alle relèer det var tvil om, ble bytta til relèer jeg visste funka. det har seg sånn at hva enn som skaper den summinga i "injection system" relèet er der fortsatt, det trengte bare et nytt relè å ta kverken på!

derfor tenker jeg at å finne ut hva dette relèet er kobla til, vil vel etterhvert lede meg fram til hva som skaper problemene.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 07 jan 2008, 22:27

Har lokalisert og identifisert problem-relèet her:
Bilde

Det er da hoved-releèt til insprut og bensinpumpe. Når en måler over styrestrømmen får en ikke utslag. hvis en derimot måler fra styrestrøm til gods får man 12V. Ergo jordingsproblem. (målte også mellom tilførsel og jording. ingen utslag)

Dette vil da si at han må finne jordingspunktet og fikse dette.

Når han kobla inn en ekstra ledning fra jordinga til gods endra tikkinga i releèt seg, det vil da si at det mest sansynlig er flere komponeneter som har dårleg jording(eller at det ikke ble god nok kontakt).

Tar forbehold om feil da vi feilsøkte over telefon :wink:

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 07 jan 2008, 23:41

okey folkens, her er hele skjemaet som surbotaab refererer til:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13764.pdf

om det virkelig er relèet vi søker etter (det egentlige relèet skal i tillegg ha en hvit/gul ledning som jord, pluss at det ikke er delt i to relèer i virkeligheten, SAMT at det strengt tatt skal bli kalt "injection system relay") er de eneste jordingspunktene jeg kan se her "battery tray" og "gearbox". jeg tviler på at det er noen av disse som er synderen, for de jorder jo en haug andre ting som fungerer som bare det?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 07 jan 2008, 23:57

Skyter litt i mørket, men kan det være selve motoren som er for dårlig jordet? En jordkabel fra bak batterikassen ned på girkassa, en fra øvre motorfeste v støtdempertårn ned på toppen. Det er sikkert greit, men.. Jaja. Virker som du har prøvd det meste.
Lykke til videre...
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Svar