9000 starter, men nye symptomer!
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
ja, den feilsøkinga ble aldri noe av.. men i dag fikk jeg veivakselgiveren min, så jeg tror jeg bytter den over først og ser, hehe.
noen som har noen tips på å låse veiva? jeg og brodern gjorde det på en høgger en gang, på en gammal 9000, men der knakk vi jo skrutrekkere og greier mellom clutchhuset og svinghjulet, hehe...
noen som har noen tips på å låse veiva? jeg og brodern gjorde det på en høgger en gang, på en gammal 9000, men der knakk vi jo skrutrekkere og greier mellom clutchhuset og svinghjulet, hehe...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Større muttertrekker!!Edward N812 skrev:fader, muttertrekkeren hamrer ikke hardt nok! noen som vil fortelle meg hvordan jeg låser veiva på en delikat måte allikevel?
Prøv å gi hodet til mutteren ett par kjappe rapp (gjerne bruk en dor) og dra til med muttertrekkeren igjen....
VAG (eller var det toyota?) har ett genialt verktøy for låsing av svinghjul... Enkelt og greit en balong man legger på baksiden av svinghjulet og blåser opp med kompressoren

Dette kosta 230kr eller no vistnok.....
Ellers så går det somregel med en stor skrutrekker og holde imot på startkransen (må selfølgelig ha noe å holde imot på...) Lønner seg somregel å være to pers til dette så du slipper å holde å skru samtidig

Lykke til!
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg har ikke noen konktrete tips, men vil anbefale å gå over alle elementære ingredienser for en motor en gang ekstra. Bensin, gnist, luft. Når en motor ikke starter er det garantert at en av disse mangler, så du kan spare mye feilsøking på å være sikker på hvilken som ikke er til stede.
Og jeg antar at du forsøkte en DI du VET fungerer fra en bil som går, ikke en du har hatt liggende eller noe?
Hvis du tar ut pluggene og lar være å fjerne sikring til bensinpumpen, merker du fort om dysene spruter bensin når du kinner på starteren. Bare hold alle antennelseskilder LANGT unna, og ikke hold på for lenge, blir mye bensindamp av det.
Og jeg antar at du forsøkte en DI du VET fungerer fra en bil som går, ikke en du har hatt liggende eller noe?
Hvis du tar ut pluggene og lar være å fjerne sikring til bensinpumpen, merker du fort om dysene spruter bensin når du kinner på starteren. Bare hold alle antennelseskilder LANGT unna, og ikke hold på for lenge, blir mye bensindamp av det.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Ved å spraya startgass medan du kinnar får du kontrollert om det er gnist eller bensin som er problemet iaf. Startar den med gass, så er det bensinen so er problemet, startar den ikkje så er det gnisten....må huska da at sjøl om da e gnist på pluggane, så kan den vera for svak når kompressjonstrykk kjem inn i bildet. Startgass er derfor eit godt hjelpemiddel som eg brukar ofte....
Vegard

Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Noen som har koblingsskjema til relèene på bilen min?
siden jeg har blitt såpass revet med av feilsøkingsforslaga til ingvar, satte jeg meg først ned med relèene og sørga for at alle relèer det var tvil om, ble bytta til relèer jeg visste funka. det har seg sånn at hva enn som skaper den summinga i "injection system" relèet er der fortsatt, det trengte bare et nytt relè å ta kverken på!
derfor tenker jeg at å finne ut hva dette relèet er kobla til, vil vel etterhvert lede meg fram til hva som skaper problemene.
siden jeg har blitt såpass revet med av feilsøkingsforslaga til ingvar, satte jeg meg først ned med relèene og sørga for at alle relèer det var tvil om, ble bytta til relèer jeg visste funka. det har seg sånn at hva enn som skaper den summinga i "injection system" relèet er der fortsatt, det trengte bare et nytt relè å ta kverken på!
derfor tenker jeg at å finne ut hva dette relèet er kobla til, vil vel etterhvert lede meg fram til hva som skaper problemene.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Har lokalisert og identifisert problem-relèet her:

Det er da hoved-releèt til insprut og bensinpumpe. Når en måler over styrestrømmen får en ikke utslag. hvis en derimot måler fra styrestrøm til gods får man 12V. Ergo jordingsproblem. (målte også mellom tilførsel og jording. ingen utslag)
Dette vil da si at han må finne jordingspunktet og fikse dette.
Når han kobla inn en ekstra ledning fra jordinga til gods endra tikkinga i releèt seg, det vil da si at det mest sansynlig er flere komponeneter som har dårleg jording(eller at det ikke ble god nok kontakt).
Tar forbehold om feil da vi feilsøkte over telefon
Det er da hoved-releèt til insprut og bensinpumpe. Når en måler over styrestrømmen får en ikke utslag. hvis en derimot måler fra styrestrøm til gods får man 12V. Ergo jordingsproblem. (målte også mellom tilførsel og jording. ingen utslag)
Dette vil da si at han må finne jordingspunktet og fikse dette.
Når han kobla inn en ekstra ledning fra jordinga til gods endra tikkinga i releèt seg, det vil da si at det mest sansynlig er flere komponeneter som har dårleg jording(eller at det ikke ble god nok kontakt).
Tar forbehold om feil da vi feilsøkte over telefon

- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
okey folkens, her er hele skjemaet som surbotaab refererer til:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13764.pdf
om det virkelig er relèet vi søker etter (det egentlige relèet skal i tillegg ha en hvit/gul ledning som jord, pluss at det ikke er delt i to relèer i virkeligheten, SAMT at det strengt tatt skal bli kalt "injection system relay") er de eneste jordingspunktene jeg kan se her "battery tray" og "gearbox". jeg tviler på at det er noen av disse som er synderen, for de jorder jo en haug andre ting som fungerer som bare det?
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13764.pdf
om det virkelig er relèet vi søker etter (det egentlige relèet skal i tillegg ha en hvit/gul ledning som jord, pluss at det ikke er delt i to relèer i virkeligheten, SAMT at det strengt tatt skal bli kalt "injection system relay") er de eneste jordingspunktene jeg kan se her "battery tray" og "gearbox". jeg tviler på at det er noen av disse som er synderen, for de jorder jo en haug andre ting som fungerer som bare det?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Skyter litt i mørket, men kan det være selve motoren som er for dårlig jordet? En jordkabel fra bak batterikassen ned på girkassa, en fra øvre motorfeste v støtdempertårn ned på toppen. Det er sikkert greit, men.. Jaja. Virker som du har prøvd det meste.
Lykke til videre...
Lykke til videre...
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)