Skal se på en 900 - Hva å se etter?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 13 jan 2008, 22:33

Trazor skrev:Desverre har det seg slik at jeg ikke har økonimi til å kjøpe inn en bil kun til å skru på, den må brukes :(

Men, EN dag, da skal det bli SAAB Turbo :)

Takk for all hjelp, den kom veldig godt med!
Veel.. det er ikke sånn att ting ryker hele tiden... Det er egentlig en veldig driftsikker bil , den bar bare feil insprutsystem....

Kan godt hende du har null problemer med bilen, men det kan også hende at det skjer ting og tang.... Og hvis det skjer, så må man ikke bli overaska....

Det som jeg hadde vært skeptisk til på denne er det med kassa... mulig, hvis du har veldig flaks at det holder å bytte olje... men mest sansynlig er synk-ringen def.... og da er det enklest å høre med låda-jørgen om han har ei overhalla ei til deg...

Er prisen riktig, og du har innstillinga att det er en eldre bil der ting kan skje går det nok bra!

Selv hadde jeg kjøpt bilen og hvis det skulle sje noe med inspruten så hadde jeg bygd den om til LH-2.2....

todhus
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 feb 2008, 21:49
Navn: Trond Husby
Bil: Saab 900 s 16v 90mod
Sted: Øksendal

Legg inn av todhus » 16 feb 2008, 22:11

Jeg var å såg på en saab 900 turbo 16v her en dag, prøvde den og syntest den gjikk litt daft, kan se for meg at den hadde 130Hk, ikke 175. Så såg vi inne i panseret, der var det en liten slange som hadde sprukket, de lyste også check engine.. kan de være så enkelt som slangen?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 feb 2008, 23:10

Den går vel på grunnladetrykk, stort sett en grei sak på de bilene. Hvilken slange er sprukket?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

todhus
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 feb 2008, 21:49
Navn: Trond Husby
Bil: Saab 900 s 16v 90mod
Sted: Øksendal

Legg inn av todhus » 16 feb 2008, 23:46

Kan jeg ikke si etsakt, husker bare at den var på toppen av motoren og var meget synelig. Er de sansynelig at de er den som er grunnen til at den er så lat?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 feb 2008, 00:05

Om det er slangen til veivhusventilasjonen du mener, så er det ikke derfor den er lat nei.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

todhus
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 feb 2008, 21:49
Navn: Trond Husby
Bil: Saab 900 s 16v 90mod
Sted: Øksendal

Legg inn av todhus » 17 feb 2008, 03:05

har du en anelse hva annet de kan være? når den går fint bare latere? Den har stått iro hele vinteren..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 feb 2008, 03:28

Den drar jo falskluft gjennom sprekte vacuumslanger, det kan være grunnen til check engine-lampa. I tillegg kan det være feil på APC-systemet, det er relativt enkelt å feilsøke hvis du har tatt i et multimeter før. Fiks først vacuumlekkasjene, så kan du ta resten etterpå. Begynn med å bytte alle vacuumslangene, de er sikkert morkne alle sammen. Bytt til nye plugger av rett type, skal være NGK BCP7ES/EV, gå over/evt bytt øvrige tenningsdeler og juster tenningstidspunkt. Bytt bensinfilter og luftfilter. Etter disse enkle og billige tiltakene kan du starte med videre feilsøking, søk på forumet her eller spør hvis du ikke finner noe fornuftig ved å søke, så skal det nok bli liv i børsa... :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

todhus
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 feb 2008, 21:49
Navn: Trond Husby
Bil: Saab 900 s 16v 90mod
Sted: Øksendal

Legg inn av todhus » 17 feb 2008, 17:00

Saab 900 Turbo IS 90 mod, har gådt 270 000 km. Den er helt strøken, utenom rust på innsiden av noen dører og overflate rust ute ved siden av tørhåndtaket. skal gi bud på 15 000, men var litt usikker om det var verdt det siden den gjikk så daft.

Men har god erfaring med elektronikk, studerer automatisjon så, men kan ingenting om bil. Sån som hva APC system er:P

Takk for all hjelp btw

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 17 feb 2008, 17:07

todhus skrev:Saab 900 Turbo IS 90 mod
S står for lettrykksturbo, og har vel bare 145hk originalt. og900S går bare på grunnladetrykk. Når det er sagt, er det enkelt å montere IC og APC på denne, slik at den blir fulltrykker ;)

Men IS er ingen betegnelse som blir brukt. Injection finner en på alle Saabs turbomotorer, dersom det var det I skulle stå for.

todhus
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 feb 2008, 21:49
Navn: Trond Husby
Bil: Saab 900 s 16v 90mod
Sted: Øksendal

Legg inn av todhus » 17 feb 2008, 17:18

va sikker på at S sto for sport.... Den er foresten 16v
E de bare å sett inn en APC da så blir de 175 hest? må ikke skift ut noe? Eller bare stille turbotrykket

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 17 feb 2008, 17:44

todhus skrev:va sikker på at S sto for sport....
Isåfall er det nytt for meg, men det høres bare ut som et utspekulert eller alvorlig dumt salgstriks fra selgers side.
todhus skrev:Den er foresten 16v
Det stemmer godt med at det er en og900S, da alle disse er 16v.
todhus skrev:E de bare å sett inn en APC da så blir de 175 hest?
Ja i utgangspunktet er det APC-systemet du mangler. Du mangler også, som jeg sa, intercooler. Merk forøvrig at denne bilen har en Mitsubishiturbo, istedetfor Garretturboene som pleide stå i fulltrykkerne. Men mitsuen skal funke helt fint den også! Lettere å "dra i gang". Andre kan sikkert forklare akkurat det nærmere.
todhus skrev:må ikke skift ut noe? Eller bare stille turbotrykket
Nei, du må ikke skifte noe, men du må som sagt ettermontere litt. Det er ikke så mye jobb. Justering av turbotrykk fungerer litt anderledes på Saab, enn på mange andre biler. Les litt om APC her på forumet, så forstår du :)

todhus
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 feb 2008, 21:49
Navn: Trond Husby
Bil: Saab 900 s 16v 90mod
Sted: Øksendal

Legg inn av todhus » 17 feb 2008, 17:53

Ok takk, men veit du ka en APC normalt koste? og kansje kor e kan få kjøft en?

Takk

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 17 feb 2008, 17:56

Du trenger ikke bare selve boksen, men også ledningsnett og litt mer. Pris er litt vanskelig å si, men for 2000 burde du være i nærheten av APC og IC og nødvendig tilbehør vil jeg si ihvertfall.

- "deler kjøpes" her på forumet
- "pryltorget säljes" hos svenskene

Eventuelt kan kanskje noen andre beskrive litt mer grundig for deg hva du trenger, så kan du gå på en hogger å hente selv :)

Du kan få litt hjelp her også :

http://popeye.rty.nu/2002/apc_S.htm

Og her kan det være lurt å se litt på hvordan systemet fungerer :)
http://popeye.rty.nu/trimtips.htm -> under APC-teori

todhus
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 48
Registrert: 16 feb 2008, 21:49
Navn: Trond Husby
Bil: Saab 900 s 16v 90mod
Sted: Øksendal

Legg inn av todhus » 17 feb 2008, 18:13

hahh ka du kan:D 2000 for både IC og APC? Isoffal billi.

Kan sjekke en hogger men da må jeg først finne ut hvordan en APC ser ut:P

Tak for all hjelp

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 17 feb 2008, 20:43

Siden du er ny bruker her så får vi tillate litt trim-prat...

Om det er en M90 så sitter det en luftmengdebegrensning i chipet i Lucasboksen. Bytt chip, så er du kvitt det problemet, er ikke dyrt med chip til de bilene. I tillegg må du justere opp trykkvakta, eller koble deg rundt den.

Skal det diskuteres mer trimming, så blir det trimforumet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar