Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 14 feb 2008, 22:19
Det utrolig kjedelige er at det faktisk ikke er så mye bråk, dama trodde det var hjulstøy.
Jeg har fått drivknute nå, men glemte jo såklart å bestille hjullager, som sikkert også burde byttes. Jeg ser biltema har hjullager til under halv pris, men hvordan er kvaliteten på disse? Trenger ikke holde mer enn til sommeren, da byttes det til en eldre og litt hvassere bil.

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av ToreN1246 » 18 feb 2008, 08:10
Hjullagrene holder sikkert til sommeren, værre om knuta tar kvelden, kan liksom ikke bare stramme navmutteren og kjøre noen mil til der hehehe
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 18 feb 2008, 21:14
Lyden holder seg på stedet hvil, og det er fortsatt ikke vibrasjoner eller noe løst hjul. Skulle til å bytte hjullager og drivknute igår, men da fant jeg ut at fjøsnissen som skifta skive sist hadde skrudd i en utrolig sliten bolt, så hodet bare løste seg opp når jeg prøvde å få den opp (Snakker om den flate torx-bolten som holder skiva på plass). Har dere noen tips på den, og er den evt helt nødvendig? Begge skivene bak mangler denne, men jeg vet ikke hvordan det er foran..
Mvh Henrik
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 18 feb 2008, 21:41
Den skruen trenger du ikke, skiva sitter jo på plass når du setter på hjulet..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
-
Kontakt:
Legg inn
av ToreN1246 » 18 feb 2008, 21:57
Som Gunter sier, bare å borre den vekk...

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
-
Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Legg inn
av Peter » 18 feb 2008, 23:15
Jeg skulle ønske jeg hadde hatt de skruene der når jeg la om til vinterhjul i høst, ivertfall bak, for håndbrekket holdt bare skiva fast, mens navet snurra rundt på baksiden, da var det ikke lett å holde felgen rett og entre boltene

-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 19 feb 2008, 00:22
Opplevd det et par ganger selv ja, men med litt flaks så treffer man riktig på første forsøk så man slipper å skli hjulet rundt.

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
-
heinrich
- 1,5 bar

- Innlegg: 422
- Registrert: 31 aug 2006, 21:01
- Medlemsnummer: N734
- Sted: Horten
Legg inn
av heinrich » 22 feb 2008, 17:42
Tusen takk for hjelpen gutta! Jeg vet ikke hva som var defekt jeg, men nå er ihvertfall ulyden borte, og det er igjen utrolig deilig å kjøre flott (men skitten) bil.

Slet litt med å få ut drivknuten, så jeg løsnet begge boltene til fjærbeinet, og bøyde hele navet fremover, like greit, og kom bedre til. Låseringen var heller ikke noe problem, slet bare litt med å finne den under all dritten.

M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero